A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende Ottoni, Maria Aparecida
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Estevão de Moura, Monithelli Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264
Resumo: We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.
id UESB-2_62414638da4b1486004585d58b270db8
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1264
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysisIndisciplina EscolarRepresentaçãoIntertextualidadeInterdiscursividadeAnálise de Discurso CríticaSchool IndisciplineRepresentationIntertextualityInterdiscursivityCritical Discourse AnalysisWe present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.Apresentamos resultados parciais de uma pesquisa, na qual analisamos a representação discursiva da indisciplina escolar em gêneros publicados em duas revistas de circulação nacional, voltadas para professores, e em duas voltadas para leitores em geral. Para isso, apoiamo-nos nos pressupostos teóricos da Análise de Discurso Crítica. Os resultados mostram que as vozes dos alunos e de seus responsáveis não são incluídas nos textos. Quanto à voz dos professores, ela é incluída apenas nas revistas voltadas para leitores em geral. Contudo, na maioria das ocorrências, colabora para a construção de uma representação identitária enfraquecida desses atores sociais. PALAVRAS-CHAVE: Indisciplina Escolar. Representação. Intertextualidade. Interdiscursividade. Análise de Discurso Crítica. ABSTRACT We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.Edições UESB2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/126410.22481/el.v12i2.1264Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-2741982-05341808-135510.22481/el.v12i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264/1090Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessResende Ottoni, Maria AparecidaEstevão de Moura, Monithelli Aparecida2021-03-13T23:04:52Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1264Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T23:04:52Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis
title A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
spellingShingle A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
Resende Ottoni, Maria Aparecida
Indisciplina Escolar
Representação
Intertextualidade
Interdiscursividade
Análise de Discurso Crítica
School Indiscipline
Representation
Intertextuality
Interdiscursivity
Critical Discourse Analysis
title_short A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
title_full A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
title_fullStr A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
title_full_unstemmed A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
title_sort A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
author Resende Ottoni, Maria Aparecida
author_facet Resende Ottoni, Maria Aparecida
Estevão de Moura, Monithelli Aparecida
author_role author
author2 Estevão de Moura, Monithelli Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende Ottoni, Maria Aparecida
Estevão de Moura, Monithelli Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Indisciplina Escolar
Representação
Intertextualidade
Interdiscursividade
Análise de Discurso Crítica
School Indiscipline
Representation
Intertextuality
Interdiscursivity
Critical Discourse Analysis
topic Indisciplina Escolar
Representação
Intertextualidade
Interdiscursividade
Análise de Discurso Crítica
School Indiscipline
Representation
Intertextuality
Interdiscursivity
Critical Discourse Analysis
description We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264
10.22481/el.v12i2.1264
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264
identifier_str_mv 10.22481/el.v12i2.1264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264/1090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274
Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274
Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274
Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v12i2
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318953761177600