Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10108 |
Resumo: | The Physical Education entered the Brazilian school curriculum less than a century, aiming to maintain the "order" within the schools, and strengthen the health care of young Brazilian. Nowadays is still seen by common sense, as a vehicle disciplining of individuals and obtaining the "quality of life", using primarily the sport, with its rigid rules and techniques for achieving these goals. In order to sharpen another perspective of School Physical Education, focused on a positive intervention in the process of transition from individual liability (disciplined) for the active citizen (critical), this work will investigate teaching practices aimed at the development of creativity, autonomy and participation, factors predominate in the process of building a democratic management education, insofar as I believe that this form of management is key to the transformation of education initially, but without losing the focus of the conquest of equality and democracy in our society. |
id |
UERJ_efdb6a5829e0bac6f578e0f38398460a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10108 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Hora, Dinair Leal dahttp://lattes.cnpq.br/2705119184820662Castro, Waldyr Lins dehttp://lattes.cnpq.br/8755128421449235Bastos, João Baptistahttp://lattes.cnpq.br/2717682568822774http://lattes.cnpq.br/9783402896476355Collier, Luciana Santos2021-01-05T21:36:58Z2012-06-142009-04-14COLLIER, Luciana Santos. Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10108The Physical Education entered the Brazilian school curriculum less than a century, aiming to maintain the "order" within the schools, and strengthen the health care of young Brazilian. Nowadays is still seen by common sense, as a vehicle disciplining of individuals and obtaining the "quality of life", using primarily the sport, with its rigid rules and techniques for achieving these goals. In order to sharpen another perspective of School Physical Education, focused on a positive intervention in the process of transition from individual liability (disciplined) for the active citizen (critical), this work will investigate teaching practices aimed at the development of creativity, autonomy and participation, factors predominate in the process of building a democratic management education, insofar as I believe that this form of management is key to the transformation of education initially, but without losing the focus of the conquest of equality and democracy in our society.A Educação Física entrou para o currículo escolar brasileiro há menos de um século, com o objetivo de manter a ordem dentro das escolas, fortalecer e cuidar da saúde dos jovens brasileiros, sendo vista ainda hoje pelo senso comum como veículo disciplinador dos indivíduos e de obtenção da qualidade de vida , utilizando prioritariamente o esporte, com suas regras e técnicas rígidas, para alcançar estes objetivos. No sentido de apontar uma outra perspectiva de Educação Física Escolar, voltada para uma intervenção positiva no processo de transição do indivíduo passivo (disciplinado) para o cidadão ativo (crítico), o presente trabalho irá investigar práticas pedagógicas que visem o desenvolvimento da criatividade, da autonomia e da participação, fatores preponderantes no processo de construção de uma gestão educacional democrática, na medida em que acredito que esta forma de gestão seja fundamental para a transformação da educação inicialmente, mas sem perder o foco da conquista da igualdade e democracia em nossa sociedade.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:36:58Z No. of bitstreams: 1 Luciana Santos Collier final.pdf: 371416 bytes, checksum: 8b854f4740240e629fcd1b953bab79d3 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:36:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Santos Collier final.pdf: 371416 bytes, checksum: 8b854f4740240e629fcd1b953bab79d3 (MD5) Previous issue date: 2009-04-14application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseSchool Physical EducationDemocratic Management EducationParticipationCitizenshipEducação Física EscolarGestão educacional democráticaParticipaçãoCidadaniaDemocratização da educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física EscolarDemocratic management in the public schools: possibilities of collective practices in teaching Physical Education Schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLuciana Santos Collier final.pdfapplication/pdf371416http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10108/1/Luciana+Santos+Collier+final.pdf8b854f4740240e629fcd1b953bab79d3MD511/101082024-02-27 13:04:38.326oai:www.bdtd.uerj.br:1/10108Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Democratic management in the public schools: possibilities of collective practices in teaching Physical Education School |
title |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
spellingShingle |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar Collier, Luciana Santos School Physical Education Democratic Management Education Participation Citizenship Educação Física Escolar Gestão educacional democrática Participação Cidadania Democratização da educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
title_full |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
title_fullStr |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
title_full_unstemmed |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
title_sort |
Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar |
author |
Collier, Luciana Santos |
author_facet |
Collier, Luciana Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hora, Dinair Leal da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2705119184820662 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Castro, Waldyr Lins de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8755128421449235 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bastos, João Baptista |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2717682568822774 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9783402896476355 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Collier, Luciana Santos |
contributor_str_mv |
Hora, Dinair Leal da Castro, Waldyr Lins de Bastos, João Baptista |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School Physical Education Democratic Management Education Participation Citizenship |
topic |
School Physical Education Democratic Management Education Participation Citizenship Educação Física Escolar Gestão educacional democrática Participação Cidadania Democratização da educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Escolar Gestão educacional democrática Participação Cidadania Democratização da educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The Physical Education entered the Brazilian school curriculum less than a century, aiming to maintain the "order" within the schools, and strengthen the health care of young Brazilian. Nowadays is still seen by common sense, as a vehicle disciplining of individuals and obtaining the "quality of life", using primarily the sport, with its rigid rules and techniques for achieving these goals. In order to sharpen another perspective of School Physical Education, focused on a positive intervention in the process of transition from individual liability (disciplined) for the active citizen (critical), this work will investigate teaching practices aimed at the development of creativity, autonomy and participation, factors predominate in the process of building a democratic management education, insofar as I believe that this form of management is key to the transformation of education initially, but without losing the focus of the conquest of equality and democracy in our society. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-04-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-06-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:36:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COLLIER, Luciana Santos. Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10108 |
identifier_str_mv |
COLLIER, Luciana Santos. Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2009. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10108/1/Luciana+Santos+Collier+final.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8b854f4740240e629fcd1b953bab79d3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728648357543936 |