CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625 |
Resumo: | This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care. |
id |
UESB-7_8fe24906a11adcb227606ab5a7e8dc50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5625 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHEPEDAGOGY COURSES AND TEACHER TRAINING IN NURSERY SCHOOLCURSOS DE PEDAGOGÍA Y FORMACIÓN DEL MAESTRO DE GUARDERIACurso de PedagogiaFormação inicialProfessor de crecheCurso de PedagogíaFormación inicialProfesor de guarderíaDay care teacherInitial trainingPedagogy course This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care. Este artículo resulta de investigación acerca de la formación inicial del profesor de educación infantil que actuará en la guardería. ¿En qué medida los cursos de Pedagogía instrumentalizan al profesor en el trabajo con bebés y niños muy pequeños? Para responder a esta cuestión, se optó por un estudio de abordaje cualitativo, estructurado en dos etapas: análisis documental de los menús del curso de Pedagogía de dos universidades del estado de São Paulo (una pública y otra particular) y de la aplicación de cuestionarios con alumnos del último semestre. A partir del análisis de los datos recolectados, fue identificado que, en las menciones del curso de Pedagogía, hay más énfasis en la enseñanza fundamental que en la enseñanza de contenidos relacionados al universo de los niños muy pequeños y de guardería. Además, alumnos de ambas instituciones afirmaron que en la actuación del profesor de educación infantil están presentes tanto aspectos pedagógicos como a los relacionados al cuidar. Este artigo resulta de pesquisa a respeito da formação inicial do professor de educação infantil que atuará na creche. Em que medida os cursos de Pedagogia instrumentalizam o professor no trabalho com bebês e crianças muito pequenas? Para responder a esta questão, optou-se por um estudo de abordagem qualitativa, estruturado em duas etapas: análise documental das ementas do curso de Pedagogia de duas universidades do estado de São Paulo (uma pública e outra particular) e da aplicação de questionários com alunos do último semestre. A partir da análise dos dados coletados, foi identificado que, nas ementas do curso de Pedagogia, há mais ênfase no ensino fundamental do que no ensino de conteúdos relacionados ao universo das crianças muito pequenas e de creche. Além disso, alunos de ambas as instituições afirmaram que na atuação do professor de educação infantil estão presentes tanto aspectos pedagógicos quanto aos relacionados ao cuidar. Edições UESB2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/562510.22481/praxisedu.v15i34.5625Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 390-415Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 390-415Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 390-4152178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625/4246Monteiro Lizardo, Lilian de Assisde Andrade, Maria de Fátima Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5625Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE PEDAGOGY COURSES AND TEACHER TRAINING IN NURSERY SCHOOL CURSOS DE PEDAGOGÍA Y FORMACIÓN DEL MAESTRO DE GUARDERIA |
title |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
spellingShingle |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE Monteiro Lizardo, Lilian de Assis Curso de Pedagogia Formação inicial Professor de creche Curso de Pedagogía Formación inicial Profesor de guardería Day care teacher Initial training Pedagogy course |
title_short |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
title_full |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
title_fullStr |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
title_full_unstemmed |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
title_sort |
CURSOS DE PEDAGOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CRECHE |
author |
Monteiro Lizardo, Lilian de Assis |
author_facet |
Monteiro Lizardo, Lilian de Assis de Andrade, Maria de Fátima Ramos |
author_role |
author |
author2 |
de Andrade, Maria de Fátima Ramos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro Lizardo, Lilian de Assis de Andrade, Maria de Fátima Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso de Pedagogia Formação inicial Professor de creche Curso de Pedagogía Formación inicial Profesor de guardería Day care teacher Initial training Pedagogy course |
topic |
Curso de Pedagogia Formação inicial Professor de creche Curso de Pedagogía Formación inicial Profesor de guardería Day care teacher Initial training Pedagogy course |
description |
This article results from research about the initial training of the kindergarten teacher who will work in the day care center. To what extent do the Pedagogy courses equip the teacher in working with infants and very young children? In order to answer this question, we opted for a qualitative study, structured in two stages: documentary analysis of the menus of the Pedagogy course of two universities in the state of São Paulo (one public and another private) and the application of questionnaires with Students of the last semester. Based on the analysis of the collected data, it was identified that, in the menus of the Pedagogy course, there is more emphasis in elementary education than in the teaching of contents related to the universe of very young children and nursery school. In addition, students from both institutions stated that in the work of the teacher of children's education are present both pedagogical aspects and those related to care. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625 10.22481/praxisedu.v15i34.5625 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v15i34.5625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5625/4246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 390-415 Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 390-415 Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 390-415 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818033410048 |