Fotografia Performática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7529 |
Resumo: | This thesis is an approach towards thinking photography as performative. Although this concept not been defined yet, it is possible to identify certain aspects in some of the works of Eugène Atget, László Moholy-Nagy, Marcel Duchamp and Gordon Matta-Clark that lead to name it that way. Trying to outline the notion of performative photography as well as some considerations on the works of those artists based on that concept, allowed inquiring issues such as the confront between the continuity of perception and the multiplicity of a non-synthetic vision, the impossibility of memory to complete mentally that which does not present itself as visible unless having recurring to similar objects, the inadequacy we feel facing unknown situations and the non-satisfaction of our visual habits. Photography as an act, as a concrete activity, involves taking a position and interfering in reality, affecting several levels of human experience. An action driven by the work itself and intrinsic to an esthetic reality, that questions convictions, dissolves previous ideas and demands deeper levels of perception. Although it forces us to face some challenges, it also enables us to bestow plasticity to photographic images, thus removing their fixed condition |
id |
UERJ_f684c0d8444841f3203719ed96382f35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7529 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Costa, Luiz Cláudio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799454D5Conduru, Roberto Luís Torreshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782294E7Huchet, Stéphane Denis Albert René Philippehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763312E4O'neill, Elena2021-01-05T17:00:50Z2009-12-072008-03-25O'NEILL, Elena. Fotografia Performática. 2008. 154 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7529This thesis is an approach towards thinking photography as performative. Although this concept not been defined yet, it is possible to identify certain aspects in some of the works of Eugène Atget, László Moholy-Nagy, Marcel Duchamp and Gordon Matta-Clark that lead to name it that way. Trying to outline the notion of performative photography as well as some considerations on the works of those artists based on that concept, allowed inquiring issues such as the confront between the continuity of perception and the multiplicity of a non-synthetic vision, the impossibility of memory to complete mentally that which does not present itself as visible unless having recurring to similar objects, the inadequacy we feel facing unknown situations and the non-satisfaction of our visual habits. Photography as an act, as a concrete activity, involves taking a position and interfering in reality, affecting several levels of human experience. An action driven by the work itself and intrinsic to an esthetic reality, that questions convictions, dissolves previous ideas and demands deeper levels of perception. Although it forces us to face some challenges, it also enables us to bestow plasticity to photographic images, thus removing their fixed conditionEste trabalho se propõe pensar a fotografia performática. Embora esta noção não tenha sido ainda definida, é possível identificar em algumas obras de Eugène Atget, László Moholy-Nagy, Marcel Duchamp e Gordon Matta-Clark particularidades que me levaram a nomeá-las dessa forma. A tentativa de definir o conceito de fotografia performática assim como algumas reflexões sobre esses trabalhos a partir dessa definição, me permitiram abordar questões tais como o confronto da continuidade da percepção com a multiplicidade de uma visão não sintética, a impossibilidade da memória de completar mentalmente aquilo que não se apresenta como visível recorrendo a objetos semelhantes, o desconforto frente a situações que não conhecemos e a insatisfação de nossos hábitos visuais. Considerar a fotografia como ato, como atividade concreta, implica um posicionamento e uma intervenção no real, plausível de afetar diversos níveis da experiência humana. Uma ação impulsionada pela obra e intrínseca à formação de uma realidade estética, que questiona convicções, desmaterializa pontos de vista fixos, dissolve os a priori e aprofunda níveis de percepção. Mas ainda que nos coloque frente a alguns desafios, também nos permite, entre outras coisas, dotar as imagens fotográficas de plasticidade e assim tirar o aspecto fixo delasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:50Z No. of bitstreams: 1 Elena ONeill_dissertacao.pdf: 2734313 bytes, checksum: c13405360a1a21d6f57088219c732286 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Elena ONeill_dissertacao.pdf: 2734313 bytes, checksum: c13405360a1a21d6f57088219c732286 (MD5) Previous issue date: 2008-03-25application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesPerformative photographyHallucinationSpaceFotografia performáticaDelírioEspaçoFotografia FilosofiaPerformance (Arte)Espaço (Arte)CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESFotografia PerformáticaPerformative Photographyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALElena ONeill_dissertacao.pdfapplication/pdf2734313http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7529/1/Elena+ONeill_dissertacao.pdfc13405360a1a21d6f57088219c732286MD511/75292024-02-26 16:04:31.068oai:www.bdtd.uerj.br:1/7529Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Fotografia Performática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Performative Photography |
title |
Fotografia Performática |
spellingShingle |
Fotografia Performática O'neill, Elena Performative photography Hallucination Space Fotografia performática Delírio Espaço Fotografia Filosofia Performance (Arte) Espaço (Arte) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Fotografia Performática |
title_full |
Fotografia Performática |
title_fullStr |
Fotografia Performática |
title_full_unstemmed |
Fotografia Performática |
title_sort |
Fotografia Performática |
author |
O'neill, Elena |
author_facet |
O'neill, Elena |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Costa, Luiz Cláudio da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799454D5 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Conduru, Roberto Luís Torres |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782294E7 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Huchet, Stéphane Denis Albert René Philippe |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763312E4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
O'neill, Elena |
contributor_str_mv |
Costa, Luiz Cláudio da Conduru, Roberto Luís Torres Huchet, Stéphane Denis Albert René Philippe |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Performative photography Hallucination Space |
topic |
Performative photography Hallucination Space Fotografia performática Delírio Espaço Fotografia Filosofia Performance (Arte) Espaço (Arte) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia performática Delírio Espaço Fotografia Filosofia Performance (Arte) Espaço (Arte) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This thesis is an approach towards thinking photography as performative. Although this concept not been defined yet, it is possible to identify certain aspects in some of the works of Eugène Atget, László Moholy-Nagy, Marcel Duchamp and Gordon Matta-Clark that lead to name it that way. Trying to outline the notion of performative photography as well as some considerations on the works of those artists based on that concept, allowed inquiring issues such as the confront between the continuity of perception and the multiplicity of a non-synthetic vision, the impossibility of memory to complete mentally that which does not present itself as visible unless having recurring to similar objects, the inadequacy we feel facing unknown situations and the non-satisfaction of our visual habits. Photography as an act, as a concrete activity, involves taking a position and interfering in reality, affecting several levels of human experience. An action driven by the work itself and intrinsic to an esthetic reality, that questions convictions, dissolves previous ideas and demands deeper levels of perception. Although it forces us to face some challenges, it also enables us to bestow plasticity to photographic images, thus removing their fixed condition |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-12-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T17:00:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
O'NEILL, Elena. Fotografia Performática. 2008. 154 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7529 |
identifier_str_mv |
O'NEILL, Elena. Fotografia Performática. 2008. 154 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7529 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7529/1/Elena+ONeill_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c13405360a1a21d6f57088219c732286 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728629005025280 |