POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrigan, Michael W.
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Whitaker, Robert, Freitas, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5980
Resumo: ADHD is today the most frequently diagnosed mental health condition among children and adolescents. The common belief is that it is a mental illness, and doctors and psychiatrists have solid scientific evidence to make the diagnosis and provide safe and effective psychopharmacological treatment. However, the scientific literature does not support this belief so widespread in our society. The article reviews the historical way in which this belief has been constructed and analyzes a scientific article that supposedly supports this way of approaching the behavioral and emotional problems of children of our times. The conclusion is that society today has no evidence to support this belief.
id UESB-7_2f66e4ef5bf1582446a16fd5b5f2cf65
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5980
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?¿POR QUÉ EL DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DE TDAH SE HA VUELTO TAN DOMINANTE?WHY HAS ADHD BIOMEDICAL DIAGNOSIS BECOME SO DOMINANT?TDAHModelo biomédicoMedicalizaçãoTDAHModelo biomédicoMedicalizaciónADHDBiomedical modelMedicalizationADHD is today the most frequently diagnosed mental health condition among children and adolescents. The common belief is that it is a mental illness, and doctors and psychiatrists have solid scientific evidence to make the diagnosis and provide safe and effective psychopharmacological treatment. However, the scientific literature does not support this belief so widespread in our society. The article reviews the historical way in which this belief has been constructed and analyzes a scientific article that supposedly supports this way of approaching the behavioral and emotional problems of children of our times. The conclusion is that society today has no evidence to support this belief.El TDAH es hoy la afección de salud mental más frecuentemente diagnosticada entre niños y adolescentes. El sentido común es que es una enfermedad mental, y los médicos y psiquiatras tienen evidencia científica sólida para hacer el diagnóstico y proporcionar un tratamiento psicofarmacológico seguro y efectivo. Sin embargo, la literatura científica no respalda esta creencia tan extendida en nuestra sociedad. El artículo revisa la forma histórica en que se ha construido esta creencia y analiza un artículo científico que supuestamente respalda esta forma de abordar los problemas conductuales y emocionales de los niños de nuestro tiempo. La conclusión es que la sociedad actual no tiene evidencia para apoyar esta creencia.TDAH é hoje a condição de saúde mental mais frequentemente diagnosticada entre crianças e adolescentes. A crença comum é que se trata de uma doença mental, e que médicos e psiquiatras contam com sólidas evidências científicas para dar o diagnóstico e fornecer tratamento psicofarmacológico seguro e eficaz. Porém, a literatura científica não dá suporte a essa crença tão fortemente difundida em nossa sociedade. O artigo faz uma revisão histórica de como essa crença vem sendo construída e analisa um artigo científico que supostamente dá sustentação a esse modo de abordar os problemas comportamentais e emocionais das crianças dos nossos tempos. A conclusão é que a sociedade não conta hoje com evidências que deem suporte a essa crença.Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/598010.22481/praxisedu.v16i37.5980Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 16-33Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 16-33Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 16-332178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5980/4482Corrigan, Michael W.Whitaker, RobertFreitas, Fernandoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5980Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
¿POR QUÉ EL DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DE TDAH SE HA VUELTO TAN DOMINANTE?
WHY HAS ADHD BIOMEDICAL DIAGNOSIS BECOME SO DOMINANT?
title POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
spellingShingle POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
Corrigan, Michael W.
TDAH
Modelo biomédico
Medicalização
TDAH
Modelo biomédico
Medicalización
ADHD
Biomedical model
Medicalization
title_short POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
title_full POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
title_fullStr POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
title_full_unstemmed POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
title_sort POR QUE O DIAGNÓSTICO BIOMÉDICO DO TDAH TEM SE TORNADO TÃO DOMINANTE?
author Corrigan, Michael W.
author_facet Corrigan, Michael W.
Whitaker, Robert
Freitas, Fernando
author_role author
author2 Whitaker, Robert
Freitas, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrigan, Michael W.
Whitaker, Robert
Freitas, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv TDAH
Modelo biomédico
Medicalização
TDAH
Modelo biomédico
Medicalización
ADHD
Biomedical model
Medicalization
topic TDAH
Modelo biomédico
Medicalização
TDAH
Modelo biomédico
Medicalización
ADHD
Biomedical model
Medicalization
description ADHD is today the most frequently diagnosed mental health condition among children and adolescents. The common belief is that it is a mental illness, and doctors and psychiatrists have solid scientific evidence to make the diagnosis and provide safe and effective psychopharmacological treatment. However, the scientific literature does not support this belief so widespread in our society. The article reviews the historical way in which this belief has been constructed and analyzes a scientific article that supposedly supports this way of approaching the behavioral and emotional problems of children of our times. The conclusion is that society today has no evidence to support this belief.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5980
10.22481/praxisedu.v16i37.5980
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5980
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.5980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5980/4482
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 16-33
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 16-33
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 16-33
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818233688065