EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Paulo Cesar
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ortiz Souza, Adriano, Lourenço, Edrei Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681
Resumo: This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings.
id UESB-6_7f34b368d40ecf0de9ce3cb92df89e7c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10681
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICATHE TRACING OF CURVES OF EXPONENTIAL FUNCTIONS BASED ON THE THEORY OF SEMIOTIC REPRESENTATION REGISTERSO TRAÇADO DE CURVAS DE FUNÇÕES EXPONENCIAIS COM BASE NA TEORIA DOS REGISTROS DE REPRESENTAÇÃO SEMIÓTICAPropriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto.This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings.Este trabajo presenta una propuesta metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la función exponencial, basada en la Teoría de los Registros de Representación Semiótica de Raymond Duval, para el procedimiento de interpretación global del croquis de las curvas de las funciones exponenciales. Esta estrategia busca una mirada más amplia al estudio del objeto de conocimiento en la representación gráfica de las curvas exponenciales, en comparación con el enfoque punto a punto utilizado convencionalmente en su estudio en contextos de bachillerato, ya que el croquis se entiende como una representación de un objeto descrito por una expresión algebraica. La interpretación figural global permite establecer conexiones de las representaciones matemáticas entre los registros algebraico y gráfico, de modo que se perciben los vínculos entre ambos, a la vez que se muestra la doble representación de un mismo objeto matemático, con contenidos y significados diferentes.Este artigo apresenta uma proposta metodológica para o processo ensino-aprendizagem de função exponencial, com base na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Raymond Duval, para o procedimento de interpretação global do esboço de curvas de funções exponenciais. Essa estratégia busca um olhar mais amplo para o estudo do objeto de conhecimento na representação gráfica de curvas exponenciais, em comparação com a abordagem ponto a ponto convencionalmente utilizada em seu estudo em contextos de Ensino Médio, uma vez que o traçado é compreendido como representação de um objeto descrito por uma expressão algébrica. A interpretação global figural permite estabelecer conexões das representações matemáticas entre os registros algébrico e gráfico, de modo que se perceba as articulações entre ambos, ao mesmo tempo que evidencia a dupla representação do mesmo objeto matemático, com conteúdos e significados distintos.Edições UESB2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1068110.22481/rbba.v11i01.10681Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-1102316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681/6845Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Paulo CesarOrtiz Souza, Adriano Lourenço, Edrei Henrique2022-06-01T13:15:04Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10681Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2022-06-01T13:15:04Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
THE TRACING OF CURVES OF EXPONENTIAL FUNCTIONS BASED ON THE THEORY OF SEMIOTIC REPRESENTATION REGISTERS
O TRAÇADO DE CURVAS DE FUNÇÕES EXPONENCIAIS COM BASE NA TEORIA DOS REGISTROS DE REPRESENTAÇÃO SEMIÓTICA
title EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
spellingShingle EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
Oliveira, Paulo Cesar
Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto.
title_short EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
title_full EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
title_fullStr EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
title_full_unstemmed EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
title_sort EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
author Oliveira, Paulo Cesar
author_facet Oliveira, Paulo Cesar
Ortiz Souza, Adriano
Lourenço, Edrei Henrique
author_role author
author2 Ortiz Souza, Adriano
Lourenço, Edrei Henrique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Paulo Cesar
Ortiz Souza, Adriano
Lourenço, Edrei Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto.
topic Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto.
description This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681
10.22481/rbba.v11i01.10681
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v11i01.10681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681/6845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470915858432