CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
DOI: | 10.22481/praxisedu.v15i36.5868 |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868 |
Resumo: | Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals. |
id |
UESB-7_6d209b8b8a23770587a11abe28ec07a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5868 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
spelling |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIASCONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIASKNOWLEDGE AND SKILLS OF KINESIOLOGY STUDENTS FOR EVIDENCE-BASED PRACTICEKinesiologíaPráctica Basada en EvidenciaEstudiantesFisioterapiaPrática Baseada em evidênciasEstudantesPhysiotherapyEvidence Based PracticeStudents Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals. Introdução: A prática baseada em evidências (PBE) é o uso da melhor evidência disponível para a tomada de decisão clínica, para isso são necessários conhecimentos e habilidades mínimas. Objetivo: Avaliar os conhecimentos e habilidades de estudantes de fisioterapia para a prática baseada em evidências. Materiais e métodos: Foi realizada uma pesquisa descritiva, transversal e quantitativa com 92 estudantes de fisioterapia de uma universidade privada do interior da Bahia. Esses alunos foram avaliados através do Teste de Fresno Modificado, composto por 13 questões sobre conhecimentos e habilidades para a PBE. Resultados: A amostra desta pesquisa foi composta por 92 estudantes, com idade média de 21,86 anos (± 3,011), sendo 6 (6,52%) do sexo masculino e o restante do sexo feminino (N = 86; 48%), na avaliação do Teste de Fresno Modificado, a pontuação média foi de 6 pontos, o que demonstra que os alunos tinham pouco conhecimento sobre as etapas do PBE. Conclusão: Os baixos escores encontrados nesta pesquisa mostram que há um déficit de ensino sobre a PBE na população estudada, o que representa uma barreira para a implementação dessa prática pelos futuros profissionais. Introducción: La práctica basada en evidencia (PBE) es la utilización de la mejor evidencia disponible para la tomada de una decisión clínica, para eso son necesarios conocimientos y habilidades mínimas. Objetivo: evaluar los conocimientos y habilidades de estudiantes de kinesiología para la práctica basada en evidencias. Materiales y métodos: Se realizó una investigación descriptiva, transversal y cuantitativa con 92 estudiantes de la carrera de grado de kinesiología de una universidad privada del interior de Bahia-Brasil. Eses alumnos fueran evaluados por medio del Test Fresno Modificado, que es compuesto por 13 cuestiones acerca de los conocimientos y habilidades en PBE. Resultados: La muestra de esa investigación fue compuesta por 92 alumnos, una edad promedio de 21,86 años (±3,011), siendo 6(6,52%) del sexo masculino y los demás del sexo femenino (N= 86; 93,48%), en la evaluación del Test Fresno Modificado el puntaje promedio fue de 6 puntos, lo que demuestra que los estudiantes tuvieran poco conocimiento acerca de las etapas de la PBE. Conclusión: Los bajos escores encontrados en esa investigación demuestran que hay un déficit de enseñanza acerca de la PBE en la población estudiada, lo que es una barrera para la implementación de esa práctica por futuros profesionales. Edições UESB2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/586810.22481/praxisedu.v15i36.5868Práxis Educacional; v. 15 n. 36 (2019): Edição Especial; 285-296Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 36 (2019): Edição Especial; 285-296Práxis Educacional; Vol. 15 No. 36 (2019): Edição Especial; 285-2962178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868/4389Brito Costa, Keyla Iane DonatoCardoso, Berta Leni CostaRodriguez León, Nicolas Soteroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:00Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5868Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS KNOWLEDGE AND SKILLS OF KINESIOLOGY STUDENTS FOR EVIDENCE-BASED PRACTICE |
title |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
spellingShingle |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS Brito Costa, Keyla Iane Donato Kinesiología Práctica Basada en Evidencia Estudiantes Fisioterapia Prática Baseada em evidências Estudantes Physiotherapy Evidence Based Practice Students Brito Costa, Keyla Iane Donato Kinesiología Práctica Basada en Evidencia Estudiantes Fisioterapia Prática Baseada em evidências Estudantes Physiotherapy Evidence Based Practice Students |
title_short |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
title_full |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
title_fullStr |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
title_full_unstemmed |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
title_sort |
CONOCIMIENTOS Y HABILIDADES DE ESTUDIANTES DE KINESIOLOGÍA PARA LA PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIAS |
author |
Brito Costa, Keyla Iane Donato |
author_facet |
Brito Costa, Keyla Iane Donato Brito Costa, Keyla Iane Donato Cardoso, Berta Leni Costa Rodriguez León, Nicolas Sotero Cardoso, Berta Leni Costa Rodriguez León, Nicolas Sotero |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Berta Leni Costa Rodriguez León, Nicolas Sotero |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito Costa, Keyla Iane Donato Cardoso, Berta Leni Costa Rodriguez León, Nicolas Sotero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Kinesiología Práctica Basada en Evidencia Estudiantes Fisioterapia Prática Baseada em evidências Estudantes Physiotherapy Evidence Based Practice Students |
topic |
Kinesiología Práctica Basada en Evidencia Estudiantes Fisioterapia Prática Baseada em evidências Estudantes Physiotherapy Evidence Based Practice Students |
description |
Introduction: Evidence-based practice (EBP) is the use of the best available evidence for clinical decision-making. This requires minimal knowledge and skills. Objective: To evaluate the knowledge and skills of physical therapy students for evidence-based practice. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and quantitative research was conducted with 92 physiotherapy students from a private university in the interior of Bahia. These students were assessed through the Modified Fresno Test, consisting of 13 questions on knowledge and skills for EBP. Results: The sample of this research consisted of 92 students, with an average age of 21.86 years (± 3.011), being 6 (6.52%) male and the remaining female (N = 86; 48%). , in the Modified Fresno Test evaluation, the average score was 6 points, which demonstrates that the students had little knowledge about the steps of the EBP. Conclusion: The low scores found in this research show that there is a teaching deficit about EBP in the studied population, which represents a barrier to the implementation of this practice by future professionals. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868 10.22481/praxisedu.v15i36.5868 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v15i36.5868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5868/4389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 15 n. 36 (2019): Edição Especial; 285-296 Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 36 (2019): Edição Especial; 285-296 Práxis Educacional; Vol. 15 No. 36 (2019): Edição Especial; 285-296 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1822180385010745344 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22481/praxisedu.v15i36.5868 |