YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Michele Mezari
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Giacomazzo, Graziela Fatima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606
Resumo: This article presents reflections on youth and digital culture. It was decided to approach the meme textual genre and its relations with contemporary youth, specifically with students of the first grade of New High School (NEM) in the context of the Elective Curricular Component “Digital Culture” of a school in the south of Santa Catarina. Therefore, pedagogical practices and their possibilities with the use of the meme textual genre are presented and analyzed from the perspective of Critical Digital Literacy. It was verified that the practice allows the appropriation of the capacities of analysis and interpretation of the memes. I understand memes as a form of communication, very widespread on the internet, especially among young people, as it uses images and short phrases or videos.
id UFG-3_9efc4da8e0ef8af97984aae5919e6ccc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76606
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENREJUVENTUD Y CULTURA DIGITAL: REFLEXIONES DESDE EL GÉNERO TEXUAL MEMEJUVENTUDE E CULTURA DIGITAL: REFLEXÕES A PARTIR DO GÊNERO TEXTUAL MEMEJuventude. Cultura Digital. Literacia Digital Crítica. Memes.Youth. Digital Culture. Critical Digital Literacy. Memes.Juventud. Cultura Digital. Alfabetización Digital Crítica. Memes.This article presents reflections on youth and digital culture. It was decided to approach the meme textual genre and its relations with contemporary youth, specifically with students of the first grade of New High School (NEM) in the context of the Elective Curricular Component “Digital Culture” of a school in the south of Santa Catarina. Therefore, pedagogical practices and their possibilities with the use of the meme textual genre are presented and analyzed from the perspective of Critical Digital Literacy. It was verified that the practice allows the appropriation of the capacities of analysis and interpretation of the memes. I understand memes as a form of communication, very widespread on the internet, especially among young people, as it uses images and short phrases or videos.Este artículo presenta reflexiones sobre juventud y cultura digital. Se decidió abordar el género textual meme y sus relaciones con la juventud contemporánea, específicamente con estudiantes del primer grado de la Escuela Secundaria Nueva (NEM) en el contexto del Componente Curricular Electivo “Cultura Digital” de una escuela del sur de Santa Catarina. Por tanto, se presentan y analizan las prácticas pedagógicas y sus posibilidades con el uso del género textual meme desde la perspectiva de la Alfabetización Digital Crítica. Se verificó que la práctica permite la apropiación de las capacidades de análisis e interpretación de los memes. Entiendo los memes como una forma de comunicación, muy extendida en internet, sobre todo entre los jóvenes, ya que utiliza imágenes y frases cortas o vídeos.Este artigo apresenta reflexões sobre juventudes e cultura digital. Optou-se por abordar o gênero textual meme e suas relações com as juventudes contemporâneas, especificamente com estudantes da primeira série do Novo Ensino Médio (NEM) no contexto do Componente Curricular Eletivo “Cultura Digital” de uma escola no Sul de Santa Catarina. Portanto, são apresentadas e analisadas práticas pedagógicas e suas possibilidades com o uso do gênero textual meme na perspectiva da Literacia Digital Crítica. Verificou-se que a prática possibilita a apropriação das capacidades de análise e interpretação dos memes, entendendo os memes como uma forma de comunicação muito disseminada na internet, principalmente entre os jovens, pois utiliza-se de imagens e frases curtas ou vídeos.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7660610.5216/ia.v49i1.76606Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-279Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-279Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-2791981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606/40972Copyright (c) 2024 Michele Mezari Oliveira, Graziela Fatima Giacomazzoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Michele MezariGiacomazzo, Graziela Fatima2024-05-16T00:29:03Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76606Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:15.580229Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
JUVENTUD Y CULTURA DIGITAL: REFLEXIONES DESDE EL GÉNERO TEXUAL MEME
JUVENTUDE E CULTURA DIGITAL: REFLEXÕES A PARTIR DO GÊNERO TEXTUAL MEME
title YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
spellingShingle YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
Oliveira, Michele Mezari
Juventude. Cultura Digital. Literacia Digital Crítica. Memes.
Youth. Digital Culture. Critical Digital Literacy. Memes.
Juventud. Cultura Digital. Alfabetización Digital Crítica. Memes.
title_short YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
title_full YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
title_fullStr YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
title_full_unstemmed YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
title_sort YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE
author Oliveira, Michele Mezari
author_facet Oliveira, Michele Mezari
Giacomazzo, Graziela Fatima
author_role author
author2 Giacomazzo, Graziela Fatima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Michele Mezari
Giacomazzo, Graziela Fatima
dc.subject.por.fl_str_mv Juventude. Cultura Digital. Literacia Digital Crítica. Memes.
Youth. Digital Culture. Critical Digital Literacy. Memes.
Juventud. Cultura Digital. Alfabetización Digital Crítica. Memes.
topic Juventude. Cultura Digital. Literacia Digital Crítica. Memes.
Youth. Digital Culture. Critical Digital Literacy. Memes.
Juventud. Cultura Digital. Alfabetización Digital Crítica. Memes.
description This article presents reflections on youth and digital culture. It was decided to approach the meme textual genre and its relations with contemporary youth, specifically with students of the first grade of New High School (NEM) in the context of the Elective Curricular Component “Digital Culture” of a school in the south of Santa Catarina. Therefore, pedagogical practices and their possibilities with the use of the meme textual genre are presented and analyzed from the perspective of Critical Digital Literacy. It was verified that the practice allows the appropriation of the capacities of analysis and interpretation of the memes. I understand memes as a form of communication, very widespread on the internet, especially among young people, as it uses images and short phrases or videos.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606
10.5216/ia.v49i1.76606
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606/40972
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Michele Mezari Oliveira, Graziela Fatima Giacomazzo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Michele Mezari Oliveira, Graziela Fatima Giacomazzo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-279
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-279
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 261-279
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765841760256