O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Regis, Kátia Evangelista
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Neris, Cidinalva Silva Câmara, Rodrigues, Sávio José Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361
Resumo: The aim of this paper is to reflect on the possibilities of teacher training in a perspective of critical and emancipatory education. We start from research practices conducted by the Teaching undergraduate degree and the Interdisciplinary Center for African and Afro-Brazilian Studies of the Federal University of Maranhão, Brazil, which focus on the African continent, especially Mozambique, in Southern Africa; and interventions with Basic Education in public schools in the capital of Maranhão. The guiding line is the debate on the relationship between global and local scales in the production of knowledge and forms of intervention in the world, in which subaltern spaces of power, knowledge and ways of doing, characteristic of the current moment of contemporary globalization are constituted. From this perspective, it is reflected on the inclusion of local knowledge in the curricula of Mozambique and their possible contributions to the implementation of Law no. 10,639/2003 in Brazil, since they start from the same need to break with the logic of the single and Eurocentric curriculum.
id UESB-7_4a11a15acabcfff962ee19d7b01965ab
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6361
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURELO GLOBAL Y LO LOCAL EN LA CONSTRUCCIÓN DE UNA EDUCACIÓN EMANCIPATORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y CULTURA AFRICANA Y AFRO-BRASILEÑAO GLOBAL E O LOCAL NA CONSTRUÇÃO DE UMA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA PARA O ENSINO DA HISTÓRIA E CULTURA AFRICANA E AFRO-BRASILEIRAFormação de professores/asEducação emancipatóriaEnsino da História e Cultura Africana e Afro-BrasileiraFormación de profesoresEducación emancipatoriaEnseñanza de la historia y cultura Africana y Afro-brasileñaTeacher trainingEmancipatory educationTeaching African and Afro-Brazilian history and cultureThe aim of this paper is to reflect on the possibilities of teacher training in a perspective of critical and emancipatory education. We start from research practices conducted by the Teaching undergraduate degree and the Interdisciplinary Center for African and Afro-Brazilian Studies of the Federal University of Maranhão, Brazil, which focus on the African continent, especially Mozambique, in Southern Africa; and interventions with Basic Education in public schools in the capital of Maranhão. The guiding line is the debate on the relationship between global and local scales in the production of knowledge and forms of intervention in the world, in which subaltern spaces of power, knowledge and ways of doing, characteristic of the current moment of contemporary globalization are constituted. From this perspective, it is reflected on the inclusion of local knowledge in the curricula of Mozambique and their possible contributions to the implementation of Law no. 10,639/2003 in Brazil, since they start from the same need to break with the logic of the single and Eurocentric curriculum.O objetivo deste artigo é refletir sobre possibilidades da formação de professores em uma perspectiva de educação crítica e emancipatória. Parte-se de práticas de pesquisa realizadas pela Licenciatura e pelo Núcleo Interdisciplinar de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros da Universidade Federal do Maranhão, que se voltam ao continente africano, especialmente Moçambique, na África Austral;e a intervenções junto à Educação Básica em escolas públicas da capital maranhense. O fio condutor é o debate da relação entre escalas global e local na produção de conhecimento e formas de intervenção no mundo, na qual são constituídos espaços subalternos de poder, saber e modos de fazer, característico do atual momento de globalização contemporânea. Nessa perspectiva, reflete-se sobre a inserção do conhecimento local nos currículos de Moçambique e suas possíveis contribuições para a implementação da Lei nº 10.639/2003 no Brasil, uma vez que partem da mesma necessidade de romper com a lógica do currículo único e eurocêntrico.El objetivo de este artículo es reflexionar sobre las posibilidades de la formación de profesores en una perspectiva de educación crítica y emancipatoria. Se parte de prácticas de investigación realizadas por la Licenciatura y por el Núcleo Interdisciplinario de Estudios Africanos y Afro-brasileños de la Universidad Federal de Maranhão, Brasil, que se vuelcan al continente africano, especialmente Mozambique, en África Austral; e intervenciones en la Educación Básica en escuelas públicas de la capital maranhense. El hilo conductor es el debate de la relación entre escalas global y local en la producción de conocimiento y formas de intervención en el mundo, en la cual son construidos espacios subalternos de poder, saber y modos de hacer, característico del momento actual de globalización contemporánea. En esta perspectiva, se reflexiona sobre la inclusión del conocimiento local en los currículos de Mozambique y sus posibles contribuciones para la implementación de la Ley N ° 10.639/2003 en Brasil, ya que parten de la misma necesidad de romper con la lógica del currículo único y eurocéntrico.Edições UESB2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/636110.22481/praxisedu.v16i39.6361Práxis Educacional; v. 16 n. