MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796 |
Resumo: | This article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process. |
id |
UESB-6_c40cadd52978c3dfba77a1d7f24a02ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7796 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOSMASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIÊNCIAS NA FORMACÃO DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOSMASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCES IN UNIVERSITY TEACHER TRAININGMOOCFormação de professores; Relatos de experiências; TICMOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TICFormação de professoresRelatos de experiênciasTICMOOCFormación de profesoresRelatos de experienciasTICMOOCTeacher TrainingExperience storiesICTThis article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process.Este artigo tem como objetivo identificar as experiências educacionais do MOOC na formação de professores universitários por meio de publicações acadêmicas baseadas na Web. Este estudo é realizado com o intuito de conhecer quais resultados foram obtidos com essa modalidade educacional na formação de professores universitários, dada a crescente massa de cursos virtuais vivenciados nos últimos anos. Portanto, uma metodologia de trabalho que consiste na identificação e uso de descritores-chave com operadores booleanos no mecanismo de pesquisa do Google Scholar e no banco de dados SciELO, para direcionar a pesquisa de artigos relacionados a uma seleção temática para uma seleção maior, de acordo com os critérios de inclusão e exclusão propostos, que nos permitiram construir um estado da arte sobre o assunto. Portanto, vários tipos de MOOCs foram identificados, com várias propostas de participação e comunicação na comunidade educacional, apresentando muitas das diferenças entre os objetivos, as metodologias e os resultados encontrados. Dessa forma, concluímos que essa modalidade é uma ferramenta poderosa que fornece um canal valioso para a troca de conteúdo e conhecimento, apesar das fragilidades do modelo em seu processo de implementação.El presente artículo tiene como objetivo identificar las experiencias educativas MOOC en la formación docente universitaria, a través de publicaciones académicas halladas en la web. Este estudio se realizó con la intención de saber qué resultados se han obtenido con esta modalidad educativa en la formación de profesores universitarios, frente a la creciente masificación de cursos virtuales experimentada en los últimos años. Por tanto, nuestra metodología de trabajo consistió en la identificación y uso de descriptores claves con operadores booleanos en el buscador Google Académico y en la base de datos SciELO, para direccionar la búsqueda de artículos relacionados con nuestra temática para su posterior selección, de acuerdo a criterios de inclusión y exclusión propuestos, lo que nos permitió construir un estado de arte sobre la temática. Así, fueron identificados varios tipos de MOOC, con diversas propuestas de participación y comunicación en la comunidad educativa, presentando muchos de ellos disimilitudes entre los objetivos, las metodologías y los resultados encontrados. De esta manera, concluimos que esta modalidad es una herramienta poderosa que propicia un canal valioso de intercambio de contenidos y saberes, a pesar de las debilidades que presenta el modelo en su proceso de implementación.Edições UESB2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/779610.22481/rbba.v1i02.7796Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-2502316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796/5302Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Fabrício OliveiraVergara, Yarelis Karina Araque 2021-06-08T09:43:40Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7796Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-06-08T09:43:40Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIÊNCIAS NA FORMACÃO DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCES IN UNIVERSITY TEACHER TRAINING |
title |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
spellingShingle |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS da Silva, Fabrício Oliveira MOOC Formação de professores; Relatos de experiências; TIC MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC Formação de professores Relatos de experiências TIC MOOC Formación de profesores Relatos de experiencias TIC MOOC Teacher Training Experience stories ICT |
title_short |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
title_full |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
title_fullStr |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
title_full_unstemmed |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
title_sort |
MASIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC): EXPERIENCIAS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES UNIVERSITARIOS |
author |
da Silva, Fabrício Oliveira |
author_facet |
da Silva, Fabrício Oliveira Vergara, Yarelis Karina Araque |
author_role |
author |
author2 |
Vergara, Yarelis Karina Araque |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Fabrício Oliveira Vergara, Yarelis Karina Araque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
MOOC Formação de professores; Relatos de experiências; TIC MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC Formação de professores Relatos de experiências TIC MOOC Formación de profesores Relatos de experiencias TIC MOOC Teacher Training Experience stories ICT |
topic |
MOOC Formação de professores; Relatos de experiências; TIC MOOC; Formação de professores; Relatos de experiências; TIC Formação de professores Relatos de experiências TIC MOOC Formación de profesores Relatos de experiencias TIC MOOC Teacher Training Experience stories ICT |
description |
This article aims to identify the educational experiences of MOOC in the training of university teachers through web-based academic publications. This study is carried out in order to know what results were obtained with this educational modality in the training of university teachers, given the growing Masive Open Online Course experienced in recent years. Therefore, a working methodology that identifies and uses key descriptors with Boolean operators in the Google Scholar search engine and SciELO database to direct the search for articles related to a thematic selection to a larger selection of according to the proposed inclusion and exclusion criteria, which allowed us to build a state of the art on the subject. Therefore, several types of MOOCs were identified, with several proposals for participation and communication in the educational community, presenting many of the differences between the objectives, the methodologies and the results found. Thus, we conclude that this modality is a powerful tool that provides a valuable channel for the exchange of content and knowledge, despite the weaknesses of the model in its implementation process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796 10.22481/rbba.v1i02.7796 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v1i02.7796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/7796/5302 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 02 (2020): Diálogos Curriculares Brasil-Argentina: redes de resistências; 236-250 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470380036096 |