O MOMENTO DA MÚSICA DA DIÁSPORA AFRICANA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Dener Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: dos Santos, José Ricardo Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Odeere
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/4297
Resumo: This article intends to analyze the construction of some conceptual processes that led to the justification of the legitimation of the domination, subjugation and elimination of the dark-skinned human beings, specifically from the African continent and the respective lands where they were taken to to be enslaved. Upon receiving the nickname of Negro by the European colonizer, the African begins to be inserted in a stage of construction of non-being, non-humanity and non-rationality. In this way his body (the labor force) was used as fuel for the development of capitalism. A body that could be used and disposed of as soon as it became useless to be exploited. Even after the slavery economic system was extinguished, black body elimination strategies did not cease. Now, as a biological threat, contemporary political systems, updating colonial techniques, execute this same body in the form of necropolitics. Keywords: body, death, necropolitics.
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spelling O MOMENTO DA MÚSICA DA DIÁSPORA AFRICANAEL MOMENTO DE LA MÚSICA DE DIASPORA AFRICANATHE MOMENT OF AFRICAN DIASPORA MUSICThis article intends to analyze the construction of some conceptual processes that led to the justification of the legitimation of the domination, subjugation and elimination of the dark-skinned human beings, specifically from the African continent and the respective lands where they were taken to to be enslaved. Upon receiving the nickname of Negro by the European colonizer, the African begins to be inserted in a stage of construction of non-being, non-humanity and non-rationality. In this way his body (the labor force) was used as fuel for the development of capitalism. A body that could be used and disposed of as soon as it became useless to be exploited. Even after the slavery economic system was extinguished, black body elimination strategies did not cease. Now, as a biological threat, contemporary political systems, updating colonial techniques, execute this same body in the form of necropolitics. Keywords: body, death, necropolitics.O presente artigo tem como objetivo analisar o conceito de diáspora e as novas linhas de investigação intelectuais abertas a partir do uso crescente do conceito, em especial,  na música da diáspora Africana. Faz uma reflexão sobre o legado da filosofia moderna no processo de esvaziamento da possibilidade reflexiva da música negra, bem como, identifica no marcador da diáspora a condição desestabilizadora de absolutismos nacionais da música no Brasil que foram, diferentemente de outros assentamentos africanos da diáspora, ligados a creolização e hibridação, influenciada pela fundamentação de mestiçagem que promoveu uma centralização na figura do “popular” e do “folclórico” das manifestações da música da diáspora africana no Brasil. Nesse contexto informa o “momento” de recepção da ideia de Diáspora Africana e como ela legitima o discurso da música negra no Brasil reagindo aos valores e padrões de um sistema de representações que restringem o acesso às culturas diaspóricas a sua reflexividade. Palavras-chave: África, Diáspora, Música Negra, Relações Raciais, pós-colonialismo.Este artículo tiene como objetivo analizar el concepto de diáspora y las nuevas líneas intelectuales de investigación abiertas a partir del uso creciente del concepto, especialmente en la música de la diáspora africana. Reflexiona sobre el legado de la filosofía moderna en el proceso de vaciar la posibilidad reflexiva de la música negra, e identifica en el marcador de la diáspora la condición desestabilizadora de los absolutismos de la música nacional en Brasil que, a diferencia de otros asentamientos de la diáspora africana, estaban vinculados Creolización e hibridación, influenciada por la fundación del mestizaje que promovió una centralización en la figura de las manifestaciones "populares" y "folklóricas" de la música de la diáspora africana en Brasil. En este contexto, informa el "momento" de recepción de la idea de la diáspora africana y cómo legitima el discurso de la música negra en Brasil al reaccionar a los valores y estándares de un sistema de representaciones que restringen el acceso a las culturas diaspóricas a su reflexividad. Palabras clave: África, diáspora, música negra, relaciones raciales, poscolonialismo.Edições UESB2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/429710.22481/odeere.v3i6.4297ODEERE; Vol. 3 Núm. 6 (2018): Afrofilosofias e saberes diaspóricos: filosofias pretas nas palmas das mãos; 177-197ODEERE; Vol. 3 No. 6 (2018): Afrofilosophies and diasphoric knowledge: black philosophies on the palms of hands; 177-197ODEERE; v. 3 n. 6 (2018): Afrofilosofias e saberes diaspóricos: filosofias pretas nas palmas das mãos; 177-197ODEERE; Vol. 3 No. 6 (2018): Afrofilosofias e saberes diaspóricos: filosofias pretas nas palmas das mãos; 177-1972525-4715reponame:Revista Odeereinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/4297/3624Copyright (c) 2021 ODEEREhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Dener Santosdos Santos, José Ricardo Marques2021-07-24T13:09:28Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4297Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/oairevistaodeere@uesb.edu.br||2525-47152525-4715opendoar:2021-07-24T13:09:28Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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