Do diálogo ao dizer:: linguagem e subjetividade ética em Emmanuel Levinas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1779 |
Resumo: | This article aims to present the notion of To Say as language and structure of ethical subjectivity. For this we begin wih Levina´s criticism to the philosophy of dialogue as reciprocity "I-thou" because to this author the relation with the Face occurs by asymmetric excellence. Following we analyze how Ethics to this author do not have the structure of ontological language. Ethics is the To Say complaining by anarchy of the Self responsible. It is from the To Say transcendence that will be recovered to language the meaning and original significance. Levinas, from the notion of To Say, presents a choice to identification´s language of entities or subject with awareness. The mean is appointed as language of ethical subjectivity that is entire exposition to the Other. |
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Do diálogo ao dizer:: linguagem e subjetividade ética em Emmanuel LevinasÉticaLinguagemDiálogoDizerSubjetividadeEthicsLanguageDialogueTo SaySubjectivityThis article aims to present the notion of To Say as language and structure of ethical subjectivity. For this we begin wih Levina´s criticism to the philosophy of dialogue as reciprocity "I-thou" because to this author the relation with the Face occurs by asymmetric excellence. Following we analyze how Ethics to this author do not have the structure of ontological language. Ethics is the To Say complaining by anarchy of the Self responsible. It is from the To Say transcendence that will be recovered to language the meaning and original significance. Levinas, from the notion of To Say, presents a choice to identification´s language of entities or subject with awareness. The mean is appointed as language of ethical subjectivity that is entire exposition to the Other.Este artigo tem como objetivo apresentar o Dizer como linguagem e estrutura da subjetividade ética. Para tanto, iniciaremos com a crítica de Levinas à filosofia do diálogo como reciprocidade do Eu-Tu, pois para ele a relação com o Rosto é por excelência assimétrica. Em seguida analisaremos como a Ética para nosso autor não tem a estrutura da linguagem ontológica, ela é o Dizer vindo por detrás do Dito reclamar a anarquia do Eu responsável. É a partir da transcendência do Dizer que será recuperada para a linguagem o sentido e a significação originária. Levinas a partir do Dizer apresenta uma saída para a linguagem da identificação dos entes e do sujeito com a consciência, apontando o Dizer como linguagem da subjetividade ética que é por inteira exposição ao Outro.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1779Trilhas Filosóficas; v. 4 n. 2 (2011): Trilhas Filosóficas; 61-741984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1779/1620Copyright (c) 2011 Ubiratane de Morais Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Ubiratane de Morais2020-05-22T22:33:54Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1779Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-05-22T22:33:54Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
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