Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Verneque, Felipe de Almeida
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626
Resumo: The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological.
id UERJ_d1ed11d8f68bc028db04b6d4f08f329b
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10626
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Senna, Luiz Antônio Gomeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6Neves, Rosa Maria Corrêa dashttp://lattes.cnpq.br/6517585826887365http://lattes.cnpq.br/0801367736228452Verneque, Felipe de Almeida2021-01-05T21:54:58Z2014-11-192013-08-30VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological.O tema central desta investigação, desenvolvida através de pesquisa bibliográfica, é a prática da pesquisa em educação no Brasil. O objetivo principal foi apresentar as análises sobre os aspectos teóricos-metodológicos dessa prática. A pesquisa foi feita a partir de uma discussão conceitual sobre os fundamentos teórico-metodológicos da investigação científica em educação. As questões abordadas pela dissertação acerca dos pressupostos teórico-metodológicos indicam a presença da empiria como opção epistemológica na prática investigativa em educação. Com ênfase especial às críticas à presença da perspectiva empírica no trabalho de conhecimento da realidade educativa, a dissertação busca identificar as fragilidades teórico-metodológicas na pesquisa em educação. Por fim, em face destas questões, foi apresentada outra perspectiva epistemológica para se pensar a prática investigativa em educação, a partir das contribuições de Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). Em linhas gerais, ao longo da dissertação, foram levantadas questões, discussões que, de modo geral, são concernentes ao processo de produção de conhecimento, a partir da investigação na área da educação, no que tange aos aspectos teóricos, metodológicos, epistemológicos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:54:58Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Felipe Verneque.pdf: 573411 bytes, checksum: 6f413032217a58d0695e873103e11628 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:54:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Felipe Verneque.pdf: 573411 bytes, checksum: 6f413032217a58d0695e873103e11628 (MD5) Previous issue date: 2013-08-30Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoPractice of Educational ResearchConception of Empirical KnowledgeTheoretical Construction of the ObjectPrática da Pesquisa em EducaçãoConcepção Empírica de ConhecimentoConstrução Teórica do ObjetoPesquisa educacionalTeoria do conhecimentoObjeto (Filosofia)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCríticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.Critical of brazilian educational research: the constant presence of empiricism.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Felipe Verneque.pdfapplication/pdf573411http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10626/1/Dissert_Felipe+Verneque.pdf6f413032217a58d0695e873103e11628MD511/106262024-02-27 12:43:39.99oai:www.bdtd.uerj.br:1/10626Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Critical of brazilian educational research: the constant presence of empiricism.
title Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
spellingShingle Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
Verneque, Felipe de Almeida
Practice of Educational Research
Conception of Empirical Knowledge
Theoretical Construction of the Object
Prática da Pesquisa em Educação
Concepção Empírica de Conhecimento
Construção Teórica do Objeto
Pesquisa educacional
Teoria do conhecimento
Objeto (Filosofia)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
title_full Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
title_fullStr Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
title_full_unstemmed Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
title_sort Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
author Verneque, Felipe de Almeida
author_facet Verneque, Felipe de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Leite, Siomara Borba
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Senna, Luiz Antônio Gomes
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Neves, Rosa Maria Corrêa das
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6517585826887365
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0801367736228452
dc.contributor.author.fl_str_mv Verneque, Felipe de Almeida
contributor_str_mv Leite, Siomara Borba
Senna, Luiz Antônio Gomes
Neves, Rosa Maria Corrêa das
dc.subject.eng.fl_str_mv Practice of Educational Research
Conception of Empirical Knowledge
Theoretical Construction of the Object
topic Practice of Educational Research
Conception of Empirical Knowledge
Theoretical Construction of the Object
Prática da Pesquisa em Educação
Concepção Empírica de Conhecimento
Construção Teórica do Objeto
Pesquisa educacional
Teoria do conhecimento
Objeto (Filosofia)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Prática da Pesquisa em Educação
Concepção Empírica de Conhecimento
Construção Teórica do Objeto
Pesquisa educacional
Teoria do conhecimento
Objeto (Filosofia)
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-30
dc.date.available.fl_str_mv 2014-11-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:54:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626
identifier_str_mv VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10626/1/Dissert_Felipe+Verneque.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6f413032217a58d0695e873103e11628
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728652297043968