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-114Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-114Práxis Educacional; Vol. 16 No. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-1142178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361/4694Regis, Kátia EvangelistaNeris, Cidinalva Silva CâmaraRodrigues, Sávio José Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:21:41Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6361Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:21:41Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
LO GLOBAL Y LO LOCAL EN LA CONSTRUCCIÓN DE UNA EDUCACIÓN EMANCIPATORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y CULTURA AFRICANA Y AFRO-BRASILEÑA
O GLOBAL E O LOCAL NA CONSTRUÇÃO DE UMA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA PARA O ENSINO DA HISTÓRIA E CULTURA AFRICANA E AFRO-BRASILEIRA
title O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
spellingShingle O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
Regis, Kátia Evangelista
Formação de professores/as
Educação emancipatória
Ensino da História e Cultura Africana e Afro-Brasileira
Formación de profesores
Educación emancipatoria
Enseñanza de la historia y cultura Africana y Afro-brasileña
Teacher training
Emancipatory education
Teaching African and Afro-Brazilian history and culture
title_short O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
title_full O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
title_fullStr O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
title_full_unstemmed O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
title_sort O GLOBAL AND LOCAL IN BUILDING AN EMANCIPATORY EDUCATION FOR TEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE
author Regis, Kátia Evangelista
author_facet Regis, Kátia Evangelista
Neris, Cidinalva Silva Câmara
Rodrigues, Sávio José Dias
author_role author
author2 Neris, Cidinalva Silva Câmara
Rodrigues, Sávio José Dias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Regis, Kátia Evangelista
Neris, Cidinalva Silva Câmara
Rodrigues, Sávio José Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores/as
Educação emancipatória
Ensino da História e Cultura Africana e Afro-Brasileira
Formación de profesores
Educación emancipatoria
Enseñanza de la historia y cultura Africana y Afro-brasileña
Teacher training
Emancipatory education
Teaching African and Afro-Brazilian history and culture
topic Formação de professores/as
Educação emancipatória
Ensino da História e Cultura Africana e Afro-Brasileira
Formación de profesores
Educación emancipatoria
Enseñanza de la historia y cultura Africana y Afro-brasileña
Teacher training
Emancipatory education
Teaching African and Afro-Brazilian history and culture
description The aim of this paper is to reflect on the possibilities of teacher training in a perspective of critical and emancipatory education. We start from research practices conducted by the Teaching undergraduate degree and the Interdisciplinary Center for African and Afro-Brazilian Studies of the Federal University of Maranhão, Brazil, which focus on the African continent, especially Mozambique, in Southern Africa; and interventions with Basic Education in public schools in the capital of Maranhão. The guiding line is the debate on the relationship between global and local scales in the production of knowledge and forms of intervention in the world, in which subaltern spaces of power, knowledge and ways of doing, characteristic of the current moment of contemporary globalization are constituted. From this perspective, it is reflected on the inclusion of local knowledge in the curricula of Mozambique and their possible contributions to the implementation of Law no. 10,639/2003 in Brazil, since they start from the same need to break with the logic of the single and Eurocentric curriculum.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361
10.22481/praxisedu.v16i39.6361
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i39.6361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6361/4694
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-114
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-114
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 91-114
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818874368000