ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daiana Pilar Andrade de Freitas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribetto, Anelice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981
Resumo: This essay is an offshoot of a thesis produced in a Brazilian public university. It is a cartographic exercise, which in the process was gaining essay form. A work in which we seek to problematize the effects of encounters between a teacher and children with blindness, understanding that research and writing do not separate: therefore a writtenresearch. We question not only the narrative of the effects produced in the encounters, but also the ways in which the dominant and dominant policies of narrativity impose certain forms of research and writing and exclude others, forms that mostly limit educating to one process that is much more between equals than being a relationship that has the potential for difference. Thus, we seek to think of the thesis produced as an experience in difference, in which other ways of narrating are necessary to make explicit the encounter between us.
id UESB-7_3973f6552b0db300dfcc3d49c58e60f3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5981
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇAENTRE CARTAS Y CONVERSACIONES: ENCUENTROS EN LA DIFERENCIABETWEEN LETTERS AND CONVERSATIONS: MEETINGS IN DIFFERENCECegueiraDiferençaEncontroCegueraDiferenciaEncuentroBlindnessDifferenceMeetingThis essay is an offshoot of a thesis produced in a Brazilian public university. It is a cartographic exercise, which in the process was gaining essay form. A work in which we seek to problematize the effects of encounters between a teacher and children with blindness, understanding that research and writing do not separate: therefore a writtenresearch. We question not only the narrative of the effects produced in the encounters, but also the ways in which the dominant and dominant policies of narrativity impose certain forms of research and writing and exclude others, forms that mostly limit educating to one process that is much more between equals than being a relationship that has the potential for difference. Thus, we seek to think of the thesis produced as an experience in difference, in which other ways of narrating are necessary to make explicit the encounter between us.Este ensaio é um desdobramento de uma tese produzida em uma universidade pública brasileira. Trata-se de um exercício cartográfico, que no processo foi ganhando forma ensaística. Um trabalho no qual buscamos problematizar os efeitos dos encontros entre uma professora e crianças com cegueira, entendendo que o pesquisar e escrever não se separam: portanto uma pesquisaescrita. Colocamos em questão não só a narrativa dos efeitos produzidos nos encontros, mas também os modos como as políticas da narratividade -dominantes e majoritárias- impõem determinadas formas de pesquisar e escrever e excluem outras, formas estas que em sua maioria limitam o educar a um processo que se dá muito mais entre iguais do que sendo uma relação que tem como potencial a diferença. Assim, buscamos pensar a tese produzida como uma experiência na diferença, em que modos outros de narrar são necessários para explicitar o encontro entre nós.Este ensayo es una rama de una tesis producida en una universidad pública brasileña. Es un ejercicio cartográfico, que en el proceso fue ganando forma de ensayo. Un trabajo en el que buscamos problematizar los efectos de los encuentros entre un maestro y niños con ceguera, entendiendo que la investigación y la escritura no se separan: por lo tanto, una investigaciónescrita. Cuestionamos no solo la narrativa de los efectos producidos en los encuentros, sino también las formas en que las políticas dominantes y la narrativa mayoritaria se imponen en ciertas formas de investigación y escritura y excluyen otras. eso es mucho más entre iguales que ser una relación que tiene el potencial de diferencia. De esta manera, buscamos pensar la tesis producida como una experiencia en la diferencia, en que modos otros de narrar son necessarios para explicitar el encuentro entre nosotros.Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/598110.22481/praxisedu.v16i37.5981Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 34-50Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 34-50Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 34-502178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981/4483Silva, Daiana Pilar Andrade de FreitasRibetto, Aneliceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5981Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
ENTRE CARTAS Y CONVERSACIONES: ENCUENTROS EN LA DIFERENCIA
BETWEEN LETTERS AND CONVERSATIONS: MEETINGS IN DIFFERENCE
title ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
spellingShingle ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
Silva, Daiana Pilar Andrade de Freitas
Cegueira
Diferença
Encontro
Ceguera
Diferencia
Encuentro
Blindness
Difference
Meeting
title_short ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
title_full ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
title_fullStr ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
title_full_unstemmed ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
title_sort ENTRE CARTAS E CONVERSAÇÕES: ENCONTROS NA DIFERENÇA
author Silva, Daiana Pilar Andrade de Freitas
author_facet Silva, Daiana Pilar Andrade de Freitas
Ribetto, Anelice
author_role author
author2 Ribetto, Anelice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daiana Pilar Andrade de Freitas
Ribetto, Anelice
dc.subject.por.fl_str_mv Cegueira
Diferença
Encontro
Ceguera
Diferencia
Encuentro
Blindness
Difference
Meeting
topic Cegueira
Diferença
Encontro
Ceguera
Diferencia
Encuentro
Blindness
Difference
Meeting
description This essay is an offshoot of a thesis produced in a Brazilian public university. It is a cartographic exercise, which in the process was gaining essay form. A work in which we seek to problematize the effects of encounters between a teacher and children with blindness, understanding that research and writing do not separate: therefore a writtenresearch. We question not only the narrative of the effects produced in the encounters, but also the ways in which the dominant and dominant policies of narrativity impose certain forms of research and writing and exclude others, forms that mostly limit educating to one process that is much more between equals than being a relationship that has the potential for difference. Thus, we seek to think of the thesis produced as an experience in difference, in which other ways of narrating are necessary to make explicit the encounter between us.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981
10.22481/praxisedu.v16i37.5981
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.5981
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981/4483
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 34-50
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 34-50
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 34-50
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818236833792