Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925 |
Resumo: | We aim to present a characterization of the meaning expansion of “chegar” in BP by students in their texts. We start from studies about conceptual metaphors, metonymies and categorization, and from the principles of Cognitive Grammar. We analyzed the occurrences in TecEM Corpus, which were categorized according to their meanings. The figurative mechanisms responsible for the conceptual organization were described, revealing four groups of meanings. We argue that metaphor, metonymy, and subjectification are complementary mechanisms in these meaning extension processes. It seems to be a continuum from the most concrete meaning to the most abstract one, indicating a grammaticalization process.KEYWORDS: Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes. |
id |
UESB-2_e75e9410a70bfdd1e79dddfb685eecf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5925 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages)Significados del verbo "llegar" en un corpus de BP: exploración de los procesos cognitivos involucrados en sus usosMeaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usagesSignificações de “chegar”; Gramática Cognitiva; Processos cognitivos.Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes.Significados deWe aim to present a characterization of the meaning expansion of “chegar” in BP by students in their texts. We start from studies about conceptual metaphors, metonymies and categorization, and from the principles of Cognitive Grammar. We analyzed the occurrences in TecEM Corpus, which were categorized according to their meanings. The figurative mechanisms responsible for the conceptual organization were described, revealing four groups of meanings. We argue that metaphor, metonymy, and subjectification are complementary mechanisms in these meaning extension processes. It seems to be a continuum from the most concrete meaning to the most abstract one, indicating a grammaticalization process.KEYWORDS: Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes.Este artigo objetiva caracterizar as significações do verbo “chegar” no PB por alunos de EMI em seus textos. Parte-se de estudos sobre metáfora conceitual, metonímia e categorização, e dos princípios da Gramática Cognitiva. Analisou-se as ocorrências desse verbo no Corpus TecEM, as quais foram categorizadas de acordo com sua significação. Explorou-se os mecanismos responsáveis pelas extensões de sentido em relação às ocorrências prototípicas, identificando-se quatro grupos. Argumentamos que metáfora, metonímia e subjetificação são mecanismos complementares no processo de extensão de sentido. Parece, ainda, haver um contínuo entre o significado mais concreto e o mais abstrato, indicando um processo de gramaticalização.PALAVRAS-CHAVE: Significações de “chegar”; Gramática Cognitiva; Processos cognitivos.Este artículo tiene como objetivo caracterizar los significados del verbo "llegar" en BP por los estudiantes de EMI en sus textos. Comienza con estudios sobre metáforas conceptuales, metonimia y categorización, y los principios de la gramática cognitiva. Analizamos las ocurrencias de este verbo en Corpus TecEM, que se clasificaron según su significado. Se exploraron los mecanismos responsables de las extensiones de significado en relación con los eventos prototípicos, identificando cuatro grupos. Argumentamos que la metáfora, la metonimia y la subjetivación son mecanismos complementarios en el proceso de extensión del significado. También parece haber un continuo entre el significado más concreto y el más abstracto, lo que indica un proceso de gramaticalización.PALABRAS CLAVE: significados de "llegar"; Gramática cognitiva; Procesos cognitivos.Edições UESB2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/592510.22481/el.v17i3.5925Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-201982-05341808-135510.22481/el.v17i3reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925/4429Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Maitê MoraesPinto, Julia FerriGôuvea, Vitor Angelo dos Santos2022-01-03T08:38:46Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5925Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:38:46Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) Significados del verbo "llegar" en un corpus de BP: exploración de los procesos cognitivos involucrados en sus usos Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages |
title |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
spellingShingle |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) Gil, Maitê Moraes Significações de “chegar”; Gramática Cognitiva; Processos cognitivos. Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes. Significados de |
title_short |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
title_full |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
title_fullStr |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
title_full_unstemmed |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
title_sort |
Significações do verbo “chegar” em um corpus de PB: exploração dos processos cognitivos envolvidos em seus usos (Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages) |
author |
Gil, Maitê Moraes |
author_facet |
Gil, Maitê Moraes Pinto, Julia Ferri Gôuvea, Vitor Angelo dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Julia Ferri Gôuvea, Vitor Angelo dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gil, Maitê Moraes Pinto, Julia Ferri Gôuvea, Vitor Angelo dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Significações de “chegar”; Gramática Cognitiva; Processos cognitivos. Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes. Significados de |
topic |
Significações de “chegar”; Gramática Cognitiva; Processos cognitivos. Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes. Significados de |
description |
We aim to present a characterization of the meaning expansion of “chegar” in BP by students in their texts. We start from studies about conceptual metaphors, metonymies and categorization, and from the principles of Cognitive Grammar. We analyzed the occurrences in TecEM Corpus, which were categorized according to their meanings. The figurative mechanisms responsible for the conceptual organization were described, revealing four groups of meanings. We argue that metaphor, metonymy, and subjectification are complementary mechanisms in these meaning extension processes. It seems to be a continuum from the most concrete meaning to the most abstract one, indicating a grammaticalization process.KEYWORDS: Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925 10.22481/el.v17i3.5925 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v17i3.5925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925/4429 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20 Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20 Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20 Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 7-20 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v17i3 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954438557696 |