(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Odeere |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347 |
Resumo: | The purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge. |
id |
UESB-5_1f9078f8faffaf9e69ba1a1d7dfbfd5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6347 |
network_acronym_str |
UESB-5 |
network_name_str |
Revista Odeere |
repository_id_str |
|
spelling |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO(DE)CONSTRUCTION OF AFRO KNOWLEDGE(DES)CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO AFROEducação; Cultura; Afro; Saberes.Education; Culture; Afro; Knowledge.Educación; Cultura; Afro; ConocimientoThe purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge.O referente trabalho tem por objetivo descrever parte das experiências obtidas mediante a participação na extensão em “Educação e Cultura Afro” desenvolvida pelo Órgão de Educação e Relações Étnicas – ODEERE. Na oportunidade, refletimos sobre as discussões obtidas nos dez módulos do curso e como essas pautas influíram diretamente nas concepções pressupostas acera da cultura afro. Em vista de se perceber o legado africano assumindo metodologias de resistência na contemporaneidade, a formação docente e discente deve procurar reaver e fortalecer de forma diversificada sua identidade e seu território para combater a discriminação racial. Dessa forma, o presente trabalho discorre sobre a importância do curso para alunos, professores e a comunidade em busca de melhor formação e rompimento do status quo étnico. Entretanto, aprendendo a respeitar e valorizar a cultura, o legado africano, a educação étnico-racial, por meio de práxis realmente efetivas em seus respectivos territórios de identidade. Palavras-chave: Educação; Cultura; Afro; Saberes.El propósito de este trabajo es describir parte de las experiencias obtenidas al participar en la extensión sobre "Educación y Cultura Afro" desarrollada por la Agencia de Educación y Relaciones Étnicas - ODEERE. En la ocasión, reflexionamos sobre las discusiones obtenidas en los diez módulos del curso y cómo estas pautas influyeron directamente en las concepciones presupuestas de la cultura afro. Para percibir el legado africano asumiendo metodologías de resistencia en los tiempos contemporáneos, la formación de docentes y estudiantes debe buscar recuperar y fortalecer de manera diversa su identidad y su territorio para combatir la discriminación racial. Por lo tanto, el presente trabajo discute la importancia del curso para estudiantes, maestros y la comunidad en busca de una mejor capacitación y la interrupción del status quo étnico. Sin embargo, aprender a respetar y valorar la cultura, el legado africano, la educación étnico-racial, a través de una praxis verdaderamente efectiva en sus respectivos territorios de identidad. Palabras clave: Educación; Cultura; Afro; Conocimiento.Edições UESB2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtículo revisado por paresPeer-reviewed articleapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/634710.22481/odeere.v5i9.6347ODEERE; Vol. 5 Núm. 9 (2020): QUILOMBOS: resistencia y resignificación en tiempos contemporáneos; 474-492ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistance and resignification in contemporary times; 474-492ODEERE; v. 5 n. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-4922525-4715reponame:Revista Odeereinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347/4960Copyright (c) 2020 ODEEREhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Sávio Oliveira da Silva2021-07-24T13:10:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6347Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/oairevistaodeere@uesb.edu.br||2525-47152525-4715opendoar:2021-07-24T13:10:33Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO (DE)CONSTRUCTION OF AFRO KNOWLEDGE (DES)CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO AFRO |
title |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
spellingShingle |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO Santos, Sávio Oliveira da Silva Educação; Cultura; Afro; Saberes. Education; Culture; Afro; Knowledge. Educación; Cultura; Afro; Conocimiento |
title_short |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
title_full |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
title_fullStr |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
title_full_unstemmed |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
title_sort |
(DES)CONSTRUÇÃO DE SABERES AFRO |
author |
Santos, Sávio Oliveira da Silva |
author_facet |
Santos, Sávio Oliveira da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sávio Oliveira da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Cultura; Afro; Saberes. Education; Culture; Afro; Knowledge. Educación; Cultura; Afro; Conocimiento |
topic |
Educação; Cultura; Afro; Saberes. Education; Culture; Afro; Knowledge. Educación; Cultura; Afro; Conocimiento |
description |
The purpose of this work is to describe part of the experiences obtained by participating in the extension on “Afro Education and Culture” developed by the Education and Ethnic Relations Agency - ODEERE. On the occasion, we reflected on the discussions obtained in the ten modules of the course and how these guidelines directly influenced the presupposed conceptions of Afro culture. In order to perceive the African legacy assuming resistance methodologies in contemporary times, teacher and student training must seek to recover and strengthen in a diverse way their identity and their territory to combat racial discrimination. Thus, the present work discusses the importance of the course for students, teachers and the community in search of better training and disruption of the ethnic status quo. However, learning to respect and value culture, the African legacy, ethnic-racial education, through truly effective praxis in their respective territories of identity. Keywords: Education; Culture; Afro; Knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artículo revisado por pares Peer-reviewed article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347 10.22481/odeere.v5i9.6347 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347 |
identifier_str_mv |
10.22481/odeere.v5i9.6347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/6347/4960 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ODEERE http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ODEERE http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
ODEERE; Vol. 5 Núm. 9 (2020): QUILOMBOS: resistencia y resignificación en tiempos contemporáneos; 474-492 ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistance and resignification in contemporary times; 474-492 ODEERE; v. 5 n. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492 ODEERE; Vol. 5 No. 9 (2020): QUILOMBOS: resistências e ressignificados na contemporaneidade; 474-492 2525-4715 reponame:Revista Odeere instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Odeere |
collection |
Revista Odeere |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaodeere@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797067755172659200 |