O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993 |
Resumo: | This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differences |
id |
UERJ_f4bd95e985e3babdde5fa01461a91bc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8993 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins dehttp://lattes.cnpq.br/1150082707390234Oliveira, Erick Felinto dehttp://lattes.cnpq.br/2018614878087334Polivanov, Beatriz Brandãohttp://lattes.cnpq.br/9767195672186044Rodrigues, Raquel Timponi Pereirahttp://lattes.cnpq.br/9926598636280665http://lattes.cnpq.br/7355589701052106Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa2021-01-05T19:49:48Z2016-12-062016-05-31ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differencesO presente trabalho buscou investigar de que modo o meme pode ser considerado um produto da cultura contemporânea que conecta conteúdos e saberes de diferentes campos, exigindo letramentos múltiplos do usuário. Por isso, foi necessário explicar a importância da cultura participativa, da cultura fã e das Tecnologias da Informação e Comunicação no processo de conexão e difusão de conteúdos. Apresentaram-se os conceitos de letramento (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; LEMKE, 2010; REGIS; AUDI; MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextualidade (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), cultura do remix (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), com o intuito de desvendar as práticas envolvidas na produção, fruição e compartilhamento de memes. Por fim, com base nesses teóricos, surgiu a curiosidade de investigar se essas ideias faziam parte do referencial dos integrantes do grupo Meme Studies no Facebook. Com o propósito de averiguar se haveria concordância ou divergência nas práticas desenvolvidas por eles e as discutidas no texto desta dissertação, aplicou-se um questionário online. Com a análise pode-se perceber que o conceito do grupo está alinhado com as ideias sobre o que é meme. No entanto, quando o assunto é letramento, há divergênciasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:48Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdf: 4089428 bytes, checksum: 7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdf: 4089428 bytes, checksum: 7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d (MD5) Previous issue date: 2016-05-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialLiteracyIntertextualityDigital cultureIntertextualidadeCultura digitalComunicaçãoLetramentoMemesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digitalThe communicative potential of memes: forms of literacy in the digital networkinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Pollyana Rodrigues Pessoa Escalante.pdfapplication/pdf4089428http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8993/1/Dissert_Pollyana+Rodrigues+Pessoa+Escalante.pdf7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7dMD511/89932024-02-26 16:49:12.938oai:www.bdtd.uerj.br:1/8993Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The communicative potential of memes: forms of literacy in the digital network |
title |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
spellingShingle |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa Literacy Intertextuality Digital culture Intertextualidade Cultura digital Comunicação Letramento Memes CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
title_full |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
title_fullStr |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
title_full_unstemmed |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
title_sort |
O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital |
author |
Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa |
author_facet |
Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1150082707390234 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Oliveira, Erick Felinto de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2018614878087334 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Polivanov, Beatriz Brandão |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9767195672186044 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9926598636280665 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7355589701052106 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Escalante, Pollyana Rodrigues Pessoa |
contributor_str_mv |
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins de Oliveira, Erick Felinto de Polivanov, Beatriz Brandão Rodrigues, Raquel Timponi Pereira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy Intertextuality Digital culture |
topic |
Literacy Intertextuality Digital culture Intertextualidade Cultura digital Comunicação Letramento Memes CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intertextualidade Cultura digital Comunicação Letramento Memes |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This study investigated how the meme can be considered a product of contemporary culture that connects content and knowledge from different fields, requiring multiple user literacies. So it was necessary to explain the importance of participatory culture, fan culture and Information and Communication Technologies in connection process and broadcast content. They presented the concepts of literacy (PICCOLI, 2010; TFOUNI, 1995; CERUTTI-RIZZATTI, 2012; KLEIMAN, 2005; Lemke, 2010; REGIS, AUDI, MAIA, 2014; RODRIGUES, 2015) intertextuality (KRISTEVA, 2005; ECO; 1989), remix culture (MANOVICH, 2005; FERGUSON 2011), in order to uncover the practices that are involved in the production, enjoyment and sharing memes. Finally, based on these theoretical arose the curiosity to investigate whether these ideas were part of the framework of the members of Meme Studies Facebook group. In order to ascertain whether there was agreement or disagreement on the practices developed by them and discussed in the text of this thesis, we applied an online questionnaire. With the analysis of the data collection can be seen that the group concept is in line with the ideas of what is meme. However, when it comes to literacy, there are differences |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-12-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-05-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:49:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993 |
identifier_str_mv |
ESCALANTE, Pollyana Rodrigues Pessoa. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8993/1/Dissert_Pollyana+Rodrigues+Pessoa+Escalante.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7af087bce8dbc6471cb1ef7de1850a7d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728640401997824 |