(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Sávio Oliveira da Silva
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Odeere
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347
Resumo: The purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge.
id UESB-5_1f9078f8faffaf9e69ba1a1d7dfbfd5e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6347
network_acronym_str UESB-5
network_name_str Revista Odeere
repository_id_str
spelling (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO(DE)CONSTRUCTION OF AFRO KNOWLEDGE(DES)CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO AFROEducação; Cultura; Afro; Saberes.Education; Culture; Afro; Knowledge.Educación; Cultura; Afro; ConocimientoThe purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge.O referente trabalho tem por objetivo descrever parte das experiências obtidas mediante a participação na extensão em “Educação e Cultura Afro” desenvolvida pelo Órgão de Educação e Relações Étnicas – ODEERE. Na oportunidade, refletimos sobre as discussões obtidas nos dez módulos do curso e como essas pautas influíram diretamente nas concepções pressupostas acera da cultura afro. Em vista de se perceber o legado africano assumindo metodologias de resistência na contemporaneidade, a formação docente e discente deve procurar reaver e fortalecer de forma diversificada sua identidade e seu território para combater a discriminação racial. Dessa forma, o presente trabalho discorre sobre a importância do curso para alunos, professores e a comunidade em busca de melhor formação e rompimento do status quo étnico. Entretanto, aprendendo a respeitar e valorizar a cultura, o legado africano, a educação étnico-racial, por meio de práxis realmente efetivas em seus respectivos territórios de identidade. Palavras-chave: Educação; Cultura; Afro; Saberes.El propósito de este trabajo es describir parte de las experiencias obtenidas al participar en la extensión sobre "Educación y Cultura Afro" desarrollada por la Agencia de Educación y Relaciones Étnicas - ODEERE. En la ocasión, reflexionamos sobre las discusiones obtenidas en los diez módulos del curso y cómo estas pautas influyeron directamente en las concepciones presupuestas de la cultura afro. Para percibir el legado africano asumiendo metodologías de resistencia en los tiempos contemporáneos, la formación de docentes y estudiantes debe buscar recuperar y fortalecer de manera diversa su identidad y su territorio para combatir la discriminación racial. Por lo tanto, el presente trabajo discute la importancia del curso para estudiantes, maestros y la comunidad en busca de una mejor capacitación y la interrupción del status quo étnico. Sin embargo, aprender a respetar y valorar la cultura, el legado africano, la educación étnico-racial, a través de una praxis verdaderamente efectiva en sus respectivos territorios de identidad. Palabras clave: Educación; Cultura; Afro; Conocimiento.Edições UESB2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtículo revisado por paresPeer-reviewed articleapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/634710.22481/odeere.v5i9.6347ODEERE; Vol. 5 Núm. 9 (2020): QUILOMBOS: resistencia y resignificación en tiempos contemporáneos; 474-492ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistance and resignification in contemporary times; 474-492ODEERE; v. 5 n. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-4922525-4715reponame:Revista Odeereinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347/4960Copyright (c) 2020 ODEEREhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Sávio Oliveira da Silva2021-07-24T13:10:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6347Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/oairevistaodeere@uesb.edu.br||2525-47152525-4715opendoar:2021-07-24T13:10:33Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
(DE)CONSTRUCTION OF AFRO KNOWLEDGE
(DES)CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO AFRO
title (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
spellingShingle (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
Santos, Sávio Oliveira da Silva
Educação; Cultura; Afro; Saberes.
Education; Culture; Afro; Knowledge.
Educación; Cultura; Afro; Conocimiento
title_short (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
title_full (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
title_fullStr (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
title_full_unstemmed (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
title_sort (DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
author Santos, Sávio Oliveira da Silva
author_facet Santos, Sávio Oliveira da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Sávio Oliveira da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Cultura; Afro; Saberes.
Education; Culture; Afro; Knowledge.
Educación; Cultura; Afro; Conocimiento
topic Educação; Cultura; Afro; Saberes.
Education; Culture; Afro; Knowledge.
Educación; Cultura; Afro; Conocimiento
description The purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artículo revisado por pares
Peer-reviewed article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347
10.22481/odeere.v5i9.6347
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347
identifier_str_mv 10.22481/odeere.v5i9.6347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347/4960
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ODEERE
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ODEERE
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv ODEERE; Vol. 5 Núm. 9 (2020): QUILOMBOS: resistencia y resignificación en tiempos contemporáneos; 474-492
ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistance and resignification in contemporary times; 474-492
ODEERE; v. 5 n. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492
ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492
2525-4715
reponame:Revista Odeere
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Odeere
collection Revista Odeere
repository.name.fl_str_mv Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv revistaodeere@uesb.edu.br||
_version_ 1797067755172659200