Expectativas de famílias das classes populares sobre o direito à Educação Infantil em uma creche de favela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Carolina Silva de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9914
Resumo: The main objective of this research is the relationship between family and nursery in a Carioca slums context. This study aims to investigate a real expectation of a group of families, especially the right of early childhood education at a public daycare, situated in Caju, Rio de Janeiro city. The wish of this search, beyond the questions which took me into it, was produced by my own experience as a nursery school teacher of different places of early years in Rio de Janeiro municipal education system. More than three decades after the promulgation of 1988 Federal constitution had introduced education at the scenario of social rights recognizing Childs as a citizen of law, what it s a challenge thinking about this question, mainly from the perspective of families living in territories of high social vulnerability. The main challenge of the research was to listen all these families, in order to understand what motivated them to enroll their children at the daycare, as well as what expectations would be behind the decision to institutionalize the education of their children. This is, then, a qualitative research of ethnographic inspiration with emphasis on the bibliographic study, having as main methodology, semi-structured interviews with families of children regularly enrolled in the daycare center investigated. The theoretical and methodological point of view, the course was carried out in dialogue with authors Damaris Gomes Maranhão & Cynthia Andersen Sarti, José Kuhlmann Junior, Nadir Zago, Manuel Jacinto Sarmento, René Barbier, Philippe Ariès, Pierre Bourdieu whom contributed decisively to the search experience, mainly to corroborate the importance of studies which focus one family relationship nursery in the demand for educational places in Rio de Janeiro.
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The wish of this search, beyond the questions which took me into it, was produced by my own experience as a nursery school teacher of different places of early years in Rio de Janeiro municipal education system. More than three decades after the promulgation of 1988 Federal constitution had introduced education at the scenario of social rights recognizing Childs as a citizen of law, what it s a challenge thinking about this question, mainly from the perspective of families living in territories of high social vulnerability. The main challenge of the research was to listen all these families, in order to understand what motivated them to enroll their children at the daycare, as well as what expectations would be behind the decision to institutionalize the education of their children. This is, then, a qualitative research of ethnographic inspiration with emphasis on the bibliographic study, having as main methodology, semi-structured interviews with families of children regularly enrolled in the daycare center investigated. The theoretical and methodological point of view, the course was carried out in dialogue with authors Damaris Gomes Maranhão & Cynthia Andersen Sarti, José Kuhlmann Junior, Nadir Zago, Manuel Jacinto Sarmento, René Barbier, Philippe Ariès, Pierre Bourdieu whom contributed decisively to the search experience, mainly to corroborate the importance of studies which focus one family relationship nursery in the demand for educational places in Rio de Janeiro.O tema central deste trabalho é a relação família-creche no contexto de uma favela carioca. O objetivo principal da presente pesquisa foi investigar a expectativa de um grupo de famílias sobre o direito à Educação Infantil em uma creche pública no bairro do Caju, cidade do Rio de Janeiro, estado do Rio de Janeiro. O desejo pela pesquisa, além dos questionamentos que me levaram a ela, foi produzido a partir da minha experiência como professora das infâncias em diferentes equipamentos de Educação Infantil na rede municipal de educação do Rio de Janeiro. Mais de três décadas da promulgação da Constituição Federal de 1988 que colocou a educação no cenário dos direitos sociais reconhecendo a criança como sujeito de direitos, se torna ainda um desafio pensar sobre tal questão, principalmente sob a perspectiva de famílias moradoras de territórios de alta vulnerabilidade social. O principal desafio da pesquisa foi escutar essas famílias, a fim de compreender o que as motivou a matricularem suas crianças na creche, bem como quais expectativas estariam por trás da decisão de institucionalizar a educação de suas crianças. Trata-se, então, de uma pesquisa qualitativa de inspiração etnográfica com ênfase no estudo bibliográfico, tendo como principal metodologia, as entrevistas semiestruturadas com famílias de crianças regularmente matriculadas na creche investigada. Do ponto de vista teórico e metodológico da pesquisa, o percurso foi realizado em diálogo com os/as autores(as) Damaris Gomes Maranhão & Cynthia Andersen Sarti, José Kuhlmann Junior, Nadir Zago, Manuel Jacinto Sarmento, René Barbier, Philippe Ariès, Pierre Bourdieu, que contribuíram de forma decisiva para a experiência de pesquisa, sobretudo para corroborar a importância dos estudos que focalizem a relação família-creche na demanda por equipamentos educativos no Rio de Janeiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:30:40Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Carolina Alencar.pdf: 1165445 bytes, checksum: febfbc4e7920bbce0d5b6d0b7ad5f374 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:30:40Z (GMT). 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