CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro Lizardo, Lilian de Assis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Andrade, Maria de Fátima Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625
Resumo: This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care.
id UESB-7_8fe24906a11adcb227606ab5a7e8dc50
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5625
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHEPEDAGOGY COURSES AND TEACHER TRAINING IN NURSERY SCHOOLCURSOS DE PEDAGOGÍA Y FORMACIÓN DEL MAESTRO DE GUARDERIACurso de PedagogiaFormação inicialProfessor de crecheCurso de PedagogíaFormación inicialProfesor de guarderíaDay care teacherInitial trainingPedagogy course This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care. Este artículo resulta de investigación acerca de la formación inicial del profesor de educación infantil que actuará en la guardería. ¿En qué medida los cursos de Pedagogía instrumentalizan al profesor en el trabajo con bebés y niños muy pequeños? Para responder a esta cuestión, se optó por un estudio de abordaje cualitativo, estructurado en dos etapas: análisis documental de los menús del curso de Pedagogía de dos universidades del estado de São Paulo (una pública y otra particular) y de la aplicación de cuestionarios con alumnos del último semestre. A partir del análisis de los datos recolectados, fue identificado que, en las menciones del curso de Pedagogía, hay más énfasis en la enseñanza fundamental que en la enseñanza de contenidos relacionados al universo de los niños muy pequeños y de guardería. Además, alumnos de ambas instituciones afirmaron que en la actuación del profesor de educación infantil están presentes tanto aspectos pedagógicos como a los relacionados al cuidar. Este artigo resulta de pesquisa a respeito da formação inicial do professor de educação infantil que atuará na creche. Em que medida os cursos de Pedagogia instrumentalizam o professor no trabalho com bebês e crianças muito pequenas? Para responder a esta questão, optou-se por um estudo de abordagem qualitativa, estruturado em duas etapas: análise documental das ementas do curso de Pedagogia de duas universidades do estado de São Paulo (uma pública e outra particular) e da aplicação de questionários com alunos do último semestre. A partir da análise dos dados coletados, foi identificado que, nas ementas do curso de Pedagogia, há mais ênfase no ensino fundamental do que no ensino de conteúdos relacionados ao universo das crianças muito pequenas e de creche. Além disso, alunos de ambas as instituições afirmaram que na atuação do professor de educação infantil estão presentes tanto aspectos pedagógicos quanto aos relacionados ao cuidar. Edições UESB2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/562510.22481/praxisedu.v15i34.5625Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 390-415Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 390-415Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 390-4152178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625/4246Monteiro Lizardo, Lilian de Assisde Andrade, Maria de Fátima Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5625Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
PEDAGOGY COURSES AND TEACHER TRAINING IN NURSERY SCHOOL
CURSOS DE PEDAGOGÍA Y FORMACIÓN DEL MAESTRO DE GUARDERIA
title CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
spellingShingle CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
Monteiro Lizardo, Lilian de Assis
Curso de Pedagogia
Formação inicial
Professor de creche
Curso de Pedagogía
Formación inicial
Profesor de guardería
Day care teacher
Initial training
Pedagogy course
title_short CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
title_full CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
title_fullStr CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
title_full_unstemmed CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
title_sort CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
author Monteiro Lizardo, Lilian de Assis
author_facet Monteiro Lizardo, Lilian de Assis
de Andrade, Maria de Fátima Ramos
author_role author
author2 de Andrade, Maria de Fátima Ramos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro Lizardo, Lilian de Assis
de Andrade, Maria de Fátima Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Pedagogia
Formação inicial
Professor de creche
Curso de Pedagogía
Formación inicial
Profesor de guardería
Day care teacher
Initial training
Pedagogy course
topic Curso de Pedagogia
Formação inicial
Professor de creche
Curso de Pedagogía
Formación inicial
Profesor de guardería
Day care teacher
Initial training
Pedagogy course
description This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625
10.22481/praxisedu.v15i34.5625
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i34.5625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625/4246
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 390-415
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 390-415
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 390-415
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818033410048