GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Isabel Maria Sabino de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guimaraes, Marilia Duarte, Moura, Ingrid Louback de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500
Resumo: This paper focuses on research groups linked to the stricto sensu post graduation in Education in the Northeast that investigates teachers training, considering questions about Who are they, what they produce and how they produce these teams. A qualitative theoretical examination, which uses the Lattes Curriculum and the CNPq Research Groups Directory as a source, covering a sample of 87 teams, distributed across the nine northeastern states and linked to 15 programs. One third of these teams report that they investigate the matter. They are robust groups, have a diversified thematic focus, young leaders, highly qualified and with a strong capacity to attract funding for their research.
id UESB-7_449f687f1933a80ce4a339fd419fa762
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6500
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCENRESEARCH GROUPS INVESTIGATING TEACHER TRAINING IN THE NORTHEAST: WHO ARE THEY, WHAT THEY PRODUCE AND HOW THEY PRODUCEGRUPOS DE PESQUISA QUE INVESTIGAM A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO NORDESTE: QUEM SÃO, O QUE PRODUZEM E COMO PRODUZEMFormación docente Grupos de investigaciónNoresteTeachers trainingResearch groupsNortheastFormação de ProfessoresGrupos de Pesquisa Nordeste This paper focuses on research groups linked to the stricto sensu post graduation in Education in the Northeast that investigates teachers training, considering questions about Who are they, what they produce and how they produce these teams. A qualitative theoretical examination, which uses the Lattes Curriculum and the CNPq Research Groups Directory as a source, covering a sample of 87 teams, distributed across the nine northeastern states and linked to 15 programs. One third of these teams report that they investigate the matter. They are robust groups, have a diversified thematic focus, young leaders, highly qualified and with a strong capacity to attract funding for their research. El trabajo se centra en grupos de investigación vinculados a programas de posgrado stricto sensu en Educación en el noreste que investigan la formación docente, considerando preguntas sobre quiénes son, qué producen y cómo producen estos equipos. Un examen teórico cualitativo, que utiliza el Currículo Lattes y el Directorio de Grupos de Investigación del CNPq como fuente, y que abarca una muestra de 87 equipos, distribuidos en los nueve estados del noreste y vinculados a 15 programas. Un tercio de dichos equipos informa que investigan el asunto. Son grupos sólidos, tienen un enfoque temático diversificado, líderes jóvenes, altamente calificados y con una fuerte capacidad para atraer fondos para su investigación. O trabalho focaliza grupos de pesquisa vinculados a pós-graduação stricto sensu em Educação do Nordeste que investigam a formação de professores, considerando indagações sobre quem são, o que produzem e como produzem essas equipes. Um exame teórico qualitativo, que adota como fonte o Currículo Lattes e o Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq, contemplando amostra de 87 equipes, distribuídas pelos noves Estados nordestinos e ligadas a 15 programas. Um terço dessas equipes registra que investiga o assunto. São grupos robustos, apresentam foco temático diversificado, lideranças jovens, altamente qualificada e com forte capacidade de captação de financiamento de suas pesquisas. Edições UESB2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/650010.22481/rpe.v16i43.6500Práxis Educacional; v. 16 n. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-318Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-318Práxis Educacional; Vol. 16 No. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-3182178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500/5231Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Isabel Maria Sabino deGuimaraes, Marilia DuarteMoura, Ingrid Louback de Castro2021-03-25T04:28:27Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6500Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:27Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
RESEARCH GROUPS INVESTIGATING TEACHER TRAINING IN THE NORTHEAST: WHO ARE THEY, WHAT THEY PRODUCE AND HOW THEY PRODUCE
GRUPOS DE PESQUISA QUE INVESTIGAM A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO NORDESTE: QUEM SÃO, O QUE PRODUZEM E COMO PRODUZEM
title GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
spellingShingle GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
Farias, Isabel Maria Sabino de
Formación docente
Grupos de investigación
Noreste
Teachers training
Research groups
Northeast
Formação de Professores
Grupos de Pesquisa
Nordeste
title_short GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
title_full GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
title_fullStr GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
title_full_unstemmed GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
title_sort GRUPOS DE INVESTIGACIÓN QUE INVESTIGAN LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL NORESTE: QUIÉNES SON, QUÉ PRODUCEN Y CÓMO PRODUCEN
author Farias, Isabel Maria Sabino de
author_facet Farias, Isabel Maria Sabino de
Guimaraes, Marilia Duarte
Moura, Ingrid Louback de Castro
author_role author
author2 Guimaraes, Marilia Duarte
Moura, Ingrid Louback de Castro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Isabel Maria Sabino de
Guimaraes, Marilia Duarte
Moura, Ingrid Louback de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Formación docente
Grupos de investigación
Noreste
Teachers training
Research groups
Northeast
Formação de Professores
Grupos de Pesquisa
Nordeste
topic Formación docente
Grupos de investigación
Noreste
Teachers training
Research groups
Northeast
Formação de Professores
Grupos de Pesquisa
Nordeste
description This paper focuses on research groups linked to the stricto sensu post graduation in Education in the Northeast that investigates teachers training, considering questions about Who are they, what they produce and how they produce these teams. A qualitative theoretical examination, which uses the Lattes Curriculum and the CNPq Research Groups Directory as a source, covering a sample of 87 teams, distributed across the nine northeastern states and linked to 15 programs. One third of these teams report that they investigate the matter. They are robust groups, have a diversified thematic focus, young leaders, highly qualified and with a strong capacity to attract funding for their research.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500
10.22481/rpe.v16i43.6500
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500
identifier_str_mv 10.22481/rpe.v16i43.6500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6500/5231
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-318
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-318
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 43 (2020): Edição Especial (dez): FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM CONTEXTOS ESCOLARES ; 297-318
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068819506659328