ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999 |
Resumo: | This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation. |
id |
UESB-7_a83a8af87200923e6b83f32c0bf6a9dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4999 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBINESTIMULACIÓN PRECZ: EL CASO DE UN NIÑO CON SECUENCIA DE PIERRE ROBINEARLY STIMULATION: THE CASE OF A CHILD WITH SEQUENCE OF PIERRE ROBINEstimulação precoceNecessidades Educacionais EspeciaisPrática PedagógicaEstimulación precozNecesidades Educativas EspecialesPráctica PedagógicaEarly StimulationSpecial Educational NeedsPedagogical Practice This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation. Este estudo analisa o processo de estimulação precoce de uma criança com necessidades educacionais especiais (NEE), em virtude de Sequência de Pierre Robin (SPR), atendida por uma instituição privado-filantrópica de Educação Especial, relacionando os contextos familiar e especializado. Utilizou-se a abordagem qualitativa, com análises descritivas, empregando-se como procedimentos técnicos as pesquisas bibliográfica e de campo para coleta de dados, por meio de estudo de caso. Pelas análises, pôde-se perceber que, desde a chegada da criança com SPR à instituição, em 2015, até o ano de realização da pesquisa, em 2018, houve progressos no seu desenvolvimento, também possibilitados pela participação da mãe, apesar das dificuldades de trabalho da última professora, que relatou falta de experiências com tal modalidade de intervenção pedagógica especializada. Assim, defende-se a necessidade de apoio institucional para que não haja ruptura entre as práticas desenvolvidas pelos docentes, de modo a se garantir o desenvolvimento integral da criança e articulação entre todos os agentes e serviços envolvidos com a estimulação precoce. Este estudio analiza el proceso de estimulación temprana de un niño con Necesidades Educativas Especiales (NEE), debido a la Secuencia de Pierre Robin (SPR), a la que asiste una institución filantrópica privada de Educación Especial, que relaciona los contextos familiares y especializados. Se utilizó el enfoque cualitativo, con análisis descriptivos, utilizando investigación bibliográfica y de campo para la recopilación de datos como procedimientos técnicos, a través de un estudio de caso. A partir de los análisis, fue posible notar que, desde la llegada del niño con SPR a la institución, en 2015, hasta el año de la investigación, en 2018, hubo progreso en su desarrollo, también posible gracias a la participación de la madre, a pesar de las dificultades de trabajo del último profesor, quien informó de una falta de experiencia con este tipo de intervención pedagógica especializada. Así, se defiende la necesidad de apoyo institucional para que no haya ruptura entre las prácticas desarrolladas por los docentes, a fin de garantizar el desarrollo integral del niño y la articulación entre todos los agentes y servicios involucrados en la estimulación temprana. Edições UESB2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/499910.22481/praxisedu.v16i40.4999Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-3022178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999/4819Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Rosely Vieira dos SantosBezerra, Giovani Ferreira2021-03-22T23:22:11Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4999Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:11Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN ESTIMULACIÓN PRECZ: EL CASO DE UN NIÑO CON SECUENCIA DE PIERRE ROBIN EARLY STIMULATION: THE CASE OF A CHILD WITH SEQUENCE OF PIERRE ROBIN |
title |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
spellingShingle |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN Martins, Rosely Vieira dos Santos Estimulação precoce Necessidades Educacionais Especiais Prática Pedagógica Estimulación precoz Necesidades Educativas Especiales Práctica Pedagógica Early Stimulation Special Educational Needs Pedagogical Practice |
title_short |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
title_full |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
title_fullStr |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
title_full_unstemmed |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
title_sort |
ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN |
author |
Martins, Rosely Vieira dos Santos |
author_facet |
Martins, Rosely Vieira dos Santos Bezerra, Giovani Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, Giovani Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Rosely Vieira dos Santos Bezerra, Giovani Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estimulação precoce Necessidades Educacionais Especiais Prática Pedagógica Estimulación precoz Necesidades Educativas Especiales Práctica Pedagógica Early Stimulation Special Educational Needs Pedagogical Practice |
topic |
Estimulação precoce Necessidades Educacionais Especiais Prática Pedagógica Estimulación precoz Necesidades Educativas Especiales Práctica Pedagógica Early Stimulation Special Educational Needs Pedagogical Practice |
description |
This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999 10.22481/praxisedu.v16i40.4999 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i40.4999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999/4819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068817452498944 |