“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314 |
Resumo: | This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations. |
id |
UESB-2_3697900517f27d4b2a2626cd73aea528 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5314 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)"I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other“No consigo porque tengo un problema”: dislexia y efecto del lenguaje del otroLinguagem; Escrita, Dislexia.Language; Writing; Dyslexia.Lenguaje; Escritura, Dislexia.This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations.O objetivo deste artigo é discutir questões relativas à oralidade e à escrita de uma criança de 9 anos com diagnóstico de “disléxica”. A perspectiva interacionista, que considera que há uma ligação essencial entre a aquisição da linguagem e o processo de subjetivação, direciona o trabalho. Os dados de escrita da criança são analisados do ponto de vista da Linguística e do interacionismo em Aquisição de Linguagem. Discutem-se a dislexia; a relação da criança com a língua (oral ou escrita); a inclusão do outro, da fala do outro; e a interpretação do outro, pois é ele quem insere os fragmentos da criança em cadeias/situações linguístico-discursivas.El objetivo de este artículo es discutir cuestiones relativas a la expresión oral y escrita de un niño de 9 años con diagnóstico de "disléxica". La perspectiva interactiva, que considera que hay un vínculo esencial entre la adquisición del lenguaje y el proceso de subjetivación, orienta el trabajo. Los datos de escritura del niño se analizan desde el punto de vista de la lingüística y de la interacción en la adquisición de la lengua. Se discuten la dislexia; la relación del niño con la lengua (oral o escrita); la inclusión del otro, del habla del otro; y la interpretación del otro, pues es él quien inserta los fragmentos del niño en cadenas / situaciones lingüístico-discursivas.Edições UESB2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/531410.22481/el.v17i1.5314Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Language Studies; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Études de Langues; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-911982-05341808-135510.22481/el.v17i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314/3996Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPerottino, SilvanaSampaio, Nirvana Ferraz SantosPaixão, Tauana NunesGonçalves, Elisângela2022-01-03T08:39:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5314Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:39:37Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) "I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other “No consigo porque tengo un problema”: dislexia y efecto del lenguaje del otro |
title |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
spellingShingle |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) Perottino, Silvana Linguagem; Escrita, Dislexia. Language; Writing; Dyslexia. Lenguaje; Escritura, Dislexia. |
title_short |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
title_full |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
title_fullStr |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
title_full_unstemmed |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
title_sort |
“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other) |
author |
Perottino, Silvana |
author_facet |
Perottino, Silvana Sampaio, Nirvana Ferraz Santos Paixão, Tauana Nunes Gonçalves, Elisângela |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Nirvana Ferraz Santos Paixão, Tauana Nunes Gonçalves, Elisângela |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perottino, Silvana Sampaio, Nirvana Ferraz Santos Paixão, Tauana Nunes Gonçalves, Elisângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem; Escrita, Dislexia. Language; Writing; Dyslexia. Lenguaje; Escritura, Dislexia. |
topic |
Linguagem; Escrita, Dislexia. Language; Writing; Dyslexia. Lenguaje; Escritura, Dislexia. |
description |
This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314 10.22481/el.v17i1.5314 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v17i1.5314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314/3996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91 Language Studies; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91 Études de Langues; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91 Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v17i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954351525888 |