Eduardo Sued: Minotauros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7530 |
Resumo: | Eduardo Sued s paintings are underlined for kinds of results and a radical unsystematic process. Seeing the painter s action method we propose a critic and interpretative analyses of his production. We use two ideas for it. The first is the swerve and the second is the labyrinth. The swerve is a strategic revision that suits with the operation of painting, demonstrating the mode as Sued works the tradition and labyrinth s idea ascribe the character to the form of experience, its image, residing there the unit of production. Thus the labyrinth will be present as in intra-poetics relations moment as in possible way to interpret this work. The reconstruction idea comes of its lively and broke process to paint to reconstruct possible meanings to the painting today something that it will do lawful at the contemporaneous world no to intend to reduce it for dogmas. The labyrinths and swerve ideas discover links to the modern tradition through their constructive heritage. And they don t leave to replace and to underline in these paintings contemporaneous dilemmas that are theirs |
id |
UERJ_d0085c549f6b27da8706acf2bc1d392f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7530 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Siqueira, Vera Beatriz Cordeirohttp://lattes.cnpq.br/1894603811935769Danziger, Leila Maria Brasilhttp://lattes.cnpq.br/2054847883460812Zielinsky, Mônicahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781216T3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131128Z1Santos Junior, Gilton Monteiro dos2021-01-05T17:00:51Z2009-12-092008-03-19SANTOS JUNIOR, Gilton Monteiro dos. Eduardo Sued: Minotauros. 2008. 137 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7530Eduardo Sued s paintings are underlined for kinds of results and a radical unsystematic process. Seeing the painter s action method we propose a critic and interpretative analyses of his production. We use two ideas for it. The first is the swerve and the second is the labyrinth. The swerve is a strategic revision that suits with the operation of painting, demonstrating the mode as Sued works the tradition and labyrinth s idea ascribe the character to the form of experience, its image, residing there the unit of production. Thus the labyrinth will be present as in intra-poetics relations moment as in possible way to interpret this work. The reconstruction idea comes of its lively and broke process to paint to reconstruct possible meanings to the painting today something that it will do lawful at the contemporaneous world no to intend to reduce it for dogmas. The labyrinths and swerve ideas discover links to the modern tradition through their constructive heritage. And they don t leave to replace and to underline in these paintings contemporaneous dilemmas that are theirsA pintura de Eduardo Sued se caracteriza por uma variedade de soluções e um procedimento radicalmente assistemático. Observando o método de ação adotado pelo pintor, propõe-se uma análise crítica e interpretativa de sua produção apoiado em duas noções centrais, logicamente relacionadas: o desvio e o labirinto. Compreendida como estratégia revisionária, o desvio condiz à aspectos estritos à operação da pintura, no tocante à maneira como Sued lida com a tradição e principalmente como conduz a experiência da pintura nos termos de sua atualidade. O segundo conceito, labirinto, confere caráter às conseqüências produzidas por esta experiência, senão à experiência mesma, consistindo aí a unidade da produção. Neste aspecto, o labirinto estará presente tanto naquele momento que concerne às relações intra-poéticas, quanto na possibilidade aberta de se interpretar esta obra, seja em partes, seja em seu conjunto. A idéia de reconstrução deriva desse processo vivo e fragmentado da pintura. Reconstruir é buscar sentidos possíveis para a pintura hoje, algo que legitime seu papel no mundo contemporâneo, sem pretender, evidentemente, encerrar-se em dogmas. Repondo os termos de uma herança construtiva vigente na obra, as noções de desvio/labirinto revelam vínculos com certa tradição moderna, sem deixar de inserir e apontar nesta pintura os dilemas da contemporaneidade, que lhe são própriasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:51Z No. of bitstreams: 1 Gilton Santos_dissertacao.pdf: 2544310 bytes, checksum: ccceaaa162ef6d359226a2c8d016af21 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Gilton Santos_dissertacao.pdf: 2544310 bytes, checksum: ccceaaa162ef6d359226a2c8d016af21 (MD5) Previous issue date: 2008-03-19Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesContemporaneous