HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Afonso Welliton de Sousa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tavares, Francinei Bentes, Cordeiro, Yvens Ely Martins, de Souza, José Ribamar Furtado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466
Resumo: This article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity.
id UESB-7_95b036ee26e7781abc92e7286281ce29
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6466
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE ENSINO MÉDIO: UM OLHAR SOBRE A AÇÃO DO ESTADO PARAENSE DE 2007 A 2013.POLÍTICAS EDUCATIVAS DE LA ESCUELA SECUNDARIA: UNA MIRADA A LA ACCIÓN DEL ESTADO DE PARÁ DE 2007 A 2013Políticas educativasEscuela secundariaEstado de ParáPolíticas educacionaisEnsino médioEstado do ParáEducational policiesHigh school State of ParáThis article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity.Este artigo faz uma interpretação da política educacional do Ensino Médio desenvolvido pelo Estado Paraense. Busca compreender como as políticas educacionais globais de cunho nacional, se incorporam às injunções locais e, ao mesmo tempo, como a partir de então, elas se constituíram em políticas locais e desenvolvidas com todo aparato do Estado, como elaborador, executor das políticas do Ensino Médio, envolvido com as dinâmicas, políticas e sociais locais que abrangem a realidade educacional. Estabelece-se assim a conexão sobre o sentido de classe assumido pelo Estado capitalista na evolução política nacional, em que a forma conservadora de desenvolvimento da economia desde a colonização incorporando na burocracia governamental os estamentos de classe próprio do período colonizador e, do sentido patrimonialista oligárquicos do desenvolvimento na república, constitui esse significado fisiológico presente na forma de organização e de gestão dos recursos públicos disponíveis na modernidade burguesa brasileira.Este artículo hace una interpretación de la política educativa de la escuela secundaria desarrollada por el Estado de Pará. Busca comprender cómo las políticas educativas globales de naturaleza nacional se incorporan a los mandatos locales y, al mismo tiempo, a partir de entonces, se constituyeron en políticas locales y se desarrollaron con todos los aparatos del Estado, como desarrollador, ejecutor de políticas educativas. Medio, involucrado con dinámicas locales, políticas y sociales que abarcan la realidad educativa. De esta manera, se establece la conexión sobre el sentido de clase asumido por el estado capitalista en la evolución política nacional, en el cual la forma conservadora de desarrollo de la economía desde la colonización incorpora a la burocracia gubernamental los estados de clase propios del período colonizador y, del sentido patrimonial oligárquico de desarrollo en la república, este significado fisiológico está presente en la forma de organización y gestión de los recursos públicos disponibles en la modernidad burguesa brasileña.Edições UESB2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/646610.22481/praxisedu.v16i41.6466Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-4542178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466/17Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Afonso Welliton de SousaTavares, Francinei BentesCordeiro, Yvens Ely Martinsde Souza, José Ribamar Furtado2021-03-22T23:22:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6466Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:39Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE ENSINO MÉDIO: UM OLHAR SOBRE A AÇÃO DO ESTADO PARAENSE DE 2007 A 2013.
POLÍTICAS EDUCATIVAS DE LA ESCUELA SECUNDARIA: UNA MIRADA A LA ACCIÓN DEL ESTADO DE PARÁ DE 2007 A 2013
title HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
spellingShingle HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
Nascimento, Afonso Welliton de Sousa
Políticas educativas
Escuela secundaria
Estado de Pará
Políticas educacionais
Ensino médio
Estado do Pará
Educational policies
High school
State of Pará
title_short HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
title_full HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
title_fullStr HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
title_full_unstemmed HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
title_sort HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
author Nascimento, Afonso Welliton de Sousa
author_facet Nascimento, Afonso Welliton de Sousa
Tavares, Francinei Bentes
Cordeiro, Yvens Ely Martins
de Souza, José Ribamar Furtado
author_role author
author2 Tavares, Francinei Bentes
Cordeiro, Yvens Ely Martins
de Souza, José Ribamar Furtado
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Afonso Welliton de Sousa
Tavares, Francinei Bentes
Cordeiro, Yvens Ely Martins
de Souza, José Ribamar Furtado
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas educativas
Escuela secundaria
Estado de Pará
Políticas educacionais
Ensino médio
Estado do Pará
Educational policies
High school
State of Pará
topic Políticas educativas
Escuela secundaria
Estado de Pará
Políticas educacionais
Ensino médio
Estado do Pará
Educational policies
High school
State of Pará
description This article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466
10.22481/praxisedu.v16i41.6466
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i41.6466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466/17
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818954059776