“Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perottino, Silvana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sampaio, Nirvana Ferraz Santos, Paixão, Tauana Nunes, Gonçalves, Elisângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314
Resumo: This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations.
id UESB-2_3697900517f27d4b2a2626cd73aea528
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5314
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)"I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other“No consigo porque tengo un problema”: dislexia y efecto del lenguaje del otroLinguagem; Escrita, Dislexia.Language; Writing; Dyslexia.Lenguaje; Escritura, Dislexia.This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations.O objetivo deste artigo é discutir questões relativas à oralidade e à escrita de uma criança de 9 anos com diagnóstico de “disléxica”. A perspectiva interacionista, que considera que há uma ligação essencial entre a aquisição da linguagem e o processo de subjetivação, direciona o trabalho. Os dados de escrita da criança são analisados do ponto de vista da Linguística e do interacionismo em Aquisição de Linguagem. Discutem-se a dislexia; a relação da criança com a língua (oral ou escrita); a inclusão do outro, da fala do outro; e a interpretação do outro, pois é ele quem insere os fragmentos da criança em cadeias/situações linguístico-discursivas.El objetivo de este artículo es discutir cuestiones relativas a la expresión oral y escrita de un niño de 9 años con diagnóstico de "disléxica". La perspectiva interactiva, que considera que hay un vínculo esencial entre la adquisición del lenguaje y el proceso de subjetivación, orienta el trabajo. Los datos de escritura del niño se analizan desde el punto de vista de la lingüística y de la interacción en la adquisición de la lengua. Se discuten la dislexia; la relación del niño con la lengua (oral o escrita); la inclusión del otro, del habla del otro; y la interpretación del otro, pues es él quien inserta los fragmentos del niño en cadenas / situaciones lingüístico-discursivas.Edições UESB2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/531410.22481/el.v17i1.5314Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Language Studies; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Études de Langues; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-911982-05341808-135510.22481/el.v17i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314/3996Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPerottino, SilvanaSampaio, Nirvana Ferraz SantosPaixão, Tauana NunesGonçalves, Elisângela2022-01-03T08:39:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5314Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:39:37Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
"I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other
“No consigo porque tengo un problema”: dislexia y efecto del lenguaje del otro
title “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
spellingShingle “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
Perottino, Silvana
Linguagem; Escrita, Dislexia.
Language; Writing; Dyslexia.
Lenguaje; Escritura, Dislexia.
title_short “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
title_full “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
title_fullStr “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
title_full_unstemmed “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
title_sort “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other)
author Perottino, Silvana
author_facet Perottino, Silvana
Sampaio, Nirvana Ferraz Santos
Paixão, Tauana Nunes
Gonçalves, Elisângela
author_role author
author2 Sampaio, Nirvana Ferraz Santos
Paixão, Tauana Nunes
Gonçalves, Elisângela
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perottino, Silvana
Sampaio, Nirvana Ferraz Santos
Paixão, Tauana Nunes
Gonçalves, Elisângela
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem; Escrita, Dislexia.
Language; Writing; Dyslexia.
Lenguaje; Escritura, Dislexia.
topic Linguagem; Escrita, Dislexia.
Language; Writing; Dyslexia.
Lenguaje; Escritura, Dislexia.
description This paper aims to discuss questions related to the oral and written skills of a 9-year-old child with a diagnosis of dyslexia. This study is based on the interactionist perspective, which considers that there is an essential link between the acquisition of language and the process of subjectivation. In addition, child's writing data are analyzed from the point of view of Linguistics and Interactionism in Language Acquisition. Some points are considered such as: dyslexia; the relationship between the child and (oral or written) language; the inclusion of the other, the speech of the other; and the interpretation of the other as he is the one who inserts the fragments of the child into linguistic-discursive chains/situations.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314
10.22481/el.v17i1.5314
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314
identifier_str_mv 10.22481/el.v17i1.5314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314/3996
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91
Language Studies; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91
Études de Langues; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91
Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 67-91
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v17i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954351525888