A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernnades de Oliveira, Marcia Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lopes de Freitas, Maria Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)
Texto Completo: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479
Resumo: This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences.  
id UERN-5_67bf279a67147de63aa4421937888d9f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/3479
network_acronym_str UERN-5
network_name_str Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)
repository_id_str
spelling A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADOFormação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial.This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences.  Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2022-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479Revista Eletrônica Cientí­fica Ensino Interdisciplinar ; v. 8 n. 27 (2022): Dossiê: O curso de Pedagogia no balanço das polí­ticas educacionais2447-0783reponame:Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479/3351Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Cientí­fica Ensino Interdisciplinar https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernnades de Oliveira, Marcia Maria Lopes de Freitas, Maria Fernanda2022-11-29T19:59:29Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/3479Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/oaimaccolle@hotmail.com2447-07832447-0783opendoar:2022-11-29T19:59:29Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false
dc.title.none.fl_str_mv A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
title A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
spellingShingle A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
Fernnades de Oliveira, Marcia Maria
Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial.
title_short A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
title_full A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
title_fullStr A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
title_full_unstemmed A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
title_sort A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
author Fernnades de Oliveira, Marcia Maria
author_facet Fernnades de Oliveira, Marcia Maria
Lopes de Freitas, Maria Fernanda
author_role author
author2 Lopes de Freitas, Maria Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernnades de Oliveira, Marcia Maria
Lopes de Freitas, Maria Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial.
topic Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial.
description This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479
url http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479/3351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Cientí­fica Ensino Interdisciplinar
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Cientí­fica Ensino Interdisciplinar
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Cientí­fica Ensino Interdisciplinar ; v. 8 n. 27 (2022): Dossiê: O curso de Pedagogia no balanço das polí­ticas educacionais
2447-0783
reponame:Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)
instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron:UERN
instname_str Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron_str UERN
institution UERN
reponame_str Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)
collection Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
repository.mail.fl_str_mv maccolle@hotmail.com
_version_ 1776751126398369792