¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8192 |
Resumo: | This work identifies the messages related to gender roles that emerge from a series of mathematics exercises about counting strategies that was prepared for mathematics teacher training. From the perspective of teaching mathematics for social justice, the wording of the problems is analyzed, focusing on the gender roles that emerge from them. The conclusions indicate that the wording of the mathematical problems reinforce traditionally established gender roles, and give an invisible message that institutes and reinforces those gender roles. At the same time, trainers are alerted to pay attention when selecting the math activities offered to future math teachers. |
id |
UESB-6_a2590b12b6035c3f4042854b6babbb95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8192 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO?¿Qué mensajes da una serie de ejercicios de Matemática acerca de los roles de género?WHICH MESSAGES DOES A SERIES OF MATHEMATICS EXERCISES GIVE ABOUT GENDER ROLES?Formación de profesoresRol socialMovimiento feminista MatemáticasFormação de ProfessoresPapel socialFeminismoMatemáticaTeacher trainingSocial roleFeminismMathematicsThis work identifies the messages related to gender roles that emerge from a series of mathematics exercises about counting strategies that was prepared for mathematics teacher training. From the perspective of teaching mathematics for social justice, the wording of the problems is analyzed, focusing on the gender roles that emerge from them. The conclusions indicate that the wording of the mathematical problems reinforce traditionally established gender roles, and give an invisible message that institutes and reinforces those gender roles. At the same time, trainers are alerted to pay attention when selecting the math activities offered to future math teachers.En este trabajo se identifican los mensajes relativos a los roles de género que emergen de una serie de ejercicios de matemática elaborado para la formación de profesores de matemática que trata, específicamente, las estrategias de conteo. Desde la perspectiva de la enseñanza de la matemática para la justicia social se analizan los enunciados de los problemas poniendo el foco en los roles de género que de ellos se desprenden. Las conclusiones señalan que los enunciados de los problemas matemáticos del material analizado refuerzan los roles de género tradicionalmente establecidos, y dan un mensaje invisible que instituye y refuerza esos roles de género. A la vez, se alerta a los formadores a prestar atención al momento de seleccionar las actividades matemáticas que se ofrecen a los futuros profesores de matemática.Este trabalho identifica as mensagens relacionadas aos papéis de gênero que emergem de uma série de exercícios de matemática preparada para a formação de professores de matemática que lida especificamente com estratégias de contagem. Na perspectiva do ensino de matemática para a justiça social, são analisadas as declarações dos problemas, enfocando os papéis de gênero que emergem deles. As conclusões mostram que as declarações de problemas matemáticos do material analisado reforçam os papéis de gênero tradicionalmente estabelecidos e transmitem uma mensagem invisível que institui e reforça esses papéis de gênero e, ao mesmo tempo, os treinadores são alertados a prestar atenção ao selecionar as atividades de matemática oferecidas aos futuros professores de matemática.Edições UESB2021-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/819210.22481/rbba.v10i01.8192Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-329Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-329Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-3292316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8192/5804Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolfino, VerónicaOchoviet, Cristina2021-06-19T20:50:42Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8192Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-19T20:50:42Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? ¿Qué mensajes da una serie de ejercicios de Matemática acerca de los roles de género? WHICH MESSAGES DOES A SERIES OF MATHEMATICS EXERCISES GIVE ABOUT GENDER ROLES? |
title |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
spellingShingle |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? Molfino, Verónica Formación de profesores Rol social Movimiento feminista Matemáticas Formação de Professores Papel social Feminismo Matemática Teacher training Social role Feminism Mathematics |
title_short |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
title_full |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
title_fullStr |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
title_full_unstemmed |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
title_sort |
¿QUÉ MENSAJES DA UNA SERIE DE EJERCICIOS DE MATEMÁTICA ACERCA DE LOS ROLES DE GÉNERO? |
author |
Molfino, Verónica |
author_facet |
Molfino, Verónica Ochoviet, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Ochoviet, Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Molfino, Verónica Ochoviet, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación de profesores Rol social Movimiento feminista Matemáticas Formação de Professores Papel social Feminismo Matemática Teacher training Social role Feminism Mathematics |
topic |
Formación de profesores Rol social Movimiento feminista Matemáticas Formação de Professores Papel social Feminismo Matemática Teacher training Social role Feminism Mathematics |
description |
This work identifies the messages related to gender roles that emerge from a series of mathematics exercises about counting strategies that was prepared for mathematics teacher training. From the perspective of teaching mathematics for social justice, the wording of the problems is analyzed, focusing on the gender roles that emerge from them. The conclusions indicate that the wording of the mathematical problems reinforce traditionally established gender roles, and give an invisible message that institutes and reinforces those gender roles. At the same time, trainers are alerted to pay attention when selecting the math activities offered to future math teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8192 10.22481/rbba.v10i01.8192 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8192 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v10i01.8192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/8192/5804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-329 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-329 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 01 (2021): RBBA - diálogo entre as ciências; 312-329 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470405201920 |