Materialismo histórico-dialético: reflexões sobre o método

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Ilda Gonçalves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Prazeres, Maria Sueli Correa dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11958
Resumo: This text presents reflections that underpin the debate on the historical-dialectical materialism method. The objective of the work is to understand the production of knowledge in Marx and his contributions to the epistemological field. For this, bibliographical research is adopted as a methodology seeking to identify, from the works of Marx (Marx, 2013; 2011; 2008; 2004) and other authors (Tonet, 2013; Chasin, 2009; Netto, 2009; Duarte 2008; Marx; Engels, 2007; Kosik, 2002), the difficulties of addressing the methodological resolution in Marxian production and present the basic assumptions that allow us to understand that there is a type of theoretical-epistemological production in Marxian and Marxist works. It discusses the ontological question of Being, the method and the production of knowledge in Marx. It is concluded that there is no explanatory path on the method, but theoretical-methodological indications that expose a consistent and articulated framework around the understanding of reality and Being. This analytical framework clarifies not only the ontology of Being and its relationship with reality, but also transforms the way of thinking and doing science in modernity. Thus, it is understood that Marxian theory represents a great qualitative leap for the production of scientific knowledge, since it advances in important points for the progress of criticism of speculation, as well as for the understanding of central categories that explain the problematic of knowledge and its relationship with social practice.
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For this, bibliographical research is adopted as a methodology seeking to identify, from the works of Marx (Marx, 2013; 2011; 2008; 2004) and other authors (Tonet, 2013; Chasin, 2009; Netto, 2009; Duarte 2008; Marx; Engels, 2007; Kosik, 2002), the difficulties of addressing the methodological resolution in Marxian production and present the basic assumptions that allow us to understand that there is a type of theoretical-epistemological production in Marxian and Marxist works. It discusses the ontological question of Being, the method and the production of knowledge in Marx. It is concluded that there is no explanatory path on the method, but theoretical-methodological indications that expose a consistent and articulated framework around the understanding of reality and Being. This analytical framework clarifies not only the ontology of Being and its relationship with reality, but also transforms the way of thinking and doing science in modernity. Thus, it is understood that Marxian theory represents a great qualitative leap for the production of scientific knowledge, since it advances in important points for the progress of criticism of speculation, as well as for the understanding of central categories that explain the problematic of knowledge and its relationship with social practice.Este texto apresenta reflexões que fundamentam o debate sobre o método materialismo histórico-dialético. O objetivo do trabalho é compreender a produção do conhecimento em Marx e suas contribuições para o campo epistemológico. Para isso, adota-se a pesquisa bibliográfica como metodologia buscando identificar, a partir das obras de Marx (Marx, 2013; 2011; 2008; 2004) e de outros autores (Tonet, 2013; Chasin, 2009; Netto, 2009; Duarte 2008; Marx; Engels, 2007; Kosik, 2002), as dificuldades de abordar a resolução metodológica na produção marxiana e apresentar os pressupostos basilares que permitem compreender que há um tipo de produção teórico-epistemológica nas obras marxianas e marxistas. Discorre-se sobre a questão ontológica do Ser, sobre o método e sobre a produção do conhecimento em Marx. Conclui-se que não há um caminho explicativo sobre o método, mas indicações teórico-metodológicas que expõem um quadro consistente e articulado em torno do entendimento da realidade e do Ser. Esse quadro analítico esclarece não só a ontologia do Ser e sua relação com a realidade, como, também, transforma a forma de pensar e fazer ciência na modernidade. Assim, entende-se que a teoria marxiana representa um grande salto qualitativo para a produção do conhecimento científico, visto que avança em pontos importantes para o progresso da crítica à especulação, bem como para o entendimento de categorias centrais que explicam a problemática do conhecimento e sua relação com a prática social.Este texto presenta reflexiones que fundamentan el debate sobre el método del materialismo histórico-dialéctico. El objetivo del trabajo es comprender la producción de conocimiento en Marx y sus contribuciones al campo epistemológico. Para ello, se adopta la investigación bibliográfica como metodología buscando identificar, a partir de las obras de Marx (Marx, 2013; 2011; 2008; 2004) y de otros autores (Tonet, 2013; Chasin, 2009; Netto, 2009; Duarte 2008; Marx; Engels, 2007; Kosik, 2002), las dificultades para abordar la resolución metodológica en la producción marxiana y presentar los supuestos básicos que permiten entender que existe un tipo de producción teórico-epistemológica en las obras marxianas y marxistas. Se discute la cuestión ontológica del Ser, el método y la producción de conocimiento en Marx. Se concluye que no existe una vía explicativa sobre el método, sino indicaciones teórico-metodológicas que exponen un marco consistente y articulado en torno a la comprensión de la realidad y del Ser. Este marco analítico aclara no sólo la ontología del Ser y su relación con la realidad, sino que también transforma la forma de pensar y hacer ciencia en la modernidad. Así, se entiende que la teoría marxiana representa un gran salto cualitativo para la producción de conocimiento científico, ya que avanza en puntos importantes para el progreso de la crítica de la especulación, así como para la comprensión de categorías centrales que explican la problemática del conocimiento y su relación con la práctica social.Edições UESB2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1195810.22481/praxisedu.v19i50.11958Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11958Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11958Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e119582178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11958/8009Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Ilda GonçalvesPrazeres, Maria Sueli Correa dos2023-07-19T13:29:46Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11958Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-19T13:29:46Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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