ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Rosely Vieira dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bezerra, Giovani Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999
Resumo: This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation.
id UESB-7_a83a8af87200923e6b83f32c0bf6a9dd
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4999
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBINESTIMULACIÓN PRECZ: EL CASO DE UN NIÑO CON SECUENCIA DE PIERRE ROBINEARLY STIMULATION: THE CASE OF A CHILD WITH SEQUENCE OF PIERRE ROBINEstimulação precoceNecessidades Educacionais EspeciaisPrática PedagógicaEstimulación precozNecesidades Educativas EspecialesPráctica PedagógicaEarly StimulationSpecial Educational NeedsPedagogical Practice This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation. Este estudo analisa o processo de estimulação precoce de uma criança com necessidades educacionais especiais (NEE), em virtude de Sequência de Pierre Robin (SPR), atendida por uma instituição privado-filantrópica de Educação Especial, relacionando os contextos familiar e especializado. Utilizou-se a abordagem qualitativa, com análises descritivas, empregando-se como procedimentos técnicos as pesquisas bibliográfica e de campo para coleta de dados, por meio de estudo de caso. Pelas análises, pôde-se perceber que, desde a chegada da criança com SPR à instituição, em 2015, até o ano de realização da pesquisa, em 2018, houve progressos no seu desenvolvimento, também possibilitados pela participação da mãe, apesar das dificuldades de trabalho da última professora, que relatou falta de experiências com tal modalidade de intervenção pedagógica especializada. Assim, defende-se a necessidade de apoio institucional para que não haja ruptura entre as práticas desenvolvidas pelos docentes, de modo a se garantir o desenvolvimento integral da criança e articulação entre todos os agentes e serviços envolvidos com a estimulação precoce. Este estudio analiza el proceso de estimulación temprana de un niño con Necesidades Educativas Especiales (NEE), debido a la Secuencia de Pierre Robin (SPR), a la que asiste una institución filantrópica privada de Educación Especial, que relaciona los contextos familiares y especializados. Se utilizó el enfoque cualitativo, con análisis descriptivos, utilizando investigación bibliográfica y de campo para la recopilación de datos como procedimientos técnicos, a través de un estudio de caso. A partir de los análisis, fue posible notar que, desde la llegada del niño con SPR a la institución, en 2015, hasta el año de la investigación, en 2018, hubo progreso en su desarrollo, también posible gracias a la participación de la madre, a pesar de las dificultades de trabajo del último profesor, quien informó de una falta de experiencia con este tipo de intervención pedagógica especializada. Así, se defiende la necesidad de apoyo institucional para que no haya ruptura entre las prácticas desarrolladas por los docentes, a fin de garantizar el desarrollo integral del niño y la articulación entre todos los agentes y servicios involucrados en la estimulación temprana. Edições UESB2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/499910.22481/praxisedu.v16i40.4999Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-3022178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999/4819Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Rosely Vieira dos SantosBezerra, Giovani Ferreira2021-03-22T23:22:11Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4999Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:11Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
ESTIMULACIÓN PRECZ: EL CASO DE UN NIÑO CON SECUENCIA DE PIERRE ROBIN
EARLY STIMULATION: THE CASE OF A CHILD WITH SEQUENCE OF PIERRE ROBIN
title ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
spellingShingle ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
Martins, Rosely Vieira dos Santos
Estimulação precoce
Necessidades Educacionais Especiais
Prática Pedagógica
Estimulación precoz
Necesidades Educativas Especiales
Práctica Pedagógica
Early Stimulation
Special Educational Needs
Pedagogical Practice
title_short ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
title_full ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
title_fullStr ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
title_full_unstemmed ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
title_sort ESTIMULAÇÃO PRECOCE: O CASO DE UMA CRIANÇA COM SEQUÊNCIA DE PIERRE ROBIN
author Martins, Rosely Vieira dos Santos
author_facet Martins, Rosely Vieira dos Santos
Bezerra, Giovani Ferreira
author_role author
author2 Bezerra, Giovani Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Rosely Vieira dos Santos
Bezerra, Giovani Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Estimulação precoce
Necessidades Educacionais Especiais
Prática Pedagógica
Estimulación precoz
Necesidades Educativas Especiales
Práctica Pedagógica
Early Stimulation
Special Educational Needs
Pedagogical Practice
topic Estimulação precoce
Necessidades Educacionais Especiais
Prática Pedagógica
Estimulación precoz
Necesidades Educativas Especiales
Práctica Pedagógica
Early Stimulation
Special Educational Needs
Pedagogical Practice
description This study analyzes the process of early stimulation of a child with Special Educational Needs (SEN), due to Pierre Robin Sequence (PRS), attended by a private-philanthropic institution of Special Education, relating the family and specialized contexts. The qualitative approach was used, with descriptive analyzes, using bibliographic and field research for data collection as technical procedures, through a case study. From the analyzes, it was possible to notice that, since the arrival of the child with PRS at the institution, in 2015, until the year of the research, in 2018, there was progress in its development, also made possible by the mother's participation, despite the difficulties of work of the last teacher, who reported a lack of experience with this type of specialized pedagogical intervention. Thus, the need for institutional support is defended so that there is no rupture between the practices developed by the teachers, in order to guarantee the integral development of the child and articulation between all agents and services involved with early stimulation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999
10.22481/praxisedu.v16i40.4999
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i40.4999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4999/4819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 40 (2020): Perspectivas para pensar as cidades: infâncias, educação, democracia e justiça (jul/set); 275-302
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068817452498944