IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912 |
Resumo: | The purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman. |
id |
UESB-7_8328876f0cd1f96f43f4cdb557aa3953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6912 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚIDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚIDENTITY OF THE LEADER AS POTENTIAL IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL VALUES OF UNIVERSITY STUDENTS IN PERULiderançaLíderIdentidadeValoresÉticaIdeaisLiderazgoLíderIdentidadValoresÉticaIdealesLeadershipLeaderIdentityValuesEthicsIdealsThe purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman.O objetivo da pesquisa foi determinar a influência da identidade do líder e o vínculo com os valores pessoais em estudantes universitários, uma vez que esse aspecto é essencial em sua formação abrangente, o que implica em colocar em prática uma carreira profissional com dignidade. O trabalho foi estruturado sob o paradigma positivista, com abordagem quantitativa, método hipotético dedutivo, estudo substantivo e desenho da pesquisa não experimental. A população foi composta por 998 alunos pertencentes a seis escolas profissionais; a amostra foi de 278 indivíduos selecionados de forma aleatória e estratificada. Os instrumentos de pesquisa foram submetidos à validade de conteúdo. A validade do construto foi confirmada pelo KMO (, 616) e pelo teste de esfericidade de Bartlett (sig. = 000); Da mesma forma, a confiabilidade foi estimada pelo alfa de Cronbach, com valores de 0,843 identidade de líder e 0,867 para valores pessoais. Os resultados mostraram que o potencial da identidade do líder dependia da formação, decisão e prática de valores pessoais assumidos por estudantes universitários, determinados com os valores de Rho de Spearman. La investigación tuvo como propósito determinar la influencia de la identidad del líder y el vínculo a los valores personales en estudiantes universitarios, ya que dicho aspecto es indispensable en su formación integral, que conlleve poner en práctica de forma digna una carrera profesional. El trabajo se estructuró bajo el paradigma positivista, de enfoque cuantitativo, método hipotético deductivo, estudio sustantivo, diseño de investigación no experimental. La población estuvo constituida por 998 estudiantes pertenecientes a seis escuelas profesionales, la muestra fue de 278 individuos seleccionados de forma aleatoria y estratificada. Los instrumentos de investigación se sometieron a la validez de contenido. La validez de constructo se confirmó por medio de KMO (,616) y la prueba de esfericidad de Bartlett (sig. = ,000); asimismo la fiabilidad se estimó por alpha de Cronbach, con valores de ,843 identidad del líder y ,867 para valores personales. Los resultados mostraron que el potencial de la identidad del líder estuvo supeditado a la formación, decisión y la práctica de valores personales que asuman los estudiantes universitarios, determinados con los valores de Rho de Spearman. Edições UESB2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/691210.22481/praxisedu.v16i40.6912Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-5532178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBspahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912/4818Guillén, Doris Elida FusterMiranda, Juan Pablo VílchezAsis, Edwin Hernan Ramirezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:22:11Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6912Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:11Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ IDENTITY OF THE LEADER AS POTENTIAL IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL VALUES OF UNIVERSITY STUDENTS IN PERU |
title |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
spellingShingle |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ Guillén, Doris Elida Fuster Liderança Líder Identidade Valores Ética Ideais Liderazgo Líder Identidad Valores Ética Ideales Leadership Leader Identity Values Ethics Ideals |
title_short |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
title_full |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
title_fullStr |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
title_full_unstemmed |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
title_sort |
IDENTIDAD DEL LÍDER COMO POTENCIAL EN EL DESARROLLO DE VALORES PERSONALES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN EL PERÚ |
author |
Guillén, Doris Elida Fuster |
author_facet |
Guillén, Doris Elida Fuster Miranda, Juan Pablo Vílchez Asis, Edwin Hernan Ramirez |
author_role |
author |
author2 |
Miranda, Juan Pablo Vílchez Asis, Edwin Hernan Ramirez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guillén, Doris Elida Fuster Miranda, Juan Pablo Vílchez Asis, Edwin Hernan Ramirez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Liderança Líder Identidade Valores Ética Ideais Liderazgo Líder Identidad Valores Ética Ideales Leadership Leader Identity Values Ethics Ideals |
topic |
Liderança Líder Identidade Valores Ética Ideais Liderazgo Líder Identidad Valores Ética Ideales Leadership Leader Identity Values Ethics Ideals |
description |
The purpose of the research was to determine the influence of the leader's identity and the link to personal values in university students, since this aspect is essential in their comprehensive training, which entails putting into practice a professional career with dignity. The work was structured under the positivist paradigm, with a quantitative approach, deductive hypothetical method, substantive study, and non-experimental research design. The population consisted of 998 students belonging to six professional schools, the sample was 278 individuals selected in a random and stratified way. The research instruments were subjected to content validity. Construct validity was confirmed by KMO (, 616) and Bartlett's sphericity test (sig. =, 000); Likewise, reliability was estimated by Cronbach's alpha, with values of .843 leader identity and .867 for personal values. The results showed that the potential of the leader's identity was contingent on the formation, decision and practice of personal values assumed by university students, determined with the values of Rho de Spearman. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912 10.22481/praxisedu.v16i40.6912 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i40.6912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6912/4818 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 536-553 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068819683868672 |