Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626 |
Resumo: | The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological. |
id |
UERJ_d1ed11d8f68bc028db04b6d4f08f329b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10626 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Senna, Luiz Antônio Gomeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6Neves, Rosa Maria Corrêa dashttp://lattes.cnpq.br/6517585826887365http://lattes.cnpq.br/0801367736228452Verneque, Felipe de Almeida2021-01-05T21:54:58Z2014-11-192013-08-30VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological.O tema central desta investigação, desenvolvida através de pesquisa bibliográfica, é a prática da pesquisa em educação no Brasil. O objetivo principal foi apresentar as análises sobre os aspectos teóricos-metodológicos dessa prática. A pesquisa foi feita a partir de uma discussão conceitual sobre os fundamentos teórico-metodológicos da investigação científica em educação. As questões abordadas pela dissertação acerca dos pressupostos teórico-metodológicos indicam a presença da empiria como opção epistemológica na prática investigativa em educação. Com ênfase especial às críticas à presença da perspectiva empírica no trabalho de conhecimento da realidade educativa, a dissertação busca identificar as fragilidades teórico-metodológicas na pesquisa em educação. Por fim, em face destas questões, foi apresentada outra perspectiva epistemológica para se pensar a prática investigativa em educação, a partir das contribuições de Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). Em linhas gerais, ao longo da dissertação, foram levantadas questões, discussões que, de modo geral, são concernentes ao processo de produção de conhecimento, a partir da investigação na área da educação, no que tange aos aspectos teóricos, metodológicos, epistemológicos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:54:58Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Felipe Verneque.pdf: 573411 bytes, checksum: 6f413032217a58d0695e873103e11628 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:54:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Felipe Verneque.pdf: 573411 bytes, checksum: 6f413032217a58d0695e873103e11628 (MD5) Previous issue date: 2013-08-30Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoPractice of Educational ResearchConception of Empirical KnowledgeTheoretical Construction of the ObjectPrática da Pesquisa em EducaçãoConcepção Empírica de ConhecimentoConstrução Teórica do ObjetoPesquisa educacionalTeoria do conhecimentoObjeto (Filosofia)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCríticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.Critical of brazilian educational research: the constant presence of empiricism.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Felipe Verneque.pdfapplication/pdf573411http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10626/1/Dissert_Felipe+Verneque.pdf6f413032217a58d0695e873103e11628MD511/106262024-02-27 12:43:39.99oai:www.bdtd.uerj.br:1/10626Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Critical of brazilian educational research: the constant presence of empiricism. |
title |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
spellingShingle |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. Verneque, Felipe de Almeida Practice of Educational Research Conception of Empirical Knowledge Theoretical Construction of the Object Prática da Pesquisa em Educação Concepção Empírica de Conhecimento Construção Teórica do Objeto Pesquisa educacional Teoria do conhecimento Objeto (Filosofia) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
title_full |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
title_fullStr |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
title_full_unstemmed |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
title_sort |
Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo. |
author |
Verneque, Felipe de Almeida |
author_facet |
Verneque, Felipe de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Leite, Siomara Borba |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Senna, Luiz Antônio Gomes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Neves, Rosa Maria Corrêa das |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6517585826887365 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0801367736228452 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Verneque, Felipe de Almeida |
contributor_str_mv |
Leite, Siomara Borba Senna, Luiz Antônio Gomes Neves, Rosa Maria Corrêa das |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Practice of Educational Research Conception of Empirical Knowledge Theoretical Construction of the Object |
topic |
Practice of Educational Research Conception of Empirical Knowledge Theoretical Construction of the Object Prática da Pesquisa em Educação Concepção Empírica de Conhecimento Construção Teórica do Objeto Pesquisa educacional Teoria do conhecimento Objeto (Filosofia) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática da Pesquisa em Educação Concepção Empírica de Conhecimento Construção Teórica do Objeto Pesquisa educacional Teoria do conhecimento Objeto (Filosofia) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The central theme of this research, developed through bibliographic research, is the practice of educational research. The main objective was to present the analysis of the theoretical and methodological aspects of this practice. The research was done from a conceptual discussion on the theoretical and methodological foundations of scientific research in education. The questions presents by the dissertation about the theoretical and methodological assumptions indicate the presence of empiricism as an option in epistemological research practice in education. With special emphasis on the presence of critical empirical perspective on working knowledge of educational reality, the dissertation seeks to identify the theoretical and methodological weaknesses in educational research. Finally, in the face of these issues was presented another epistemological perspective to think the research practice in education, from the contributions of Miriam Limoeiro Cardoso (1976, 1978, 1990). In general, throughout the dissertation, questions were raised, discussions that, in general, are concerned with the process of knowledge production, from research in the area of education, in relation to the theoretical, methodological, epistemological. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-11-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:54:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626 |
identifier_str_mv |
VERNEQUE, Felipe de Almeida. Críticas da pesquisa educacional brasileira: presença constante do empirismo.. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10626/1/Dissert_Felipe+Verneque.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6f413032217a58d0695e873103e11628 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728652297043968 |