A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Pedro Henrique Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837
Resumo: The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive.
id UERJ_c8885106bb3b2de72d25783210e19339
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4837
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Silva, Patricia Nunes dahttp://lattes.cnpq.br/6298427146323001Santos, Andre Luiz Cordeiro doshttp://lattes.cnpq.br/0245493145333194Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes dehttp://lattes.cnpq.br/8238251831303786http://lattes.cnpq.br/7642045818255098Barros, Pedro Henrique Alves2020-11-08T17:22:40Z2019-10-292019-08-30BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive.O presente trabalho busca explorar o conteúdo dos sona sob sua perspectiva educacional no ambiente escolar em nível de educação básica. Praticado pelos Tchokwe, povo que vivia no continente africano, na região de Moçambique e Angola, os sona eram desenhos feitos em areia por membros mais antigos da tribo, para contar histórias essenciais na formação dos mais jovens. Durante a colonização, o imperialismo europeu dizimou povos e impôs sua cultura, restando hoje apenas resquícios do que havia no passado. A colonização fez com que a cultura dos povos subjugados pelos colonizadores fosse colocada em um patamar de resistência, abaixo da cultura dos colonizados, nos países dominados, fato que permanece até os dias atuais. Os sona são apresentados neste trabalho como uma maneira lúdica e alternativa de apresentação de conceitos que são necessários na formação do estudante de educação básica nas escolas brasileiras. Através deles dentro da etnomatemática, podem ser encontrados um rico conteúdo matemático, que permite não só o ensino, mas a valorização cultural de outros povos, no passado vistos como submissos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:22:39Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Barros.pdf: 3030777 bytes, checksum: 34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:22:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Barros.pdf: 3030777 bytes, checksum: 34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca (MD5) Previous issue date: 2019-08-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaEthnomathematicsSonaMathematicsTchokweEtnomatemáticaSonaMatemáticaTchokweEtnomatemáticaMatemática - Estudo e ensinoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básicaSona Geometry and it s possibilities of application in the scope of basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Pedro Barros.pdfapplication/pdf3030777http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4837/1/Dissertacao_Pedro+Barros.pdf34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4caMD511/48372024-02-27 15:41:08.833oai:www.bdtd.uerj.br:1/4837Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Sona Geometry and it s possibilities of application in the scope of basic education
title A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
spellingShingle A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
Barros, Pedro Henrique Alves
Ethnomathematics
Sona
Mathematics
Tchokwe
Etnomatemática
Sona
Matemática
Tchokwe
Etnomatemática
Matemática - Estudo e ensino
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
title_full A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
title_fullStr A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
title_full_unstemmed A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
title_sort A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
author Barros, Pedro Henrique Alves
author_facet Barros, Pedro Henrique Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Patricia Nunes da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6298427146323001
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Santos, Andre Luiz Cordeiro dos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0245493145333194
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8238251831303786
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7642045818255098
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Pedro Henrique Alves
contributor_str_mv Silva, Patricia Nunes da
Santos, Andre Luiz Cordeiro dos
Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes de
dc.subject.eng.fl_str_mv Ethnomathematics
Sona
Mathematics
Tchokwe
topic Ethnomathematics
Sona
Mathematics
Tchokwe
Etnomatemática
Sona
Matemática
Tchokwe
Etnomatemática
Matemática - Estudo e ensino
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Sona
Matemática
Tchokwe
Etnomatemática
Matemática - Estudo e ensino
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive.
publishDate 2019
dc.date.available.fl_str_mv 2019-10-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-08-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-08T17:22:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837
identifier_str_mv BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4837/1/Dissertacao_Pedro+Barros.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352263795113984