A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837 |
Resumo: | The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive. |
id |
UERJ_c8885106bb3b2de72d25783210e19339 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4837 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Silva, Patricia Nunes dahttp://lattes.cnpq.br/6298427146323001Santos, Andre Luiz Cordeiro doshttp://lattes.cnpq.br/0245493145333194Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes dehttp://lattes.cnpq.br/8238251831303786http://lattes.cnpq.br/7642045818255098Barros, Pedro Henrique Alves2020-11-08T17:22:40Z2019-10-292019-08-30BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive.O presente trabalho busca explorar o conteúdo dos sona sob sua perspectiva educacional no ambiente escolar em nível de educação básica. Praticado pelos Tchokwe, povo que vivia no continente africano, na região de Moçambique e Angola, os sona eram desenhos feitos em areia por membros mais antigos da tribo, para contar histórias essenciais na formação dos mais jovens. Durante a colonização, o imperialismo europeu dizimou povos e impôs sua cultura, restando hoje apenas resquícios do que havia no passado. A colonização fez com que a cultura dos povos subjugados pelos colonizadores fosse colocada em um patamar de resistência, abaixo da cultura dos colonizados, nos países dominados, fato que permanece até os dias atuais. Os sona são apresentados neste trabalho como uma maneira lúdica e alternativa de apresentação de conceitos que são necessários na formação do estudante de educação básica nas escolas brasileiras. Através deles dentro da etnomatemática, podem ser encontrados um rico conteúdo matemático, que permite não só o ensino, mas a valorização cultural de outros povos, no passado vistos como submissos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:22:39Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Barros.pdf: 3030777 bytes, checksum: 34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:22:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Barros.pdf: 3030777 bytes, checksum: 34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca (MD5) Previous issue date: 2019-08-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaEthnomathematicsSonaMathematicsTchokweEtnomatemáticaSonaMatemáticaTchokweEtnomatemáticaMatemática - Estudo e ensinoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básicaSona Geometry and it s possibilities of application in the scope of basic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Pedro Barros.pdfapplication/pdf3030777http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4837/1/Dissertacao_Pedro+Barros.pdf34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4caMD511/48372024-02-27 15:41:08.833oai:www.bdtd.uerj.br:1/4837Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Sona Geometry and it s possibilities of application in the scope of basic education |
title |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
spellingShingle |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica Barros, Pedro Henrique Alves Ethnomathematics Sona Mathematics Tchokwe Etnomatemática Sona Matemática Tchokwe Etnomatemática Matemática - Estudo e ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
title_full |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
title_fullStr |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
title_full_unstemmed |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
title_sort |
A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica |
author |
Barros, Pedro Henrique Alves |
author_facet |
Barros, Pedro Henrique Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Patricia Nunes da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6298427146323001 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos, Andre Luiz Cordeiro dos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0245493145333194 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8238251831303786 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7642045818255098 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Pedro Henrique Alves |
contributor_str_mv |
Silva, Patricia Nunes da Santos, Andre Luiz Cordeiro dos Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ethnomathematics Sona Mathematics Tchokwe |
topic |
Ethnomathematics Sona Mathematics Tchokwe Etnomatemática Sona Matemática Tchokwe Etnomatemática Matemática - Estudo e ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnomatemática Sona Matemática Tchokwe Etnomatemática Matemática - Estudo e ensino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work seeks to explore the content of the sona from their educational perspective in the school environment at the level of basic education. Practiced by the Tchokwe, people who lived on the African continent in the Mozambique and Angola regions, the sona were drawings made in sand by older members of the tribe, to teach essential stories in the formation of the younger members. During the colonization, European imperialism decimated people and imposed their culture, leaving today remnants of what was in the past. The colonization caused the culture of the peoples subjugated by the colonizers to be placed in a level of resistance below the culture of the colonized in the dominated countries, a fact that remains until the present day. The sona are presented in this work as a playful and alternative way of presenting concepts, which are necessary in the formation of the student of basic education in brazilian schools. Through them within ethnomathematics, rich mathematical content can be found, which allows not only teaching, but also the cultural appreciation of other peoples in the past seen as submissive. |
publishDate |
2019 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-10-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:22:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837 |
identifier_str_mv |
BARROS, Pedro Henrique Alves. A Geometria Sona e suas possibilidades de aplicação no âmbito da educação básica. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4837/1/Dissertacao_Pedro+Barros.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
34add9cf4ab2491feaa00495a2ffb4ca |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614464421888 |