CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito Costa, Keyla Iane Donato
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cardoso, Berta Leni Costa, Rodriguez León, Nicolas Sotero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
DOI: 10.22481/praxisedu.v15i36.5868
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868
Resumo: Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals.
id UESB-7_6d209b8b8a23770587a11abe28ec07a3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5868
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
spelling CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIASCONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIASKNOWLEDGE AND SKILLS OF KINESIOLOGY STUDENTS FOR EVIDENCE-BASED PRACTICEKinesiologíaPráctica Basada en EvidenciaEstudiantesFisioterapiaPrática Baseada em evidênciasEstudantesPhysiotherapyEvidence Based PracticeStudents Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals. Introdução: A prática baseada em evidências (PBE) é o uso da melhor evidência disponível para a tomada de decisão clínica, para isso são necessários conhecimentos e habilidades mínimas. Objetivo: Avaliar os conhecimentos e habilidades de estudantes de fisioterapia para a prática baseada em evidências. Materiais e métodos: Foi realizada uma pesquisa descritiva, transversal e quantitativa com 92 estudantes de fisioterapia de uma universidade privada do interior da Bahia. Esses alunos foram avaliados através do Teste de Fresno Modificado, composto por 13 questões sobre conhecimentos e habilidades para a PBE. Resultados: A amostra desta pesquisa foi composta por 92 estudantes, com idade média de 21,86 anos (± 3,011), sendo 6 (6,52%) do sexo masculino e o restante do sexo feminino (N = 86; 48%), na avaliação do Teste de Fresno Modificado, a pontuação média foi de 6 pontos, o que demonstra que os alunos tinham pouco conhecimento sobre as etapas do PBE. Conclusão: Os baixos escores encontrados nesta pesquisa mostram que há um déficit de ensino sobre a PBE na população estudada, o que representa uma barreira para a implementação dessa prática pelos futuros profissionais.      Introducción: La práctica basada en evidencia (PBE) es la utilización de la mejor evidencia disponible para la tomada de una decisión clínica, para eso son necesarios conocimientos y habilidades mínimas. Objetivo: evaluar los conocimientos y habilidades de estudiantes de kinesiología para la práctica basada en evidencias. Materiales y métodos: Se realizó una investigación descriptiva, transversal y cuantitativa con 92 estudiantes de la carrera de grado de kinesiología de una universidad privada del interior de Bahia-Brasil. Eses alumnos fueran evaluados por medio del Test Fresno Modificado, que es compuesto por 13 cuestiones acerca de los conocimientos y habilidades en PBE. Resultados: La muestra de esa investigación fue compuesta por 92 alumnos, una edad promedio de 21,86 años (±3,011), siendo 6(6,52%) del sexo masculino y los demás del sexo femenino (N= 86; 93,48%), en la evaluación del Test Fresno Modificado el puntaje promedio fue de 6 puntos, lo que demuestra que los estudiantes tuvieran poco conocimiento acerca de las etapas de la PBE. Conclusión: Los bajos escores encontrados en esa investigación demuestran que hay un déficit de enseñanza acerca de la PBE en la población estudiada, lo que es una barrera para la implementación de esa práctica por futuros profesionales. Edições UESB2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/586810.22481/praxisedu.v15i36.5868Práxis Educacional; v. 15 n. 36 (2019): Edição Especial; 285-296Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 36 (2019): Edição Especial; 285-296Práxis Educacional; Vol. 15 No. 36 (2019): Edição Especial; 285-2962178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868/4389Brito Costa, Keyla Iane DonatoCardoso, Berta Leni CostaRodriguez León, Nicolas Soteroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:00Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5868Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
KNOWLEDGE AND SKILLS OF KINESIOLOGY STUDENTS FOR EVIDENCE-BASED PRACTICE
title CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
spellingShingle CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
Brito Costa, Keyla Iane Donato
Kinesiología
Práctica Basada en Evidencia
Estudiantes
Fisioterapia
Prática Baseada em evidências
Estudantes
Physiotherapy
Evidence Based Practice
Students
Brito Costa, Keyla Iane Donato
Kinesiología
Práctica Basada en Evidencia
Estudiantes
Fisioterapia
Prática Baseada em evidências
Estudantes
Physiotherapy
Evidence Based Practice
Students
title_short CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
title_full CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
title_fullStr CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
title_full_unstemmed CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
title_sort CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
author Brito Costa, Keyla Iane Donato
author_facet Brito Costa, Keyla Iane Donato
Brito Costa, Keyla Iane Donato
Cardoso, Berta Leni Costa
Rodriguez León, Nicolas Sotero
Cardoso, Berta Leni Costa
Rodriguez León, Nicolas Sotero
author_role author
author2 Cardoso, Berta Leni Costa
Rodriguez León, Nicolas Sotero
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito Costa, Keyla Iane Donato
Cardoso, Berta Leni Costa
Rodriguez León, Nicolas Sotero
dc.subject.por.fl_str_mv Kinesiología
Práctica Basada en Evidencia
Estudiantes
Fisioterapia
Prática Baseada em evidências
Estudantes
Physiotherapy
Evidence Based Practice
Students
topic Kinesiología
Práctica Basada en Evidencia
Estudiantes
Fisioterapia
Prática Baseada em evidências
Estudantes
Physiotherapy
Evidence Based Practice
Students
description Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868
10.22481/praxisedu.v15i36.5868
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i36.5868
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868/4389
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 36 (2019): Edição Especial; 285-296
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 36 (2019): Edição Especial; 285-296
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 36 (2019): Edição Especial; 285-296
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1822180385010745344
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i36.5868