Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Name, Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sosa, Juan Manuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12066
Resumo: We investigated interrogatives produced in infant-direct speech by adults interacting with Brazilian babies. IDS shows syntactic, lexical, prosodic changes and high rate of questions. We collected data from four babies (aged from 4 to 12 months-old) and their caregivers and characterized the questions in their prosodic aspects and discursive functions. We found that most questions were marked by one or more prosodic features. Initially, the questions seek to engage the baby, are rhetorical and quite highlighted. At six months, the number of semi-rhetoric ones, which aim to verify understanding, grows. At ten months, full questions, seeking new information and clear answers, increase. The results suggest that the interrogative functions are in line with the development of the baby's ability to dialogue with the adult, with prosody playing an important role in highlighting distinctions between utterances and intentions of the adult, potentiating the baby's cognitive, linguistic, affective and social development.
id UESB-2_6ada601b666c7a994ad75dee2d90e7f2
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12066
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)Prosodia y funciones discursivas de las interrogativas en el habla dirigida al niñoProsody and discursive functions of questions in Infant-Directed SpeechFala dirigida à criança; Perguntas; Prosódia; Funções discursivas; Aquisição da linguagem.Infant-directed speech; Questions; Prosody; Discursive functions; Language acquisition.Discurso dirigido al niño; Preguntas; Prosodia; Funciones discursivas; Adquisición del lenguaje.We investigated interrogatives produced in infant-direct speech by adults interacting with Brazilian babies. IDS shows syntactic, lexical, prosodic changes and high rate of questions. We collected data from four babies (aged from 4 to 12 months-old) and their caregivers and characterized the questions in their prosodic aspects and discursive functions. We found that most questions were marked by one or more prosodic features. Initially, the questions seek to engage the baby, are rhetorical and quite highlighted. At six months, the number of semi-rhetoric ones, which aim to verify understanding, grows. At ten months, full questions, seeking new information and clear answers, increase. The results suggest that the interrogative functions are in line with the development of the baby's ability to dialogue with the adult, with prosody playing an important role in highlighting distinctions between utterances and intentions of the adult, potentiating the baby's cognitive, linguistic, affective and social development.Investigamos as interrogativas produzidas com fala dirigida à criança por adultos interagindo com bebês brasileiros.  A FDC apresenta modificações sintáticas, lexicais, prosódicas e alta taxa de interrogativas. Coletamos dados de quatro bebês (4 a 12 meses) e seus cuidadores e caracterizamos as perguntas em seus aspectos prosódicos e funções discursivas. Verificamos que a maioria das perguntas foi marcada por um ou mais traços prosódicos. Inicialmente as perguntas buscam engajar o bebê na cena, são retóricas e bastante realçadas. Aos seis meses, cresce a presença de semirretóricas, que visam verificar a compreensão. Aos dez meses, perguntas plenas, buscando informação nova e resposta clara, tornam-se mais presentes. Os resultados sugerem que as funções das interrogativas alinham-se ao desenvolvimento da capacidade do bebê de dialogar com o adulto, tendo a prosódia importante papel ao destacar distinções entre enunciados e intenções do adulto, potencializando o desenvolvimento cognitivo, linguístico, afetivo e social do bebê.Investigamos las interrogativas en el habla dirigido al niño, por adultos interactuando con bebés brasileños. Recolectamos datos de cuatro bebés (4 a 12 meses) y sus cuidadores y caracterizamos las preguntas en sus aspectos prosódicos y funciones discursivas. Descubrimos que la mayoría de las preguntas estaban marcadas por uno o más rasgos prosódicos. Inicialmente, las preguntas buscan involucrar al bebé, son retóricas y prominentes. A los seis meses aumentan las semi-retóricas, que apuntan a verificar la comprensión. A los diez meses, las preguntas completas, que buscan nueva información y respuestas claras, se incrementan. Los resultados sugieren que las funciones interrogativas se correlacionan de la capacidad del bebé para dialogar con el adulto, y que la prosodia juega un papel importante a la hora de resaltar las distinciones entre los enunciados e intenciones del adulto, potenciando la capacidad cognitiva, lingüística, afectiva y social del bebé y su desarrollo social.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1206610.22481/el.v20i1.12066Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-891982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12066/7356https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessName, CristinaSosa, Juan Manuel2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12066Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
Prosodia y funciones discursivas de las interrogativas en el habla dirigida al niño
Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech
title Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
spellingShingle Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
Name, Cristina
Fala dirigida à criança; Perguntas; Prosódia; Funções discursivas; Aquisição da linguagem.
Infant-directed speech; Questions; Prosody; Discursive functions; Language acquisition.
Discurso dirigido al niño; Preguntas; Prosodia; Funciones discursivas; Adquisición del lenguaje.
title_short Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
title_full Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
title_fullStr Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
title_full_unstemmed Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
title_sort Prosódia e funções discursivas das interrogativas na Fala Dirigida à Criança (Prosody and discursive functions of questions in Infant-Directed Speech)
author Name, Cristina
author_facet Name, Cristina
Sosa, Juan Manuel
author_role author
author2 Sosa, Juan Manuel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Name, Cristina
Sosa, Juan Manuel
dc.subject.por.fl_str_mv Fala dirigida à criança; Perguntas; Prosódia; Funções discursivas; Aquisição da linguagem.
Infant-directed speech; Questions; Prosody; Discursive functions; Language acquisition.
Discurso dirigido al niño; Preguntas; Prosodia; Funciones discursivas; Adquisición del lenguaje.
topic Fala dirigida à criança; Perguntas; Prosódia; Funções discursivas; Aquisição da linguagem.
Infant-directed speech; Questions; Prosody; Discursive functions; Language acquisition.
Discurso dirigido al niño; Preguntas; Prosodia; Funciones discursivas; Adquisición del lenguaje.
description We investigated interrogatives produced in infant-direct speech by adults interacting with Brazilian babies. IDS shows syntactic, lexical, prosodic changes and high rate of questions. We collected data from four babies (aged from 4 to 12 months-old) and their caregivers and characterized the questions in their prosodic aspects and discursive functions. We found that most questions were marked by one or more prosodic features. Initially, the questions seek to engage the baby, are rhetorical and quite highlighted. At six months, the number of semi-rhetoric ones, which aim to verify understanding, grows. At ten months, full questions, seeking new information and clear answers, increase. The results suggest that the interrogative functions are in line with the development of the baby's ability to dialogue with the adult, with prosody playing an important role in highlighting distinctions between utterances and intentions of the adult, potentiating the baby's cognitive, linguistic, affective and social development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12066
10.22481/el.v20i1.12066
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12066
identifier_str_mv 10.22481/el.v20i1.12066
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12066/7356
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89
Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89
Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89
Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 71-89
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v20i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954962845696