DIEZ AÑOS DE LA LEY DE NÚMERO 10.6239/2003 Y LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y RELACIONES RACIALES EN ARTÍCULOS (2003-2013): UN TEMA AÚN EN DISCUSIÓN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Wilma de Nazaré Baía
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Brito, Nicelma Josenila Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6358
Resumo: This article aims to analyze the course of the specialized literature on the issue of teacher training and race relations, from 2003 to 2013, based on 33 (thirty-three) scientific articles published in journals with qualifications ranking between A1 and B5, based on the qualification registered in 2015. For the analysis of the selected publications, were adopted as a theoretical and methodological support, the formulations about habitus and field in Pierre Bourdieu (1983, 1998, 1999, 2003); representations in Chartier (1991, 1994); teacher training in Gatti and Barreto (2009), Gatti, Barreto and André (2011), teacher training and race relations in Gomes (2012); Coelho (2005, 2007, 2009, 2018, 2019) and André’s studies (2001, 2002, 2009, 2010). The methodological dições will be supported in Bardin (2016), by adopting techniques of Content Analysis to treat the information that will be dições d through the analysis of the mapping of the academic production on teacher training and ethnic-racial relations. We infer that the contribution of the scientific articles produced in qualified journals between A1 and B5 mobilizes the field indicating, in the first ten years of the advent of statute no. 10.639 / 2003, and it raises the need to contemplate the continuing education of teachers, in view of the shortcomings arising from initial education, especially in the issue of education for ethnic and racial differences and diversity, indicating an open debate.
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spelling DIEZ AÑOS DE LA LEY DE NÚMERO 10.6239/2003 Y LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y RELACIONES RACIALES EN ARTÍCULOS (2003-2013): UN TEMA AÚN EN DISCUSIÓNTEN YEARS OF STATURE N. 10.639 / 2003 AND TEACHERS ‘TRAINING AND RACIAL RELATIONS IN SCIENTIFIC ARTICLES (2003/2013): AN ISSUE IN DEBATEDEZ ANOS DA LEI N. 10.639/2003 E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E RELAÇÕES RACIAIS EM ARTIGOS (2003/2013): UM TEMA EM DISCUSSÃOArtigos científicosFormação de professoresRelações raciaisArtículos científicosFormación de profesoresRelaciones racialesScientific articlesTeacher trainingRace relationsThis article aims to analyze the course of the specialized literature on the issue of teacher training and race relations, from 2003 to 2013, based on 33 (thirty-three) scientific articles published in journals with qualifications ranking between A1 and B5, based on the qualification registered in 2015. For the analysis of the selected publications, were adopted as a theoretical and methodological support, the formulations about habitus and field in Pierre Bourdieu (1983, 1998, 1999, 2003); representations in Chartier (1991, 1994); teacher training in Gatti and Barreto (2009), Gatti, Barreto and André (2011), teacher training and race relations in Gomes (2012); Coelho (2005, 2007, 2009, 2018, 2019) and André’s studies (2001, 2002, 2009, 2010). The methodological dições will be supported in Bardin (2016), by adopting techniques of Content Analysis to treat the information that will be dições d through the analysis of the mapping of the academic production on teacher training and ethnic-racial relations. We infer that the contribution of the scientific articles produced in qualified journals between A1 and B5 mobilizes the field indicating, in the first ten years of the advent of statute no. 10.639 / 2003, and it raises the need to contemplate the continuing education of teachers, in view of the shortcomings arising from initial education, especially in the issue of education for ethnic and racial differences and diversity, indicating an open debate.Este artigo, objetiva analisar o percurso da literatura especializada sobre a temática formação de professores e relações raciais, no período de 2003 a 2013, com base em 33 (trinta e três) artigos produzidos em revistas com qualificações atribuídas entre A1 a B5, a partir da qualificação registrada no ano de 2015. Para análise das produções levantadas, foram adotadas como aporte teórico-metodológico, as formulações sobre habitus e campo em Pierre Bourdieu (1983, 1998, 1999, 2003); representações em Chartier (1991, 1994); sobre formação de professores em Gatti e Barreto (2009), Gatti, Barreto e André (2011), formação de professores e relações raciais em Gomes (2012); Coelho (2005, 2007, 2009, 2018, 2019) e nos estudos de André (2001, 2002, 2009, 2010). O aporte metodológico será amparado em Bardin (2016), mediante a adoção de algumas técnicas da Análise de Conteúdo para tratamento das informações que serão levantadas por meio da análise do mapeamento da produção acadêmica sobre formação de professores e relações étnico-raciais. Inferimos que a contribuição dos artigos produzidos nos periódicos qualificados entre A1 a B5, movimenta o campo indicando, nos primeiros dez anos do advento da Lei n. 10.639/2003, e suscita a necessidade de contemplar a formação continuada de professores, em face das lacunas advindas da formação inicial, sobretudo na questão da educação para as relações étnico-raciais, e ao cenário contemporâneo de retrocessos em relação a uma educação atenta às diferenças e a diversidade, evidenciando-se como um debate em aberto.Este artículo tiene como objetivo analizar el recorrido de la literatura especializada sobre la temática formación de profesores y relaciones raciales, en el periodo de 2003 a 2013 teniendo como base 33 (treinta y tres) artículos publicados en revistas con calificaciones atribuidas entre A1 y B5, a partir de la puntuación registrada en el 2015. Para el análisis de las producciones recogidas, se adoptaron como aporte teórico-metodológico las formulaciones sobre habitus y campo en Pierre Bourdieu (1983, 1998, 1999, 2003); representaciones en Chartier (1991, 1994); sobre formación de profesores en Gatti y Barreto (2009), Gatti, Barreto y André (2011), formación de profesores y relaciones raciales en Gomes (2012); Coelho (2005, 2007, 2009, 2018, 2019) y en los estudios de André (2001, 2002, 2009, 2010). El aporte metodológico se apoyará en Bardin (2016), por medio de la afiliación de algunas técnicas del Análisis de Contenidos para tratamiento de las informaciones que serán relacionadas por medio del análisis del levantamiento de la producción universitaria sobre formación de profesores y relaciones étnico-raciales. Inferimos que la contribución de los artículos publicados en los periódicos calificados entre A1 y B5 anima el campo indicado en los primeros diez años desde el surgimiento de la ley de número 10.639/2003, y suscita la necesidad de contemplar la formación continuada de profesores, en vista de que hay huecos surgidos a partir de la formación inicial, principalmente con relación a la educación para las relaciones étnico-raciales, y al contexto contemporáneo de retrocesos con respecto a una educación atenta a las diferencias y a la diversidad, evidenciándose como una temática que aún se debe debatir.Edições UESB2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/635810.22481/praxisedu.v16i39.6358Práxis Educacional; v. 16 n. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 19-42Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 19-42Práxis Educacional; Vol. 16 No. 39 (2020): Formação Docente, Práticas Pedagógicas e Relações Raciais e de Gênero (abr/jun); 19-422178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6358/4691Coelho, Wilma de Nazaré Baíade Brito, Nicelma Josenila Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:21:41Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6358Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:21:41Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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