Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4846 |
Resumo: | This dissertation has the objective of proposing the reinclusion of Calculus elements in high school, because in the past Calculus was part of the curriculum and it was abolished after a reform in mathematics teaching. This paper presents the results of a statistical return about the rates of fails in the subject Differential and integral Calculus I in recent terms at Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) and also a quantitative research with forty mathematics teachers, which has the objective of analyzing the viability of the project and the problems to be faced. Finally, the dissertation has a series of discussed activities about the theme of limits, which is the focus of this paper. These activities can be included in the first year of high school, at the same time as functions content. They aim to offer students a contact with Calculus elements in an accessible language and also to orientate the teacher in this task. |
id |
UERJ_c2a58c6fa491479242e7dc55fa4a571d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4846 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Concordido, Cláudia Ferreira Reishttp://lattes.cnpq.br/1627234282126631Santos, Walcyhttp://lattes.cnpq.br/6513224203040781Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340http://lattes.cnpq.br/0334137727697115Floret, Rejane Teixeira de Souza2020-11-08T17:22:50Z2014-12-092014-04-17FLORET, Rejane Teixeira de Souza. Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio. 2014. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4846This dissertation has the objective of proposing the reinclusion of Calculus elements in high school, because in the past Calculus was part of the curriculum and it was abolished after a reform in mathematics teaching. This paper presents the results of a statistical return about the rates of fails in the subject Differential and integral Calculus I in recent terms at Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) and also a quantitative research with forty mathematics teachers, which has the objective of analyzing the viability of the project and the problems to be faced. Finally, the dissertation has a series of discussed activities about the theme of limits, which is the focus of this paper. These activities can be included in the first year of high school, at the same time as functions content. They aim to offer students a contact with Calculus elements in an accessible language and also to orientate the teacher in this task.A presente dissertação tem o objetivo de propor a reinclusão de elementos de Cálculo no ensino médio, pois no passado o Cálculo fazia parte do currículo e foi abolido após uma reforma no ensino da matemática. O trabalho apresenta os resultados de um levantamento estatístico sobre os índices de reprovação na disciplina Cálculo Diferencial e Integral I nos períodos mais recentes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e, também, uma pesquisa quantitativa com quarenta professores de matemática com o objetivo de analisar a viabilidade do projeto e os problemas a serem enfrentados. Por fim, a dissertação conta com uma série de atividades comentadas sobre o tema de limites, que é o foco do trabalho. Tais atividades podem ser incluídas já no 1º ano do ensino médio, paralelamente ao conteúdo de funções, e visam proporcionar aos estudantes o contato com elementos de Cálculo em uma linguagem acessível, e orientar o professor nesta tarefaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:22:50Z No. of bitstreams: 1 Disserta_RejaneFloret.pdf: 1699778 bytes, checksum: 6030898176dd90d8645aa63894d1fce7 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:22:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Disserta_RejaneFloret.pdf: 1699778 bytes, checksum: 6030898176dd90d8645aa63894d1fce7 (MD5) Previous issue date: 2014-04-17Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaMathematics teachingHigh schoolDifferential and integral CalculusLimitEnsino de matemáticaEnsino médioCálculo Diferencial e IntegralLimiteCálculo - Estudo e ensinoMatemáica - Ensino médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médioA proposal to introduce notions of Calculus in high schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDisserta_RejaneFloret.pdfapplication/pdf1699778http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4846/1/Disserta_RejaneFloret.pdf6030898176dd90d8645aa63894d1fce7MD511/48462024-02-27 15:41:09.073oai:www.bdtd.uerj.br:1/4846Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A proposal to introduce notions of Calculus in high school |
title |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
spellingShingle |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio Floret, Rejane Teixeira de Souza Mathematics teaching High school Differential and integral Calculus Limit Ensino de matemática Ensino médio Cálculo Diferencial e Integral Limite Cálculo - Estudo e ensino Matemáica - Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
title_full |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
title_fullStr |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
title_sort |
Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio |
author |
Floret, Rejane Teixeira de Souza |
author_facet |
Floret, Rejane Teixeira de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1627234282126631 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos, Walcy |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6513224203040781 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0953569441621340 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0334137727697115 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Floret, Rejane Teixeira de Souza |
contributor_str_mv |
Concordido, Cláudia Ferreira Reis Santos, Walcy Barros, Jeanne Denise Bezerra de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics teaching High school Differential and integral Calculus Limit |
topic |
Mathematics teaching High school Differential and integral Calculus Limit Ensino de matemática Ensino médio Cálculo Diferencial e Integral Limite Cálculo - Estudo e ensino Matemáica - Ensino médio CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de matemática Ensino médio Cálculo Diferencial e Integral Limite Cálculo - Estudo e ensino Matemáica - Ensino médio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation has the objective of proposing the reinclusion of Calculus elements in high school, because in the past Calculus was part of the curriculum and it was abolished after a reform in mathematics teaching. This paper presents the results of a statistical return about the rates of fails in the subject Differential and integral Calculus I in recent terms at Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) and also a quantitative research with forty mathematics teachers, which has the objective of analyzing the viability of the project and the problems to be faced. Finally, the dissertation has a series of discussed activities about the theme of limits, which is the focus of this paper. These activities can be included in the first year of high school, at the same time as functions content. They aim to offer students a contact with Calculus elements in an accessible language and also to orientate the teacher in this task. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:22:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FLORET, Rejane Teixeira de Souza. Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio. 2014. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4846 |
identifier_str_mv |
FLORET, Rejane Teixeira de Souza. Uma proposta para introdução de noções de Cálculo no ensino médio. 2014. 69 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4846/1/Disserta_RejaneFloret.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6030898176dd90d8645aa63894d1fce7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614833520640 |