O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Christina Pinto da Silva
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15059
Resumo: This thesis deals with an educational reform implemation history during two ´petistas` governments in the municipality of Chapecó, Santa Catarina. The effects in daily teaching were anlyzed through the text from speeches collected in interviews with teachers. The work began presenting differente moments of brazilians political and educacional history, in which various educational reforms of were realized, indicates the relationships between governmental and educational policies. Then, the specific scenarie where the reform own studied, Chapecó, is presented. At this point, the work brings up the municipality´s political configuration and discurs the news that can be brought to the educational area by a considered. At the end the interviews are analyzed and, from the teacher´s comments, the reform´s efects are discussed. From a transsubject perspective, aided by Human and Social Sciences (politics, history, sociology, economics, psychology) and the philosophy of difference, it is intented compose a methodological device wich embraces the proposed theme´s complexity. The work concludes that the educational reform effects are various and they should be considered by its temporarity.
id UERJ_eb8eb71fb0a2deec6121490851b93cf0
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/15059
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Rocha, Marisa Lopes dahttp://lattes.cnpq.br/0909794461324417Rodrigues, Heliana de Barros Condehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4Aguiar, Kátia Faria dehttp://lattes.cnpq.br/0285800384890131Heckert, Ana Lucia Coelhohttp://lattes.cnpq.br/8925490592099326Kohan, Walter Omarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769490U1http://lattes.cnpq.br/8876864702959711Bastos, Christina Pinto da Silva2021-01-07T18:33:34Z2013-05-072008-04-28BASTOS, Christina Pinto da Silva. O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc. 2008. 169 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15059This thesis deals with an educational reform implemation history during two ´petistas` governments in the municipality of Chapecó, Santa Catarina. The effects in daily teaching were anlyzed through the text from speeches collected in interviews with teachers. The work began presenting differente moments of brazilians political and educacional history, in which various educational reforms of were realized, indicates the relationships between governmental and educational policies. Then, the specific scenarie where the reform own studied, Chapecó, is presented. At this point, the work brings up the municipality´s political configuration and discurs the news that can be brought to the educational area by a considered. At the end the interviews are analyzed and, from the teacher´s comments, the reform´s efects are discussed. From a transsubject perspective, aided by Human and Social Sciences (politics, history, sociology, economics, psychology) and the philosophy of difference, it is intented compose a methodological device wich embraces the proposed theme´s complexity. The work concludes that the educational reform effects are various and they should be considered by its temporarity.Esta tese versa sobre a história da implantação de uma reforma de ensino implementada durante dois governos petistas no município de Chapecó, Santa Catarina. No desenvolvimento do texto busco, a partir das falas coletadas em entrevistas realizadas com professoras, analisar os efeitos produzidos no cotidiano docente a partir da referida reforma. Inicio o trabalho apresentando diversos momentos da história política e educacional brasileiros nos quais diferentes reformas de ensino foram realizadas, apontando as inter-relações existentes entre as políticas governamentais e as políticas de educação. Em seguida, apresento o cenário específico Chapecó no qual ocorreu a reforma estudada. Neste ponto procuro apresentar a constituição política do município e discutir a novidade que um governo, considerado progressista, pode trazer para o campo da educação. Ao final analiso as entrevistas apontando e discutindo os efeitos que a reforma do ensino provocou, a partir das considerações feitas pelas professoras. Partindo de uma perspectiva transdisciplinar busco, auxiliada por referências das ciências humanas e sociais (política, história, sociologia, economia, psicologia) e da filosofia da diferença, compor um dispositivo metodológico que abarque a complexidade da temática proposta. Concluo o trabalho considerando que os efeitos produzidos pela citada reforma de ensino foram variados e só devem ser considerados em sua provisoriedade.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:33:34Z No. of bitstreams: 1 Tese_Christina Bastos.pdf: 1214225 bytes, checksum: 5e65cac15ad0c6b80cefee1a930c9390 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:33:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Christina Bastos.pdf: 1214225 bytes, checksum: 5e65cac15ad0c6b80cefee1a930c9390 (MD5) Previous issue date: 2008-04-28Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaReforms of EducationGovernment PetistaEffects on Life TeacherGoverno PetistaEfeitos no Cotidiano DocenteEducação - BrasilReforma de ensinoPrática de ensinoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALO que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-ScO que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-ScWhat can a reform school: the effects on everyday teaching in the context of the Governments of the PT in Chapeco-ScWhat can a reform school: the effects on everyday teaching in the context of the Governments of the PT in Chapeco-Scinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Christina Bastos.pdfapplication/pdf1214225http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15059/1/Tese_Christina+Bastos.pdf5e65cac15ad0c6b80cefee1a930c9390MD511/150592024-02-27 15:55:41.864oai:www.bdtd.uerj.br:1/15059Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv What can a reform school: the effects on everyday teaching in the context of the Governments of the PT in Chapeco-Sc
What can a reform school: the effects on everyday teaching in the context of the Governments of the PT in Chapeco-Sc
title O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
spellingShingle O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
Bastos, Christina Pinto da Silva
Reforms of Education
Government Petista
Effects on Life Teacher
Governo Petista
Efeitos no Cotidiano Docente
Educação - Brasil
Reforma de ensino
Prática de ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
title_full O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
title_fullStr O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
title_full_unstemmed O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
title_sort O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc
author Bastos, Christina Pinto da Silva
author_facet Bastos, Christina Pinto da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rocha, Marisa Lopes da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0909794461324417
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rodrigues, Heliana de Barros Conde
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Aguiar, Kátia Faria de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0285800384890131
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Heckert, Ana Lucia Coelho
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8925490592099326
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Kohan, Walter Omar
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769490U1
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8876864702959711
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Christina Pinto da Silva
contributor_str_mv Rocha, Marisa Lopes da
Rodrigues, Heliana de Barros Conde
Aguiar, Kátia Faria de
Heckert, Ana Lucia Coelho
Kohan, Walter Omar
dc.subject.eng.fl_str_mv Reforms of Education
Government Petista
Effects on Life Teacher
topic Reforms of Education
Government Petista
Effects on Life Teacher
Governo Petista
Efeitos no Cotidiano Docente
Educação - Brasil
Reforma de ensino
Prática de ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.por.fl_str_mv Governo Petista
Efeitos no Cotidiano Docente
Educação - Brasil
Reforma de ensino
Prática de ensino
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description This thesis deals with an educational reform implemation history during two ´petistas` governments in the municipality of Chapecó, Santa Catarina. The effects in daily teaching were anlyzed through the text from speeches collected in interviews with teachers. The work began presenting differente moments of brazilians political and educacional history, in which various educational reforms of were realized, indicates the relationships between governmental and educational policies. Then, the specific scenarie where the reform own studied, Chapecó, is presented. At this point, the work brings up the municipality´s political configuration and discurs the news that can be brought to the educational area by a considered. At the end the interviews are analyzed and, from the teacher´s comments, the reform´s efects are discussed. From a transsubject perspective, aided by Human and Social Sciences (politics, history, sociology, economics, psychology) and the philosophy of difference, it is intented compose a methodological device wich embraces the proposed theme´s complexity. The work concludes that the educational reform effects are various and they should be considered by its temporarity.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-04-28
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:33:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BASTOS, Christina Pinto da Silva. O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc. 2008. 169 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15059
identifier_str_mv BASTOS, Christina Pinto da Silva. O que pode uma reforma de ensino: os efeitos no cotidiano docente no contexto dos Governos do PT em Chapeco-Sc. 2008. 169 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15059/1/Tese_Christina+Bastos.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5e65cac15ad0c6b80cefee1a930c9390
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352334058094592