Imperative mood variation in tourism textual genres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Colineares |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206 |
Resumo: | This work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes. |
id |
UERN-1_af935185996c720a1cae0b5a0e562689 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2206 |
network_acronym_str |
UERN-1 |
network_name_str |
Revista Colineares |
repository_id_str |
|
spelling |
Imperative mood variation in tourism textual genresVariação do modo imperativo em gêneros textuais do turismoLinguistic variation and changeTourism textual/discursive genresImperative mood variationVariação e mudança linguísticaGêneros textuais/discursivos do turismoVariação do modo imperativoThis work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes.Este trabalho analisa, em gêneros textuais/discursivos utilizados como meio de divulgação turística, a variação de verbos no modo imperativo, que podem se apresentar associados ao subjuntivo (visite, compre, viaje, divirta-se) ou ao indicativo (visita, compra, viaja, diverte-se). O presente trabalho fundamenta-se na Teoria da Variação e Mudança Linguística (LABOV, 2008 [1972]) e vale-se dos trabalhos de Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) e Evangelista (2011) para discussões sobre a variação do modo imperativo no Português Brasileiro. Para a análise, foram selecionados dois gêneros textuais/discursivos que se fazem presentes atualmente por intermédio de postagens no Facebook e vídeos no Youtube, ambos publicados por determinada agência de turismo conhecida nacionalmente. Como resultado principal, 98,1% das ocorrências gerais correspondem a imperativo subjuntivo, o que pode ser justificado pela interpretação mais assertiva que proporciona (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), evitando ambiguidades e auxiliando, assim, a empresa turística em seus propósitos comunicativos.Edições UERN2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206COLINEARES; v. 6 n. 2 (2019): Revista Colineares; 4-202357-8203reponame:Revista Colinearesinstname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206/1987Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Márcia Cristina do Castro, Anna Carolina do Carmo 2023-07-31T16:18:00Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/2206Revistahttp://periodicos.uern.br/index.php/colinearesPUBhttp://periodicos.uern.br/index.php/colineares/oai||rev.colineares@uern.br2357-82032357-8203opendoar:2024-05-17T13:37:37.672366Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imperative mood variation in tourism textual genres Variação do modo imperativo em gêneros textuais do turismo |
title |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
spellingShingle |
Imperative mood variation in tourism textual genres Carmo, Márcia Cristina do Linguistic variation and change Tourism textual/discursive genres Imperative mood variation Variação e mudança linguística Gêneros textuais/discursivos do turismo Variação do modo imperativo |
title_short |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
title_full |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
title_fullStr |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
title_full_unstemmed |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
title_sort |
Imperative mood variation in tourism textual genres |
author |
Carmo, Márcia Cristina do |
author_facet |
Carmo, Márcia Cristina do Castro, Anna Carolina do Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Anna Carolina do Carmo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Márcia Cristina do Castro, Anna Carolina do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguistic variation and change Tourism textual/discursive genres Imperative mood variation Variação e mudança linguística Gêneros textuais/discursivos do turismo Variação do modo imperativo |
topic |
Linguistic variation and change Tourism textual/discursive genres Imperative mood variation Variação e mudança linguística Gêneros textuais/discursivos do turismo Variação do modo imperativo |
description |
This work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206/1987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castro https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Márcia Cristina do Carmo, Anna Carolina do Carmo Castro https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
COLINEARES; v. 6 n. 2 (2019): Revista Colineares; 4-20 2357-8203 reponame:Revista Colineares instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Revista Colineares |
collection |
Revista Colineares |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.colineares@uern.br |
_version_ |
1799318994785665024 |