L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ubiratã Kickhöfel
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Luchini, Pedro Luis, Schereschewsky, Laura Castilhos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5345
Resumo: In this study, we investigate the occurrence of L1 attrition among Argentinean learners of English (L2) living in their home country, which constitutes an L1-dominant environment. We analyzed the production of Voice Onset Time in word-initial plosives in L1 Spanish by monolingual and bilingual participants. We carried out both an inferential analysis and an individual verification of each participant’s production, which proved to be complementary. Our results suggest that not only is the L2 affected by the L1, but also the L1 can be modified in view of the contact with additional languages.
id UESB-2_36f02edf2f4c6f6246dec2799eae69a4
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5345
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))Desarrollo de L2 (segunda lengua) y atrición lingüística en L1 (primera lengua) en contexto dominante de L1: análisis de VOT en español (L1) e inglés (L2)L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 EnglishAtrito L1; VOT; Linguagem como sistema complexo e dinâmico; Espanhol; Inglês como uma segunda língua.L1 attrition; Voice Onset Time; Language as a Complex, Dynamic System; Spanish; English as a Second Language.Atrición de L1; Voice Onset Time; Lengua como Sistema Dinámico y Complejo; Español; Inglés como Segunda Lengua.In this study, we investigate the occurrence of L1 attrition among Argentinean learners of English (L2) living in their home country, which constitutes an L1-dominant environment. We analyzed the production of Voice Onset Time in word-initial plosives in L1 Spanish by monolingual and bilingual participants. We carried out both an inferential analysis and an individual verification of each participant’s production, which proved to be complementary. Our results suggest that not only is the L2 affected by the L1, but also the L1 can be modified in view of the contact with additional languages.En este estudio, investigamos la ocurrencia del fenómeno de atrición lingüística en la L1 entre estudiantes argentinos de inglés (L2) residentes en su país natal, lo que constituye un ambiente de L1 dominante. Analizamos la producción de Voice Onset Time en oclusivas iniciales en español (L1) por participantes monolingües y bilingües. Se realizaron análisis inferenciales e individuales por participante. Ambos tipos de análisis, en conjunto, resultaron ser complementarios. Los resultados sugieren que no sólo la L2 puede ser afectada por la L1, sino que también la L1 puede ser modificada en función del contacto constante con las lenguas adicionales.In this study, we investigate the occurrence of L1 attrition among Argentinean learners of English (L2) living in their home country, which constitutes an L1-dominant environment. We analyzed the production of Voice Onset Time in word-initial plosives in L1 Spanish by monolingual and bilingual participants. We carried out both an inferential analysis and an individual verification of each participant’s production, which proved to be complementary. Our results suggest that not only is the L2 affected by the L1, but also the L1 can be modified in view of the contact with additional languages. Neste estudo, investigamos a ocorrência de atrito de L1 entre aprendizes argentinos de inglês (L2) residentes em seu país de origem, o que constitui um ambiente dominante em L1. Analisamos a produção do VOT em plosivas iniciais de palavras em espanhol L1 de participantes monolíngües e bilíngües. Realizamos uma análise inferencial e uma verificação individual da produção de cada participante, que se mostrou complementar. Nossos resultados sugerem que não somente a L2 é afetada pela L1, mas também a L1 pode ser modificada em vista do contato com outros idiomas.Edições UESB2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/534510.22481/el.v17i2.5345Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182Language Studies; Vol. 17 No. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182Études de Langues; Vol. 17 No. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-1821982-05341808-135510.22481/el.v17i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5345/4018Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ubiratã KickhöfelLuchini, Pedro LuisSchereschewsky, Laura Castilhos2022-01-03T08:39:10Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5345Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:39:10Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
Desarrollo de L2 (segunda lengua) y atrición lingüística en L1 (primera lengua) en contexto dominante de L1: análisis de VOT en español (L1) e inglés (L2)
L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English
title L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
spellingShingle L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
Alves, Ubiratã Kickhöfel
Atrito L1; VOT; Linguagem como sistema complexo e dinâmico; Espanhol; Inglês como uma segunda língua.
L1 attrition; Voice Onset Time; Language as a Complex, Dynamic System; Spanish; English as a Second Language.
Atrición de L1; Voice Onset Time; Lengua como Sistema Dinámico y Complejo; Español; Inglés como Segunda Lengua.
title_short L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
title_full L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
title_fullStr L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
title_full_unstemmed L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
title_sort L2 development and L1 attrition in an L1-dominant environment: analysing voice onset time in L1 Spanish and L2 English (Desenvolvimento de L2 e atrito de L1 em contexto dominante de L1: análise do VOT em Espanhol (L1) e Inglês (L2))
author Alves, Ubiratã Kickhöfel
author_facet Alves, Ubiratã Kickhöfel
Luchini, Pedro Luis
Schereschewsky, Laura Castilhos
author_role author
author2 Luchini, Pedro Luis
Schereschewsky, Laura Castilhos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ubiratã Kickhöfel
Luchini, Pedro Luis
Schereschewsky, Laura Castilhos
dc.subject.por.fl_str_mv Atrito L1; VOT; Linguagem como sistema complexo e dinâmico; Espanhol; Inglês como uma segunda língua.
L1 attrition; Voice Onset Time; Language as a Complex, Dynamic System; Spanish; English as a Second Language.
Atrición de L1; Voice Onset Time; Lengua como Sistema Dinámico y Complejo; Español; Inglés como Segunda Lengua.
topic Atrito L1; VOT; Linguagem como sistema complexo e dinâmico; Espanhol; Inglês como uma segunda língua.
L1 attrition; Voice Onset Time; Language as a Complex, Dynamic System; Spanish; English as a Second Language.
Atrición de L1; Voice Onset Time; Lengua como Sistema Dinámico y Complejo; Español; Inglés como Segunda Lengua.
description In this study, we investigate the occurrence of L1 attrition among Argentinean learners of English (L2) living in their home country, which constitutes an L1-dominant environment. We analyzed the production of Voice Onset Time in word-initial plosives in L1 Spanish by monolingual and bilingual participants. We carried out both an inferential analysis and an individual verification of each participant’s production, which proved to be complementary. Our results suggest that not only is the L2 affected by the L1, but also the L1 can be modified in view of the contact with additional languages.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5345
10.22481/el.v17i2.5345
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5345
identifier_str_mv 10.22481/el.v17i2.5345
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5345/4018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182
Language Studies; Vol. 17 No. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182
Études de Langues; Vol. 17 No. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182
Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 2 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 159-182
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v17i2
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954384031744