Design de informação persuasivo na disseminação estatística: heurísticas aplicadas à Agência IBGE Notícias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Guilherme da Costa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19181
Resumo: IBGE, as an institution that produces a statistical portrait of society, needs the public’s belief of it’s data validiity, especially in the context of fake news and post-truth. In order to make up for the absence of persuasive design processes that meet this need, this research elaborates a heuristic analysis methodology for the dpersuasive information design, applied to the content of IBGE News Agency, aiming to identify recurring problems in the evaluated corpus. The heuristics are based on the elaboration likelihood model (ELM) and on information design, visualization and statistics literature. Solutions are proposed, including standardization of visual identity, infographics and the layout of page elements.
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In order to make up for the absence of persuasive design processes that meet this need, this research elaborates a heuristic analysis methodology for the dpersuasive information design, applied to the content of IBGE News Agency, aiming to identify recurring problems in the evaluated corpus. The heuristics are based on the elaboration likelihood model (ELM) and on information design, visualization and statistics literature. Solutions are proposed, including standardization of visual identity, infographics and the layout of page elements.O IBGE, como instituição produtora de estatísticas que retratam a sociedade, precisa que o público acredite na validade de seus dados, principalmente em um ambiente de fake news e pós-verdade. Para suprir a ausência de processos persuasivos que atendam a essa necessidade, nesta pesquisa se elabora uma metodologia de análise heurística para o design de informação persuasivo, aplicado ao conteúdo da Agência IBGE Notícias, visando a identificação de problemas recorrentes no corpus avaliado. As heurísticas fundamentam-se no modelo de probabilidade de elaboração (ELM) e na literatura sobre design de informação, visualização e estatística. São propostas soluções para os problemas encontrados, envolvendo padronização de identidade visual, infográficos e disposição de elementos.Submitted by Albert CTC/G (albert.vaz@uerj.br) on 2023-03-20T18:15:13Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Guilherme da Costa Garcia - 2021 - Completa.pdf: 31261756 bytes, checksum: 2f14b54bb8209fe4e4de033585cc468c (MD5)Made available in DSpace on 2023-03-20T18:15:13Z (GMT). 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