Estudos em Aquisição da Linguagem e Multimodalidade no Nordeste brasileiro (Studies in Language Acquisition and Multimodality in Northeast Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonte, Renata Fonseca Lima da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Paula Michely Soares da, Nóbrega, Paulo Vinícius Ávila  , Cavalcante, Marianne Carvalho Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12076
Resumo: Language studies in the early processes of typical and atypical children have been occurring in a very productive growth in recent years. Our objective is to present research discussions in Language Acquisition developed in the Northeast of Brazil, specifically in the States of Paraíba and Pernambuco, from the point of view of multimodality. For this, from the database of study laboratories of these northeastern states, we will discuss some qualitative and longitudinal investigations that contemplate different contexts: initiatives for interaction of atypical children, considering the specificity of Down Syndrome and Spectrum Disorder Autistic, and reporting of the genre recipe by children of different nationalities. The research data collection took place in different loci, including clinic, coexistence group and home environment. The results show how fruitful the development of the Language Acquisition field has been with different corpora analyzed from a multimodal linguistic perspective.
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spelling Estudos em Aquisição da Linguagem e Multimodalidade no Nordeste brasileiro (Studies in Language Acquisition and Multimodality in Northeast Brazil)Studies in Language Acquisition and Multimodality in Northeast BrazilEstudios en Adquisición de Lenguas y Multimodalidad en el Nordeste de BrasilAquisição da Linguagem no Nordeste; Multimodalidade; Crianças Típicas e Atípicas.Adquisición de lenguas en el Nordeste; Multimodalidad; Niños típicos y atípicos.Language studies in the early processes of typical and atypical children have been occurring in a very productive growth in recent years. Our objective is to present research discussions in Language Acquisition developed in the Northeast of Brazil, specifically in the States of Paraíba and Pernambuco, from the point of view of multimodality. For this, from the database of study laboratories of these northeastern states, we will discuss some qualitative and longitudinal investigations that contemplate different contexts: initiatives for interaction of atypical children, considering the specificity of Down Syndrome and Spectrum Disorder Autistic, and reporting of the genre recipe by children of different nationalities. The research data collection took place in different loci, including clinic, coexistence group and home environment. The results show how fruitful the development of the Language Acquisition field has been with different corpora analyzed from a multimodal linguistic perspective.Os estudos da linguagem nos processos iniciais de crianças típicas e de atípicas vêm ocorrendo em um crescimento bastante produtivo nos últimos anos. Nosso objetivo é apresentar pesquisas em Aquisição da Linguagem desenvolvidas no Nordeste brasileiro, especificamente nos Estados da Paraíba e de Pernambuco no âmbito da multimodalidade. Para isso, a partir do banco de dados de laboratórios de estudos desses estados nordestinos, discutiremos algumas investigações qualitativas e longitudinais que contemplam diferentes contextos: iniciativas de interação de crianças atípicas, considerando a especificidade da Síndrome de Down e o Transtorno do Espectro Autista, e relato do gênero receita por crianças de diferentes nacionalidades. A coleta de dados das pesquisas aconteceu em diferentes loci, incluindo clínica, grupo de convivência e ambiente domiciliar. Os resultados mostram como tem sido profícuo o desenvolvimento do campo Aquisição da Linguagem com diferentes corpora analisados a partir da perspectiva linguística multimodal.Los estudios del lenguaje en los procesos tempranos de niños típicos y atípicos se han venido produciendo con un crecimiento muy productivo en los últimos años. Nuestro objetivo es presentar discusiones de investigación sobre Adquisición de Lenguas desarrolladas en el Nordeste de Brasil, específicamente en los Estados de Paraíba y Pernambuco, desde el punto de vista de la multimodalidad. Para ello, a partir de la base de datos de los laboratorios de estudio de estos estados nororientales, discutiremos algunas investigaciones cualitativas y longitudinales que contemplan diferentes contextos: iniciativas para la interacción de niños atípicos, considerando la especificidad del Síndrome de Down y el Espectro Autista, y presentación de informes sobre los ingresos por género por parte de niños de diferentes nacionalidades. La recolección de datos de la investigación se llevó a cabo en diferentes loci, incluida la clínica, el grupo de convivencia y el entorno del hogar. Los resultados muestran lo fructífero que ha sido el desarrollo del área de Adquisición de Lenguas con diferentes corpus analizados desde una perspectiva linguistica multimodal.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1207610.22481/el.v20i1.12076Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 195-218Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 195-218Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 195-218Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 195-2181982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12076/7362https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonte, Renata Fonseca Lima daSilva, Paula Michely Soares da Nóbrega, Paulo Vinícius Ávila  Cavalcante, Marianne Carvalho Bezerra 2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12076Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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