NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400 |
Resumo: | This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family. |
id |
UNESP-7_5af429919adde4949abc58e82e4a0ee9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10400 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPONDGUARDERÍA: ¿ESPACIO PARA ESTAR O PARA APRENDER? LAS FAMILIAS RESPONDENCRECHE: LUGAR PARA FICAR OU PARA APRENDER? AS FAMÍLIAS RESPONDEMRelação família-creche. Educação infantil. Família.Relação entre creche e famíliasFamily day care center relationship. Childhood education. Family.Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family.Esta investigación tuvo como objetivo escuchar a las familias de los niños que asisten a la guardería en período integral, tratando de entender el significado atribuido por ellos a las actividades realizadas en las guarderías. La recolección de datos se realizó a través de entrevistas en el hogar de las once familias participantes. De este modo fue posible conocer un poco más sobre quiénes son estas familias y cómo viven. Escuchar a las familias nos permitió ver que la guardería es un lugar para dejar a los niños mientras sus madres están trabajando. Esta característica, se ve reforzada en los momentos de entrada y salida de los niños, cuando algunas madres hablan con las profesoras y se informan si el niño comió, durmió y si ha pasado bien el día. A su vez las familias observan que su niño juega, canta, escucha historias, hace "trabajitos" en este espacio, pero definen esas actividades como una distracción. No obstante, las madres también reconocen la guardería como un lugar para aprender. Sin embargo, esta afirmación se basa en la relación con el propio niño y no a través de los profesionales de la guardería. Palabras claves: Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia.Esta pesquisa teve como objetivo escutar as famílias de crianças de berçários que frequentam a creche em período integral, procurando compreender o sentido atribuído por elas às atividades realizadas nas creches. A coleta de dados foi feita através de entrevistas na casa das onze famílias participantes, dessa forma, conhecemos um pouco mais quem são essas famílias e como vivem. Escutar as famílias nos permitiu constatar que a creche é um lugar para deixar as crianças enquanto as mães estão no trabalho. Esta característica é reforçada nos momentos de entrada e saída das crianças, em que algumas mães conversam com as professoras e são informadas se a criança comeu, dormiu e se passou bem o dia. As famílias observam que sua criança brinca, canta, ouve histórias, faz “trabalhinhos” nesse espaço, mas definem tais atividades como distração. Porém, as mães também reconhecem a creche como um lugar para aprender, entretanto, essa constatação se faz na relação com a própria criança e não por intermédio dos profissionais da creche. Palavras-chaves: Relação família-creche. Educação infantil. Família.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1040010.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 95 - 112Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 95 - 112Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 95 - 1121981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8133https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8134https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8135https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/10625Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasanova, Letícia VeigaFerreira, Valéria Silva2019-10-25T13:20:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10400Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-25T13:20:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND GUARDERÍA: ¿ESPACIO PARA ESTAR O PARA APRENDER? LAS FAMILIAS RESPONDEN CRECHE: LUGAR PARA FICAR OU PARA APRENDER? AS FAMÍLIAS RESPONDEM |
title |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
spellingShingle |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND Casanova, Letícia Veiga Relação família-creche. Educação infantil. Família. Relação entre creche e famílias Family day care center relationship. Childhood education. Family. Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia. |
title_short |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
title_full |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
title_fullStr |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
title_full_unstemmed |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
title_sort |
NURSERY: PLACE TO STAY OR TO LEARN? FAMILIES RESPOND |
author |
Casanova, Letícia Veiga |
author_facet |
Casanova, Letícia Veiga Ferreira, Valéria Silva |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Valéria Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casanova, Letícia Veiga Ferreira, Valéria Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relação família-creche. Educação infantil. Família. Relação entre creche e famílias Family day care center relationship. Childhood education. Family. Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia. |
topic |
Relação família-creche. Educação infantil. Família. Relação entre creche e famílias Family day care center relationship. Childhood education. Family. Relación familia – guardería. Educación infantil. Familia. |
description |
This research aimed to listen to the families of children who attend day care nursery full time, trying to understand the meaning attributed by them to the activities carried out in nurseries. Data collection was conducted through interviews at the home of eleven participating families; thus we learned a little more who these families are and how they live. Listen to families allowed us to verify that the nursery is a place to leave the children while their mothers are at work. This is reinforced in the entry and exit times of children when some mothers talk to the teachers and are informed if the child ate, slept and if he/she spent the day well. Families observe that their child plays, sings, listens to stories, performs ‘tasks’ in this space, but they define such activities as a distraction. Mothers also recognize the nursery as a place to learn; however, this observation is made in relation to the child him/herself and not through the nursery professionals. Keywords: Family day care center relationship. Childhood education. Family. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400 10.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol27.n54.p95-112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8133 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8134 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/8135 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10400/10625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 95 - 112 Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 95 - 112 Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 95 - 112 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812464705536 |