Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1147 |
Resumo: | Linguistic studies in the last decades have shown significant differences between Brazilian Portuguese language and european portuguese language to the point of recognizing the existence of two grammars. It is postulated here that the language, either in its spoken or written form, is a heterogeneous phenomenon, variable, and the result of social and historical practices, reflecting the way society is organized. Thus, this article aims to demonstrate how the linguistic studies in Brazil have been conditioned by the socio-historical, and how its effects can still be found in the current pedagogical practices with regard to the teaching of Brazilian Portuguese.KEYWORDS: Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching. |
id |
UESB-2_c03c02920cdb584e4f9ba024fe102f57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1147 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication)Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implicationsPortuguês brasileiroHistóriaFalaEscritaEnsinoBrazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching.Linguistic studies in the last decades have shown significant differences between Brazilian Portuguese language and european portuguese language to the point of recognizing the existence of two grammars. It is postulated here that the language, either in its spoken or written form, is a heterogeneous phenomenon, variable, and the result of social and historical practices, reflecting the way society is organized. Thus, this article aims to demonstrate how the linguistic studies in Brazil have been conditioned by the socio-historical, and how its effects can still be found in the current pedagogical practices with regard to the teaching of Brazilian Portuguese.KEYWORDS: Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching.Estudos linguísticos realizados nas últimas décadas têm apontado diferenças significativas entre o Português brasileiro e o Português europeu a ponto de se reconhecer a existência de duas gramáticas. Postula-se aqui que a língua, seja na sua modalidade falada, seja na escrita, é um fenômeno heterogêneo, variável e fruto de práticas sociais históricas, refletindo a maneira como a sociedade está organizada. Desse modo, este artigo tem por objetivo demonstrar de que forma os estudos linguísticos no Brasil foram condicionados por fatores sócio-históricos e como seus efeitos ainda podem ser encontrados nas práticas pedagógicas atuais, no tocante ao ensino de língua materna.PALAVRAS-CHAVE: Português brasileiro. História. Fala. Escrita. Ensino. ABSTRACT Linguistic studies in the last decades have shown significant differences between Brazilian Portuguese language and european portuguese language to the point of recognizing the existence of two grammars. It is postulated here that the language, either in its spoken or written form, is a heterogeneous phenomenon, variable, and the result of social and historical practices, reflecting the way society is organized. Thus, this article aims to demonstrate how the linguistic studies in Brazil have been conditioned by the socio-historical, and how its effects can still be found in the current pedagogical practices with regard to the teaching of Brazilian Portuguese.KEYWORDS: Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching.Edições UESB2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/114710.22481/el.v9i1.1147Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-2051982-05341808-135510.22481/el.v9i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1147/991Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Cibélia Renata da Silva2021-03-13T22:36:21Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1147Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:36:21Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implications |
title |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
spellingShingle |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) Pires, Cibélia Renata da Silva Português brasileiro História Fala Escrita Ensino Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching. |
title_short |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
title_full |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
title_fullStr |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
title_full_unstemmed |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
title_sort |
Estudos do Português do Brasil: implicações linguísticas e históricas (Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implication) |
author |
Pires, Cibélia Renata da Silva |
author_facet |
Pires, Cibélia Renata da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Cibélia Renata da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português brasileiro História Fala Escrita Ensino Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching. |
topic |
Português brasileiro História Fala Escrita Ensino Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching. |
description |
Linguistic studies in the last decades have shown significant differences between Brazilian Portuguese language and european portuguese language to the point of recognizing the existence of two grammars. It is postulated here that the language, either in its spoken or written form, is a heterogeneous phenomenon, variable, and the result of social and historical practices, reflecting the way society is organized. Thus, this article aims to demonstrate how the linguistic studies in Brazil have been conditioned by the socio-historical, and how its effects can still be found in the current pedagogical practices with regard to the teaching of Brazilian Portuguese.KEYWORDS: Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1147 10.22481/el.v9i1.1147 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1147 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v9i1.1147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1147/991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205 Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205 Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205 Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 191-205 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v9i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318953291415552 |