HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466 |
Resumo: | This article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity. |
id |
UESB-7_95b036ee26e7781abc92e7286281ce29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6466 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE ENSINO MÉDIO: UM OLHAR SOBRE A AÇÃO DO ESTADO PARAENSE DE 2007 A 2013.POLÍTICAS EDUCATIVAS DE LA ESCUELA SECUNDARIA: UNA MIRADA A LA ACCIÓN DEL ESTADO DE PARÁ DE 2007 A 2013Políticas educativasEscuela secundariaEstado de ParáPolíticas educacionaisEnsino médioEstado do ParáEducational policiesHigh school State of ParáThis article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity.Este artigo faz uma interpretação da política educacional do Ensino Médio desenvolvido pelo Estado Paraense. Busca compreender como as políticas educacionais globais de cunho nacional, se incorporam às injunções locais e, ao mesmo tempo, como a partir de então, elas se constituíram em políticas locais e desenvolvidas com todo aparato do Estado, como elaborador, executor das políticas do Ensino Médio, envolvido com as dinâmicas, políticas e sociais locais que abrangem a realidade educacional. Estabelece-se assim a conexão sobre o sentido de classe assumido pelo Estado capitalista na evolução política nacional, em que a forma conservadora de desenvolvimento da economia desde a colonização incorporando na burocracia governamental os estamentos de classe próprio do período colonizador e, do sentido patrimonialista oligárquicos do desenvolvimento na república, constitui esse significado fisiológico presente na forma de organização e de gestão dos recursos públicos disponíveis na modernidade burguesa brasileira.Este artículo hace una interpretación de la política educativa de la escuela secundaria desarrollada por el Estado de Pará. Busca comprender cómo las políticas educativas globales de naturaleza nacional se incorporan a los mandatos locales y, al mismo tiempo, a partir de entonces, se constituyeron en políticas locales y se desarrollaron con todos los aparatos del Estado, como desarrollador, ejecutor de políticas educativas. Medio, involucrado con dinámicas locales, políticas y sociales que abarcan la realidad educativa. De esta manera, se establece la conexión sobre el sentido de clase asumido por el estado capitalista en la evolución política nacional, en el cual la forma conservadora de desarrollo de la economía desde la colonización incorpora a la burocracia gubernamental los estados de clase propios del período colonizador y, del sentido patrimonial oligárquico de desarrollo en la república, este significado fisiológico está presente en la forma de organización y gestión de los recursos públicos disponibles en la modernidad burguesa brasileña.Edições UESB2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/646610.22481/praxisedu.v16i41.6466Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-4542178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466/17Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Afonso Welliton de SousaTavares, Francinei BentesCordeiro, Yvens Ely Martinsde Souza, José Ribamar Furtado2021-03-22T23:22:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6466Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:39Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE ENSINO MÉDIO: UM OLHAR SOBRE A AÇÃO DO ESTADO PARAENSE DE 2007 A 2013. POLÍTICAS EDUCATIVAS DE LA ESCUELA SECUNDARIA: UNA MIRADA A LA ACCIÓN DEL ESTADO DE PARÁ DE 2007 A 2013 |
title |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
spellingShingle |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 Nascimento, Afonso Welliton de Sousa Políticas educativas Escuela secundaria Estado de Pará Políticas educacionais Ensino médio Estado do Pará Educational policies High school State of Pará |
title_short |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
title_full |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
title_fullStr |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
title_full_unstemmed |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
title_sort |
HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013 |
author |
Nascimento, Afonso Welliton de Sousa |
author_facet |
Nascimento, Afonso Welliton de Sousa Tavares, Francinei Bentes Cordeiro, Yvens Ely Martins de Souza, José Ribamar Furtado |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Francinei Bentes Cordeiro, Yvens Ely Martins de Souza, José Ribamar Furtado |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Afonso Welliton de Sousa Tavares, Francinei Bentes Cordeiro, Yvens Ely Martins de Souza, José Ribamar Furtado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas educativas Escuela secundaria Estado de Pará Políticas educacionais Ensino médio Estado do Pará Educational policies High school State of Pará |
topic |
Políticas educativas Escuela secundaria Estado de Pará Políticas educacionais Ensino médio Estado do Pará Educational policies High school State of Pará |
description |
This article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466 10.22481/praxisedu.v16i41.6466 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i41.6466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466/17 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 431-454 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818954059776 |