Educação não formal: contributos para a educação inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Maria Conceição Pinto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes, Sara Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319
Resumo: The intervention here described results from a research and intervention project developed with a 11 children and adolescents with educational needs living under institutional care with the aim of developing life competencies for their integral development. The project was developed using qualitative methodologies, namely participatory action-research, using sociocultural animation techniques. The intervention consisted in the active involvement of the participants in the formative workshops. The results reveal that the intervention had positive results as evidenced in the higher motivation and interest in the enactment of the activities and learning tasks, in the intensifying social interaction and communication skills, and the learning capacity/achieved, therefore underlying the benefits of non-formal education in the development of children and adolescents with educational needs.
id UESB-7_65c40b568e44fa1b77cb65c3279bd332
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11319
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Educação não formal: contributos para a educação inclusivaEducación non-formal: contribuciones para la educación inclusivaNon-formal education: towards an inclusive education crianças/jovens com necessidades educativaseducação não formaleducação inclusivaniños y jóvenes con necesidades educativaseducación non-formaleducación inclusivachildren and adolescents with educational needsnon-formal education.inclusive educationThe intervention here described results from a research and intervention project developed with a 11 children and adolescents with educational needs living under institutional care with the aim of developing life competencies for their integral development. The project was developed using qualitative methodologies, namely participatory action-research, using sociocultural animation techniques. The intervention consisted in the active involvement of the participants in the formative workshops. The results reveal that the intervention had positive results as evidenced in the higher motivation and interest in the enactment of the activities and learning tasks, in the intensifying social interaction and communication skills, and the learning capacity/achieved, therefore underlying the benefits of non-formal education in the development of children and adolescents with educational needs.La intervención aquí descrita es el resultado de un trabajo de investigación/intervención con un grupo de 11 niños/jóvenes con necesidades educativas en situación de acogida residencial, cuya finalidad se centró en el desarrollo de competencias para la vida con vistas a su desarrollo integral. Recurriendo al paradigma cualitativo interpretativo-hermenéutico, el proyecto se desarrolló bajo los principios de la investigación-acción participativa, haciendo uso de técnicas activas y participativas de animación sociocultural. La intervención incluyó la promoción de talleres favorecedores del proceso de educación/aprendizaje de los participantes. Los resultados revelan que la intervención alcanzó resultados bastante positivos en lo referido al aumento de la motivación e interés por la realización de actividades, intensificación de la interacción social y las habilidades de comunicación y la capacidad de aprendizaje, destacando los beneficios de la educación non-formal en la educación/desarrollo de los niños y jóvenes con necesidades educativas.A intervenção aqui descrita resulta de um trabalho de investigação/intervenção com um grupo de 11 crianças/jovens com necessidades educativas em situação de acolhimento residencial, cuja finalidade se centrou no desenvolvimento de competências para a vida, com vista ao desenvolvimento integral. Recorrendo ao paradigma qualitativo interpretativo-hermenêutico, o projeto foi desenvolvido sob os princípios da investigação-ação participativa, utilizando as técnicas ativas e participativas da animação-sociocultural. A intervenção integrou a dinamização de oficinas favorecedoras do processo de educação/aprendizagem dos participantes. Os resultados revelam que a intervenção obteve resultados bastante positivos ao nível do aumento da motivação e interesse pela realização de atividades, da intensificação da interação social e habilidades comunicacionais e da capacidade de aprendizagem, salientando os benefícios da educação não formal na educação/desenvolvimento de crianças e jovens com necessidades educativas.Edições UESB2023-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1131910.22481/praxisedu.v19i50.11319Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11319Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11319Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e113192178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319/7322Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Maria Conceição PintoFernandes, Sara Daniela2023-01-31T13:38:48Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11319Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-01-31T13:38:48Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
Educación non-formal: contribuciones para la educación inclusiva
Non-formal education: towards an inclusive education
title Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
spellingShingle Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
Antunes, Maria Conceição Pinto
crianças/jovens com necessidades educativas
educação não formal
educação inclusiva
niños y jóvenes con necesidades educativas
educación non-formal
educación inclusiva
children and adolescents with educational needs
non-formal education.
inclusive education
title_short Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
title_full Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
title_fullStr Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
title_full_unstemmed Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
title_sort Educação não formal: contributos para a educação inclusiva
author Antunes, Maria Conceição Pinto
author_facet Antunes, Maria Conceição Pinto
Fernandes, Sara Daniela
author_role author
author2 Fernandes, Sara Daniela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Maria Conceição Pinto
Fernandes, Sara Daniela
dc.subject.por.fl_str_mv crianças/jovens com necessidades educativas
educação não formal
educação inclusiva
niños y jóvenes con necesidades educativas
educación non-formal
educación inclusiva
children and adolescents with educational needs
non-formal education.
inclusive education
topic crianças/jovens com necessidades educativas
educação não formal
educação inclusiva
niños y jóvenes con necesidades educativas
educación non-formal
educación inclusiva
children and adolescents with educational needs
non-formal education.
inclusive education
description The intervention here described results from a research and intervention project developed with a 11 children and adolescents with educational needs living under institutional care with the aim of developing life competencies for their integral development. The project was developed using qualitative methodologies, namely participatory action-research, using sociocultural animation techniques. The intervention consisted in the active involvement of the participants in the formative workshops. The results reveal that the intervention had positive results as evidenced in the higher motivation and interest in the enactment of the activities and learning tasks, in the intensifying social interaction and communication skills, and the learning capacity/achieved, therefore underlying the benefits of non-formal education in the development of children and adolescents with educational needs.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319
10.22481/praxisedu.v19i50.11319
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11319/7322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11319
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11319
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11319
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813512998912