IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guillén, Doris Elida Fuster
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Miranda, Juan Pablo Vílchez, Asis, Edwin Hernan Ramirez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912
Resumo: The purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman.
id UESB-7_8328876f0cd1f96f43f4cdb557aa3953
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6912
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚIDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚIDENTITY OF THE LEADER AS POTENTIAL IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL VALUES OF UNIVERSITY STUDENTS IN PERULiderançaLíderIdentidadeValoresÉticaIdeaisLiderazgoLíderIdentidadValoresÉticaIdealesLeadershipLeaderIdentityValuesEthicsIdealsThe purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman.O objetivo da pesquisa foi determinar a influência da identidade do líder e o vínculo com os valores pessoais em estudantes universitários, uma vez que esse aspecto é essencial em sua formação abrangente, o que implica em colocar em prática uma carreira profissional com dignidade. O trabalho foi estruturado sob o paradigma positivista, com abordagem quantitativa, método hipotético dedutivo, estudo substantivo e desenho da pesquisa não experimental. A população foi composta por 998 alunos pertencentes a seis escolas profissionais; a amostra foi de 278 indivíduos selecionados de forma aleatória e estratificada. Os instrumentos de pesquisa foram submetidos à validade de conteúdo. A validade do construto foi confirmada pelo KMO (, 616) e pelo teste de esfericidade de Bartlett (sig. = 000); Da mesma forma, a confiabilidade foi estimada pelo alfa de Cronbach, com valores de 0,843 identidade de líder e 0,867 para valores pessoais. Os resultados mostraram que o potencial da identidade do líder dependia da formação, decisão e prática de valores pessoais assumidos por estudantes universitários, determinados com os valores de Rho de Spearman. La investigación tuvo como propósito determinar la influencia de la identidad del líder y el vínculo a los  valores personales en estudiantes universitarios, ya que dicho aspecto es indispensable en su formación integral, que conlleve poner en práctica de forma digna una carrera profesional. El trabajo se estructuró bajo el paradigma positivista, de enfoque cuantitativo, método hipotético deductivo, estudio sustantivo, diseño de investigación no experimental. La población estuvo constituida por 998 estudiantes pertenecientes a seis escuelas profesionales, la muestra fue de 278 individuos seleccionados de forma aleatoria y estratificada. Los instrumentos de investigación se sometieron a la validez de contenido. La validez de constructo se confirmó por medio de KMO (,616) y la prueba de esfericidad de Bartlett (sig. = ,000); asimismo la fiabilidad se estimó por alpha de Cronbach, con valores de ,843 identidad del líder y ,867 para valores personales. Los resultados mostraron que el potencial de la identidad del líder estuvo supeditado a la formación, decisión y la práctica de valores personales que asuman los estudiantes universitarios, determinados con los valores de Rho de Spearman.  Edições UESB2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/691210.22481/praxisedu.v16i40.6912Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-5532178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912/4818Guillén, Doris Elida FusterMiranda, Juan Pablo VílchezAsis, Edwin Hernan Ramirezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:22:11Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6912Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:11Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
IDENTITY OF THE LEADER AS POTENTIAL IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL VALUES OF UNIVERSITY STUDENTS IN PERU
title IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
spellingShingle IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
Guillén, Doris Elida Fuster
Liderança
Líder
Identidade
Valores
Ética
Ideais
Liderazgo
Líder
Identidad
Valores
Ética
Ideales
Leadership
Leader
Identity
Values
Ethics
Ideals
title_short IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
title_full IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
title_fullStr IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
title_full_unstemmed IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
title_sort IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
author Guillén, Doris Elida Fuster
author_facet Guillén, Doris Elida Fuster
Miranda, Juan Pablo Vílchez
Asis, Edwin Hernan Ramirez
author_role author
author2 Miranda, Juan Pablo Vílchez
Asis, Edwin Hernan Ramirez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guillén, Doris Elida Fuster
Miranda, Juan Pablo Vílchez
Asis, Edwin Hernan Ramirez
dc.subject.por.fl_str_mv Liderança
Líder
Identidade
Valores
Ética
Ideais
Liderazgo
Líder
Identidad
Valores
Ética
Ideales
Leadership
Leader
Identity
Values
Ethics
Ideals
topic Liderança
Líder
Identidade
Valores
Ética
Ideais
Liderazgo
Líder
Identidad
Valores
Ética
Ideales
Leadership
Leader
Identity
Values
Ethics
Ideals
description The purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912
10.22481/praxisedu.v16i40.6912
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i40.6912
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912/4818
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068819683868672