NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casanova, Letícia Veiga
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ferreira, Valéria Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400
Resumo: This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family.
id UNESP-7_5af429919adde4949abc58e82e4a0ee9
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10400
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPONDGUARDERÍA: ¿ESPACIO PARA ESTAR O PARA APRENDER? LAS FAMILIAS RESPONDENCRECHE: LUGAR PARA FICAR OU PARA APRENDER? AS FAMÍLIAS RESPONDEMRelação família-creche. Educação infantil. Família.Relação entre creche e famíliasFamily day care center relationship. Childhood education. Family.Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family.Esta investigación tuvo como objetivo escuchar a las familias de los niños que asisten a la guardería en período integral, tratando de entender el significado atribuido por ellos a las actividades realizadas en las guarderías. La recolección de datos se realizó a través de entrevistas en el hogar de las once familias participantes. De este modo fue posible conocer un poco más sobre quiénes son estas familias y cómo viven. Escuchar a las familias nos permitió ver que la guardería es un lugar para dejar a los niños mientras sus madres están trabajando. Esta característica, se ve reforzada en los momentos de entrada y salida de los niños, cuando algunas madres hablan con las profesoras y se informan si el niño comió, durmió y si ha pasado bien el día. A su vez las familias observan que su niño juega, canta, escucha historias, hace "trabajitos" en este espacio, pero definen esas actividades como una distracción. No obstante, las madres también reconocen la guardería como un lugar para aprender. Sin embargo, esta afirmación se basa en la relación con el propio niño y no a través de los profesionales de la guardería. Palabras claves: Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.Esta pesquisa teve como objetivo escutar as famílias de crianças de berçários que frequentam a creche em período integral, procurando compreender o sentido atribuído por elas às atividades realizadas nas creches. A coleta de dados foi feita através de entrevistas na casa das onze famílias participantes, dessa forma, conhecemos um pouco mais quem são essas famílias e como vivem. Escutar as famílias nos permitiu constatar que a creche é um lugar para deixar as crianças enquanto as mães estão no trabalho. Esta característica é reforçada nos momentos de entrada e saída das crianças, em que algumas mães conversam com as professoras e são informadas se a criança comeu, dormiu e se passou bem o dia. As famílias observam que sua criança brinca, canta, ouve histórias, faz “trabalhinhos” nesse espaço, mas definem tais atividades como distração. Porém, as mães também reconhecem a creche como um lugar para aprender, entretanto, essa constatação se faz na relação com a própria criança e não por intermédio dos profissionais da creche. Palavras-chaves: Relação família-creche. Educação infantil. Família.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1040010.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 95 - 112Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 95 - 112Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 95 - 1121981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8133https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8134https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8135https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/10625Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasanova, Letícia VeigaFerreira, Valéria Silva2019-10-25T13:20:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10400Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-25T13:20:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
GUARDERÍA: ¿ESPACIO PARA ESTAR O PARA APRENDER? LAS FAMILIAS RESPONDEN
CRECHE: LUGAR PARA FICAR OU PARA APRENDER? AS FAMÍLIAS RESPONDEM
title NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
spellingShingle NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
Casanova, Letícia Veiga
Relação família-creche. Educação infantil. Família.
Relação entre creche e famílias
Family day care center relationship. Childhood education. Family.
Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.
title_short NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
title_full NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
title_fullStr NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
title_full_unstemmed NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
title_sort NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
author Casanova, Letícia Veiga
author_facet Casanova, Letícia Veiga
Ferreira, Valéria Silva
author_role author
author2 Ferreira, Valéria Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casanova, Letícia Veiga
Ferreira, Valéria Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Relação família-creche. Educação infantil. Família.
Relação entre creche e famílias
Family day care center relationship. Childhood education. Family.
Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.
topic Relação família-creche. Educação infantil. Família.
Relação entre creche e famílias
Family day care center relationship. Childhood education. Family.
Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.
description This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400
10.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8133
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8134
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8135
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/10625
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 95 - 112
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 95 - 112
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 95 - 112
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812464705536