Imperative mood variation in tourism textual genres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo, Márcia Cristina do
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Castro, Anna Carolina do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Colineares
Texto Completo: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206
Resumo: This work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes.
id UERN-1_af935185996c720a1cae0b5a0e562689
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2206
network_acronym_str UERN-1
network_name_str Revista Colineares
repository_id_str
spelling Imperative mood variation in tourism textual genresVariação do modo imperativo em gêneros textuais do turismoLinguistic variation and changeTourism textual/discursive genresImperative mood variationVariação e mudança linguí­sticaGêneros textuais/discursivos do turismoVariação do modo imperativoThis work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes.Este trabalho analisa, em gêneros textuais/discursivos utilizados como meio de divulgação turí­stica, a variação de verbos no modo imperativo, que podem se apresentar associados ao subjuntivo (visite, compre, viaje, divirta-se) ou ao indicativo (visita, compra, viaja, diverte-se). O presente trabalho fundamenta-se na Teoria da Variação e Mudança Linguí­stica (LABOV, 2008 [1972]) e vale-se dos trabalhos de Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) e Evangelista (2011) para discussões sobre a variação do modo imperativo no Português Brasileiro. Para a análise, foram selecionados dois gêneros textuais/discursivos que se fazem presentes atualmente por intermédio de postagens no Facebook e ví­deos no Youtube, ambos publicados por determinada agência de turismo conhecida nacionalmente. Como resultado principal, 98,1% das ocorrências gerais correspondem a imperativo subjuntivo, o que pode ser justificado pela interpretação mais assertiva que proporciona (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), evitando ambiguidades e auxiliando, assim, a empresa turí­stica em seus propósitos comunicativos.Edições UERN2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206COLINEARES; v. 6 n. 2 (2019): Revista Colineares; 4-202357-8203reponame:Revista Colinearesinstname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206/1987Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Márcia Cristina do Castro, Anna Carolina do Carmo 2023-07-31T16:18:00Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2206Revistahttp://periodicos.uern.br/index.php/colinearesPUBhttp://periodicos.uern.br/index.php/colineares/oai||rev.colineares@uern.br2357-82032357-8203opendoar:2024-05-17T13:37:37.672366Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false
dc.title.none.fl_str_mv Imperative mood variation in tourism textual genres
Variação do modo imperativo em gêneros textuais do turismo
title Imperative mood variation in tourism textual genres
spellingShingle Imperative mood variation in tourism textual genres
Carmo, Márcia Cristina do
Linguistic variation and change
Tourism textual/discursive genres
Imperative mood variation
Variação e mudança linguí­stica
Gêneros textuais/discursivos do turismo
Variação do modo imperativo
title_short Imperative mood variation in tourism textual genres
title_full Imperative mood variation in tourism textual genres
title_fullStr Imperative mood variation in tourism textual genres
title_full_unstemmed Imperative mood variation in tourism textual genres
title_sort Imperative mood variation in tourism textual genres
author Carmo, Márcia Cristina do
author_facet Carmo, Márcia Cristina do
Castro, Anna Carolina do Carmo
author_role author
author2 Castro, Anna Carolina do Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmo, Márcia Cristina do
Castro, Anna Carolina do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Linguistic variation and change
Tourism textual/discursive genres
Imperative mood variation
Variação e mudança linguí­stica
Gêneros textuais/discursivos do turismo
Variação do modo imperativo
topic Linguistic variation and change
Tourism textual/discursive genres
Imperative mood variation
Variação e mudança linguí­stica
Gêneros textuais/discursivos do turismo
Variação do modo imperativo
description This work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206
url https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206/1987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UERN
publisher.none.fl_str_mv Edições UERN
dc.source.none.fl_str_mv COLINEARES; v. 6 n. 2 (2019): Revista Colineares; 4-20
2357-8203
reponame:Revista Colineares
instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron:UERN
instname_str Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron_str UERN
institution UERN
reponame_str Revista Colineares
collection Revista Colineares
repository.name.fl_str_mv Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.colineares@uern.br
_version_ 1799318994785665024