Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951 |
Resumo: | On February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities. |
id |
UESB-7_8d53be3eee96cc867fb709bd8aa6de6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11951 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopoEducación ucraniana durante la guerra: una revisión de alcanceUkrainian education during war: a scoping reviewimpacto da guerraeducaçãoUcrâniawarzoneimpacto de la guerraeducaciónUcraniazona de guerrawar impacteducationUkrainewarzoneOn February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities.Em 24 de fevereiro de 2022, a Federação Russa lançou uma invasão militar indefinida da Ucrânia. As ações militares têm um impacto catastroficamente negativo no setor educacional: mortes, ferimentos e traumas psicológicos para educadores, escolares e estudantes, danos às instalações educacionais. Fatores indiretos, como a diminuição do acesso à educação e o consequente êxodo de profissionais qualificados do país, também contribuem. Esses fatores indiretos são exacerbados pelo aumento da violência dirigida a educadores pró-ucranianos; redução ou cessação completa da educação; e degradação da infra-estrutura nos territórios ocupados. O objetivo desta revisão de escopo é descrever o escopo das barreiras e esboçar a escala e a natureza dos desafios para o setor educacional durante a guerra. Nosso objetivo é registrar as decisões mais importantes e intervenções direcionadas para manter a educação. Para monitoramento, usamos documentos normativos publicados, dados secundários, mensagens informativas da mídia estrangeira e ucraniana, bem como representantes do estado ucraniano e autoridades locais.El 24 de febrero de 2022, la Federación Rusa lanzó una invasión militar indefinida de Ucrania. Las acciones militares tienen un impacto catastróficamente negativo en el sector educativo: muertes, lesiones y traumas psicológicos para educadores, escolares y estudiantes, daños a las instalaciones educativas. Factores indirectos, como la disminución del acceso a la educación y el posterior éxodo de profesionales calificados del país, son otros contribuyentes. Estos factores indirectos se ven exacerbados por la creciente violencia dirigida hacia los educadores pro-ucranianos; reducción o cese total de la educación; y la degradación de la infraestructura en los territorios ocupados. El propósito de esta revisión de alcance es describir el alcance de las barreras y esbozar la escala y la naturaleza de los desafíos para el sector educativo durante la guerra. Nuestro objetivo es registrar las decisiones más importantes y las intervenciones específicas para mantener la educación. Para el monitoreo, utilizamos documentos normativos publicados, datos secundarios, mensajes de información de medios extranjeros y ucranianos, así como representantes de las autoridades estatales y locales de Ucrania.Edições UESB2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1195110.22481/praxisedu.v19i50.11951Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e119512178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951/7391Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNenko, YuliiaOrendarchuk, OksanaPrysiazhniuk, YuriiShevchenko, Oleksandra2023-01-31T13:38:48Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11951Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-01-31T13:38:48Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo Educación ucraniana durante la guerra: una revisión de alcance Ukrainian education during war: a scoping review |
title |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
spellingShingle |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo Nenko, Yuliia impacto da guerra educação Ucrânia warzone impacto de la guerra educación Ucrania zona de guerra war impact education Ukraine warzone |
title_short |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
title_full |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
title_fullStr |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
title_full_unstemmed |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
title_sort |
Educação ucraniana durante a guerra: uma revisão de escopo |
author |
Nenko, Yuliia |
author_facet |
Nenko, Yuliia Orendarchuk, Oksana Prysiazhniuk, Yurii Shevchenko, Oleksandra |
author_role |
author |
author2 |
Orendarchuk, Oksana Prysiazhniuk, Yurii Shevchenko, Oleksandra |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nenko, Yuliia Orendarchuk, Oksana Prysiazhniuk, Yurii Shevchenko, Oleksandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
impacto da guerra educação Ucrânia warzone impacto de la guerra educación Ucrania zona de guerra war impact education Ukraine warzone |
topic |
impacto da guerra educação Ucrânia warzone impacto de la guerra educación Ucrania zona de guerra war impact education Ukraine warzone |
description |
On February 24, 2022, the Russian Federation launched an open-ended military invasion of Ukraine. Military actions have a catastrophically negative impact on the education sector: deaths, injuries, and psychological trauma to educators, schoolchildren, and students, damage to educational facilities. Indirect factors, such as diminished access to education and the subsequent exodus of qualified professionals from the country, are other contributors. These indirect factors are exacerbated by increasing violence directed toward pro-Ukrainian educators; reduction or complete cessation of education; and infrastructure degradation in the occupied territories. The purpose of this scoping review is to describe the scope of barriers and to sketch the scale and nature of challenges for the educational sector during war. We aim to record the most important decisions and targeted interventions to maintain education. For monitoring, we use published normative documents, secondary data, information messages from foreign and Ukrainian media, as well as representatives of Ukrainian state and local authorities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951 10.22481/praxisedu.v19i50.11951 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11951/7391 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11951 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813567524864 |