Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nenko, Yuliia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Orendarchuk, Oksana, Prysiazhniuk, Yurii, Shevchenko, Oleksandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951
Resumo: On February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities.
id UESB-7_8d53be3eee96cc867fb709bd8aa6de6d
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11951
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopoEducación ucraniana durante la guerra: una revisión de alcanceUkrainian education during war: a scoping reviewimpacto da guerraeducaçãoUcrâniawarzoneimpacto de la guerraeducaciónUcraniazona de guerrawar impacteducationUkrainewarzoneOn February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities.Em 24 de fevereiro de 2022, a Federação Russa lançou uma invasão militar indefinida da Ucrânia. As ações militares têm um impacto catastroficamente negativo no setor educacional: mortes, ferimentos e traumas psicológicos para educadores, escolares e estudantes, danos às instalações educacionais. Fatores indiretos, como a diminuição do acesso à educação e o consequente êxodo de profissionais qualificados do país, também contribuem. Esses fatores indiretos são exacerbados pelo aumento da violência dirigida a educadores pró-ucranianos; redução ou cessação completa da educação; e degradação da infra-estrutura nos territórios ocupados. O objetivo desta revisão de escopo é descrever o escopo das barreiras e esboçar a escala e a natureza dos desafios para o setor educacional durante a guerra. Nosso objetivo é registrar as decisões mais importantes e intervenções direcionadas para manter a educação. Para monitoramento, usamos documentos normativos publicados, dados secundários, mensagens informativas da mídia estrangeira e ucraniana, bem como representantes do estado ucraniano e autoridades locais.El 24 de febrero de 2022, la Federación Rusa lanzó una invasión militar indefinida de Ucrania. Las acciones militares tienen un impacto catastróficamente negativo en el sector educativo: muertes, lesiones y traumas psicológicos para educadores, escolares y estudiantes, daños a las instalaciones educativas. Factores indirectos, como la disminución del acceso a la educación y el posterior éxodo de profesionales calificados del país, son otros contribuyentes. Estos factores indirectos se ven exacerbados por la creciente violencia dirigida hacia los educadores pro-ucranianos; reducción o cese total de la educación; y la degradación de la infraestructura en los territorios ocupados. El propósito de esta revisión de alcance es describir el alcance de las barreras y esbozar la escala y la naturaleza de los desafíos para el sector educativo durante la guerra. Nuestro objetivo es registrar las decisiones más importantes y las intervenciones específicas para mantener la educación. Para el monitoreo, utilizamos documentos normativos publicados, datos secundarios, mensajes de información de medios extranjeros y ucranianos, así como representantes de las autoridades estatales y locales de Ucrania.Edições UESB2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1195110.22481/praxisedu.v19i50.11951Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e119512178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951/7391Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNenko, YuliiaOrendarchuk, OksanaPrysiazhniuk, YuriiShevchenko, Oleksandra2023-01-31T13:38:48Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11951Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-01-31T13:38:48Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
Educación ucraniana durante la guerra: una revisión de alcance
Ukrainian education during war: a scoping review
title Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
spellingShingle Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
Nenko, Yuliia
impacto da guerra
educação
Ucrânia
warzone
impacto de la guerra
educación
Ucrania
zona de guerra
war impact
education
Ukraine
warzone
title_short Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
title_full Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
title_fullStr Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
title_full_unstemmed Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
title_sort Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
author Nenko, Yuliia
author_facet Nenko, Yuliia
Orendarchuk, Oksana
Prysiazhniuk, Yurii
Shevchenko, Oleksandra
author_role author
author2 Orendarchuk, Oksana
Prysiazhniuk, Yurii
Shevchenko, Oleksandra
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nenko, Yuliia
Orendarchuk, Oksana
Prysiazhniuk, Yurii
Shevchenko, Oleksandra
dc.subject.por.fl_str_mv impacto da guerra
educação
Ucrânia
warzone
impacto de la guerra
educación
Ucrania
zona de guerra
war impact
education
Ukraine
warzone
topic impacto da guerra
educação
Ucrânia
warzone
impacto de la guerra
educación
Ucrania
zona de guerra
war impact
education
Ukraine
warzone
description On February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951
10.22481/praxisedu.v19i50.11951
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11951
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951/7391
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813567524864