MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Fabrício Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vergara, Yarelis Karina Araque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796
Resumo: This article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process.
id UESB-6_c40cadd52978c3dfba77a1d7f24a02ec
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7796
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOSMASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIÊNCIAS NA FORMACÃO DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOSMASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCES IN UNIVERSITY TEACHER TRAININGMOOCFormação de professores; Relatos de experiências; TICMOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TICFormação de professoresRelatos de experiênciasTICMOOCFormación de profesoresRelatos de experienciasTICMOOCTeacher TrainingExperience storiesICTThis article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process.Este artigo tem como objetivo identificar as experiências educacionais do MOOC na formação de professores universitários por meio de publicações acadêmicas baseadas na Web. Este estudo é realizado com o intuito de conhecer quais resultados foram obtidos com essa modalidade educacional na formação de professores universitários, dada a crescente massa de cursos virtuais vivenciados nos últimos anos. Portanto, uma metodologia de trabalho que consiste na identificação e uso de descritores-chave com operadores booleanos no mecanismo de pesquisa do Google Scholar e no banco de dados SciELO, para direcionar a pesquisa de artigos relacionados a uma seleção temática para uma seleção maior, de acordo com os critérios de inclusão e exclusão propostos, que nos permitiram construir um estado da arte sobre o assunto. Portanto, vários tipos de MOOCs foram identificados, com várias propostas de participação e comunicação na comunidade educacional, apresentando muitas das diferenças entre os objetivos, as metodologias e os resultados encontrados. Dessa forma, concluímos que essa modalidade é uma ferramenta poderosa que fornece um canal valioso para a troca de conteúdo e conhecimento, apesar das fragilidades do modelo em seu processo de implementação.El presente artículo tiene como objetivo identificar las experiencias educativas MOOC en la formación docente universitaria, a través de publicaciones académicas halladas en la web. Este estudio se realizó con la intención de saber qué resultados se han obtenido con esta modalidad educativa en la formación de profesores universitarios, frente a la creciente masificación de cursos virtuales experimentada en los últimos años. Por tanto, nuestra metodología de trabajo consistió en la identificación y uso de descriptores claves con operadores booleanos en el buscador Google Académico y en la base de datos SciELO, para direccionar la búsqueda de artículos relacionados con nuestra temática para su posterior selección, de acuerdo a criterios de inclusión y exclusión propuestos, lo que nos permitió construir un estado de arte sobre la temática. Así, fueron identificados varios tipos de MOOC, con diversas propuestas de participación y comunicación en la comunidad educativa, presentando muchos de ellos disimilitudes entre los objetivos, las metodologías y los resultados encontrados. De esta manera, concluimos que esta modalidad es una herramienta poderosa que propicia un canal valioso de intercambio de contenidos y saberes, a pesar de las debilidades que presenta el modelo en su proceso de implementación.Edições UESB2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/779610.22481/rbba.v1i02.7796Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-2502316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796/5302Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Fabrício OliveiraVergara, Yarelis Karina Araque 2021-06-08T09:43:40Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7796Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-08T09:43:40Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIÊNCIAS NA FORMACÃO DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCES IN UNIVERSITY TEACHER TRAINING
title MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
spellingShingle MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
da Silva, Fabrício Oliveira
MOOC
Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
Formação de professores
Relatos de experiências
TIC
MOOC
Formación de profesores
Relatos de experiencias
TIC
MOOC
Teacher Training
Experience stories
ICT
title_short MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
title_full MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
title_fullStr MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
title_full_unstemmed MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
title_sort MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
author da Silva, Fabrício Oliveira
author_facet da Silva, Fabrício Oliveira
Vergara, Yarelis Karina Araque
author_role author
author2 Vergara, Yarelis Karina Araque
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Fabrício Oliveira
Vergara, Yarelis Karina Araque
dc.subject.por.fl_str_mv MOOC
Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
Formação de professores
Relatos de experiências
TIC
MOOC
Formación de profesores
Relatos de experiencias
TIC
MOOC
Teacher Training
Experience stories
ICT
topic MOOC
Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC
Formação de professores
Relatos de experiências
TIC
MOOC
Formación de profesores
Relatos de experiencias
TIC
MOOC
Teacher Training
Experience stories
ICT
description This article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796
10.22481/rbba.v1i02.7796
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v1i02.7796
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796/5302
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470380036096