A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264 |
Resumo: | We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis. |
id |
UESB-2_62414638da4b1486004585d58b270db8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1264 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis)The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysisIndisciplina EscolarRepresentaçãoIntertextualidadeInterdiscursividadeAnálise de Discurso CríticaSchool IndisciplineRepresentationIntertextualityInterdiscursivityCritical Discourse AnalysisWe present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.Apresentamos resultados parciais de uma pesquisa, na qual analisamos a representação discursiva da indisciplina escolar em gêneros publicados em duas revistas de circulação nacional, voltadas para professores, e em duas voltadas para leitores em geral. Para isso, apoiamo-nos nos pressupostos teóricos da Análise de Discurso Crítica. Os resultados mostram que as vozes dos alunos e de seus responsáveis não são incluídas nos textos. Quanto à voz dos professores, ela é incluída apenas nas revistas voltadas para leitores em geral. Contudo, na maioria das ocorrências, colabora para a construção de uma representação identitária enfraquecida desses atores sociais. PALAVRAS-CHAVE: Indisciplina Escolar. Representação. Intertextualidade. Interdiscursividade. Análise de Discurso Crítica. ABSTRACT We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.Edições UESB2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/126410.22481/el.v12i2.1264Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-2741982-05341808-135510.22481/el.v12i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264/1090Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessResende Ottoni, Maria AparecidaEstevão de Moura, Monithelli Aparecida2021-03-13T23:04:52Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1264Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T23:04:52Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis |
title |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
spellingShingle |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) Resende Ottoni, Maria Aparecida Indisciplina Escolar Representação Intertextualidade Interdiscursividade Análise de Discurso Crítica School Indiscipline Representation Intertextuality Interdiscursivity Critical Discourse Analysis |
title_short |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
title_full |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
title_fullStr |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
title_full_unstemmed |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
title_sort |
A representação da indisciplina escolar em revistas brasileiras: uma análise discursiva crítica (The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis) |
author |
Resende Ottoni, Maria Aparecida |
author_facet |
Resende Ottoni, Maria Aparecida Estevão de Moura, Monithelli Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Estevão de Moura, Monithelli Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende Ottoni, Maria Aparecida Estevão de Moura, Monithelli Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indisciplina Escolar Representação Intertextualidade Interdiscursividade Análise de Discurso Crítica School Indiscipline Representation Intertextuality Interdiscursivity Critical Discourse Analysis |
topic |
Indisciplina Escolar Representação Intertextualidade Interdiscursividade Análise de Discurso Crítica School Indiscipline Representation Intertextuality Interdiscursivity Critical Discourse Analysis |
description |
We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264 10.22481/el.v12i2.1264 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v12i2.1264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1264/1090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274 Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274 Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274 Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 255-274 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v12i2 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318953761177600 |