A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) |
Texto Completo: | http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479 |
Resumo: | This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences. |
id |
UERN-5_67bf279a67147de63aa4421937888d9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/3479 |
network_acronym_str |
UERN-5 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) |
repository_id_str |
|
spelling |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADOFormação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial.This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2022-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar ; v. 8 n. 27 (2022): Dossiê: O curso de Pedagogia no balanço das políticas educacionais2447-0783reponame:Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479/3351Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernnades de Oliveira, Marcia Maria Lopes de Freitas, Maria Fernanda2022-11-29T19:59:29Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/3479Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/oaimaccolle@hotmail.com2447-07832447-0783opendoar:2022-11-29T19:59:29Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
title |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
spellingShingle |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO Fernnades de Oliveira, Marcia Maria Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial. |
title_short |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
title_full |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
title_fullStr |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
title_full_unstemmed |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
title_sort |
A DIALOGICIDADE INTERCULTURAL DAS MÚLTIPLAS FORMAÇÕES DOCENTES PARA O TRABALHO DE ENSINO DECOLONIZADO |
author |
Fernnades de Oliveira, Marcia Maria |
author_facet |
Fernnades de Oliveira, Marcia Maria Lopes de Freitas, Maria Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Lopes de Freitas, Maria Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernnades de Oliveira, Marcia Maria Lopes de Freitas, Maria Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial. |
topic |
Formação docente; Educação não formal; Educação informal; Trabalho de ensino; Ensino decolonial. |
description |
This essay brings theoretical reflections on the intercultural dialogicity of multiple teacher training for decolonized teaching work, focusing on the formative tripod of formal, non-formal and informal education as a basis for initial teaching and as a possibility for decolonized teaching work. The beginning of teaching practice stands out, when we teach through the knowledge of the experiences and readings of the world. This knowledge is recognized in national policies for teacher training and is built by informal and non-formal education, being also fundamental for the work of decolonized teaching. With this study, we hope to gather elements for discussions about possibilities of creating environments to value the knowledge lived, thinking about the construction of curricula that dialogue with territories that need to be occupied, aiming at cultural diversity permeated with elements of the real, local and experiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479 |
url |
http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3479/3351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar ; v. 8 n. 27 (2022): Dossiê: O curso de Pedagogia no balanço das políticas educacionais 2447-0783 reponame:Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) |
collection |
Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
maccolle@hotmail.com |
_version_ |
1776751126398369792 |