"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566 |
Resumo: | This article exposes the actual problematic of the inclusion of Philosophy in the Fundamental Education"™s curriculum. It debates possible conceptions about Philosophy and, consequently, its teaching. The article intends to show the concept of Philosophy adopted in the curriculum proposed by the Municipal Education Secretariat of Curitiba, seeking its curricular directive"™s importance, i.e., a principle that shows the direction to the development of a critic and autonomous student. By this means, discusses the relation between a proposition of an "˜Education through Philosophy"™ and its possible conceptions that evolves the meaning of teaching "˜Philosophy"™. Those comprehensions do not exclude each other, but securely a discussion on the curricular inclusion of philosophy cannot be established without recognizing it as a teaching. In conclusion, on a propositional perspective, this article points out the most common possibilities on the exercise of philosophy on school: special activities, philosophy workshops, teaching through philosophy"™s topics and problems and interdisciplinary projects. |
id |
UERN-3_278e433ae23d583717de3ccd8b7c6c4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1566 |
network_acronym_str |
UERN-3 |
network_name_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantesFilosofiaCurrículoEnsinoInfânciaPhilosophycurriculumteachinginfancyThis article exposes the actual problematic of the inclusion of Philosophy in the Fundamental Education"™s curriculum. It debates possible conceptions about Philosophy and, consequently, its teaching. The article intends to show the concept of Philosophy adopted in the curriculum proposed by the Municipal Education Secretariat of Curitiba, seeking its curricular directive"™s importance, i.e., a principle that shows the direction to the development of a critic and autonomous student. By this means, discusses the relation between a proposition of an "˜Education through Philosophy"™ and its possible conceptions that evolves the meaning of teaching "˜Philosophy"™. Those comprehensions do not exclude each other, but securely a discussion on the curricular inclusion of philosophy cannot be established without recognizing it as a teaching. In conclusion, on a propositional perspective, this article points out the most common possibilities on the exercise of philosophy on school: special activities, philosophy workshops, teaching through philosophy"™s topics and problems and interdisciplinary projects. O presente artigo trata da problemática atual da inclusão da filosofia no currículo do Ensino Fundamental. Discute possíveis concepções acerca da filosofia e, conseqüentemente, de seu ensino. Pretende apresentar o sentido da filosofia presente no currículo da SME (Secretaria Municipal de Educação de Curitiba), visando mostrar sua importância como eixo orientador do currículo, isto é, como um princípio orientador da educação voltada para a autonomia crítica do educando. Neste sentido, debate a relação entre uma proposição de "Educação pela Filosofia" e possíveis concepções que envolvem o sentido e o significado do ensinar "Filosofia". Mostra também que para se assegurar a presença da filosofia no currículo, é necessário reconhecê-la como ensino. Finalmente, numa perspectiva propositiva, o texto aponta para algumas das possibilidades mais comuns do exercício do filosofar na escola: atividades especiais, oficinas de filosofia, ensino, a partir de temas e problemas filosóficos, bem como de projetos interdisciplinares. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566Trilhas Filosóficas; v. 2 n. 1 (2009): Trilhas Filosóficas; 26-381984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566/1501Copyright (c) 2009 Geraldo Balduino Horn, Fabiana Muranaka do B. e Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHorn, Geraldo Balduino Araújo, Fabiana Muranaka do B. e 2020-05-22T22:26:10Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1566Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-05-22T22:26:10Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
title |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
spellingShingle |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes Horn, Geraldo Balduino Filosofia Currículo Ensino Infância Philosophy curriculum teaching infancy |
title_short |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
title_full |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
title_fullStr |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
title_full_unstemmed |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
title_sort |
"Educação pela Filosofia" e a construção do currículo no ensino fundamental: : perspectivas conflitantes |
author |
Horn, Geraldo Balduino |
author_facet |
Horn, Geraldo Balduino Araújo, Fabiana Muranaka do B. e |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Fabiana Muranaka do B. e |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Horn, Geraldo Balduino Araújo, Fabiana Muranaka do B. e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Currículo Ensino Infância Philosophy curriculum teaching infancy |
topic |
Filosofia Currículo Ensino Infância Philosophy curriculum teaching infancy |
description |
This article exposes the actual problematic of the inclusion of Philosophy in the Fundamental Education"™s curriculum. It debates possible conceptions about Philosophy and, consequently, its teaching. The article intends to show the concept of Philosophy adopted in the curriculum proposed by the Municipal Education Secretariat of Curitiba, seeking its curricular directive"™s importance, i.e., a principle that shows the direction to the development of a critic and autonomous student. By this means, discusses the relation between a proposition of an "˜Education through Philosophy"™ and its possible conceptions that evolves the meaning of teaching "˜Philosophy"™. Those comprehensions do not exclude each other, but securely a discussion on the curricular inclusion of philosophy cannot be established without recognizing it as a teaching. In conclusion, on a propositional perspective, this article points out the most common possibilities on the exercise of philosophy on school: special activities, philosophy workshops, teaching through philosophy"™s topics and problems and interdisciplinary projects. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1566/1501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Geraldo Balduino Horn, Fabiana Muranaka do B. e Araújo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Geraldo Balduino Horn, Fabiana Muranaka do B. e Araújo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas; v. 2 n. 1 (2009): Trilhas Filosóficas; 26-38 1984-5561 reponame:Trilhas Filosóficas (Online) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
collection |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br |
_version_ |
1797240255344017408 |