Brazilian paintingBrazilian art historyEduardo SuedCriticism and interpretationPintura brasileira contemporâneaHistória da arte brasileiraEduardo SuedCrítica e interpretaçãoSued, Eduardo, 1925- Crítica e interpretaçãoArte moderna Séc. XX BrasilPintores brasileirosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESEduardo Sued: MinotaurosEduardo Sued: Minotaurosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALGilton Santos_dissertacao.pdfapplication/pdf2544310http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7530/1/Gilton+Santos_dissertacao.pdfccceaaa162ef6d359226a2c8d016af21MD511/75302024-02-26 16:04:29.836oai:www.bdtd.uerj.br:1/7530Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Eduardo Sued: Minotauros |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Eduardo Sued: Minotauros |
title |
Eduardo Sued: Minotauros |
spellingShingle |
Eduardo Sued: Minotauros Santos Junior, Gilton Monteiro dos Contemporaneous Brazilian painting Brazilian art history Eduardo Sued Criticism and interpretation Pintura brasileira contemporânea História da arte brasileira Eduardo Sued Crítica e interpretação Sued, Eduardo, 1925- Crítica e interpretação Arte moderna Séc. XX Brasil Pintores brasileiros CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Eduardo Sued: Minotauros |
title_full |
Eduardo Sued: Minotauros |
title_fullStr |
Eduardo Sued: Minotauros |
title_full_unstemmed |
Eduardo Sued: Minotauros |
title_sort |
Eduardo Sued: Minotauros |
author |
Santos Junior, Gilton Monteiro dos |
author_facet |
Santos Junior, Gilton Monteiro dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, Vera Beatriz Cordeiro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1894603811935769 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Danziger, Leila Maria Brasil |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2054847883460812 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Zielinsky, Mônica |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781216T3 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131128Z1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Junior, Gilton Monteiro dos |
contributor_str_mv |
Siqueira, Vera Beatriz Cordeiro Danziger, Leila Maria Brasil Zielinsky, Mônica |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Contemporaneous Brazilian painting Brazilian art history Eduardo Sued Criticism and interpretation |
topic |
Contemporaneous Brazilian painting Brazilian art history Eduardo Sued Criticism and interpretation Pintura brasileira contemporânea História da arte brasileira Eduardo Sued Crítica e interpretação Sued, Eduardo, 1925- Crítica e interpretação Arte moderna Séc. XX Brasil Pintores brasileiros CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pintura brasileira contemporânea História da arte brasileira Eduardo Sued Crítica e interpretação Sued, Eduardo, 1925- Crítica e interpretação Arte moderna Séc. XX Brasil Pintores brasileiros |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
Eduardo Sued s paintings are underlined for kinds of results and a radical unsystematic process. Seeing the painter s action method we propose a critic and interpretative analyses of his production. We use two ideas for it. The first is the swerve and the second is the labyrinth. The swerve is a strategic revision that suits with the operation of painting, demonstrating the mode as Sued works the tradition and labyrinth s idea ascribe the character to the form of experience, its image, residing there the unit of production. Thus the labyrinth will be present as in intra-poetics relations moment as in possible way to interpret this work. The reconstruction idea comes of its lively and broke process to paint to reconstruct possible meanings to the painting today something that it will do lawful at the contemporaneous world no to intend to reduce it for dogmas. The labyrinths and swerve ideas discover links to the modern tradition through their constructive heritage. And they don t leave to replace and to underline in these paintings contemporaneous dilemmas that are theirs |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-12-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T17:00:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS JUNIOR, Gilton Monteiro dos. Eduardo Sued: Minotauros. 2008. 137 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7530 |
identifier_str_mv |
SANTOS JUNIOR, Gilton Monteiro dos. Eduardo Sued: Minotauros. 2008. 137 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7530/1/Gilton+Santos_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ccceaaa162ef6d359226a2c8d016af21 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352277847080960 |