El surgimiento y la estandarización de las metodologías de alfabetización em Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manfroi, Iloni Frey
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gräff, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11533
Resumo: The article aims to analyze the discursive emphases materialized in continuing education programs for literacy teachers over the last two decades. The research is anchored in a foucauldian theoretical perspective, using discourse as a methodological tool for analysis of the materials. The analysis allowed us to realize that continuing education policies have a predominant focus on the training of literacy teachers, because illiteracy is considered as an important bottleneck in Brazilian education - which indicates that the policies emerge, mainly, from the need to improve performance rates in literacy. Because of this demand, in two decades four programs of continued training of literacy teachers emerged that propagated the statement of improvement of performance indexes in the learning of reading and writing and pointed to the standardization of literacy methodologies. The discussions of this study point to the need for actions that cover the multiple aspects involved in the construction of quality education, which are not restricted only to policies of continuing education of literacy, with the bias of blaming teachers for low literacy rates.
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Because of this demand, in two decades four programs of continued training of literacy teachers emerged that propagated the statement of improvement of performance indexes in the learning of reading and writing and pointed to the standardization of literacy methodologies. The discussions of this study point to the need for actions that cover the multiple aspects involved in the construction of quality education, which are not restricted only to policies of continuing education of literacy, with the bias of blaming teachers for low literacy rates.O artigo tem o objetivo de analisar as ênfases discursivas materializadas nos programas de formação continuada de professores alfabetizadores, ao longo das duas últimas décadas. A pesquisa está ancorada em uma perspectiva teórica Foucaultiana, usando o discurso como ferramenta metodológica para análise dos materiais. A análise permitiu perceber que as políticas de formação continuada de professores, no Brasil, têm um foco predominante sobre os processos de alfabetização, pois o analfabetismo é considerado como um importante gargalo na educação de nosso país – o que indica que as políticas emergem, principalmente, da necessidade de melhorar os índices de desempenho na alfabetização. Por conta desta demanda, em duas décadas emergiram quatro programas de formação continuada de professores alfabetizadores que propagaram o enunciado da melhoria dos índices de desempenho na aprendizagem da leitura e da escrita e apontaram para a padronização das metodologias de alfabetização. As discussões desse estudo apontam para a necessidade de ações que abrangem os múltiplos aspectos envolvidos na construção de uma educação de qualidade, que não estejam restritas somente às políticas de formação continuada de alfabetizadores, com o viés da culpabilização dos professores pelos baixos índices de alfabetização.El artículo tiene como objetivo analizar los énfasis discursivos materializados en los programas de formación permanente para alfabetizadores en las últimas dos décadas. La pesquisa está basada en una perspectiva teórica foucaultiana utilizando el discurso como herramienta metodológica para el análisis de los materiales. El análisis permitió percibir que las políticas de formación tienen un enfoque predominante en la formación de alfabetizadores, ya que el analfabetismo es considerado un obstáculo en la educación brasileña – lo que indica que las políticas surgen, principalmente, de la necesidad de mejorar los índices de desempeño en la alfabetización. Debido a esta demanda, en dos décadas surgieron cuatro programas de formación de alfabetizadores que propagaron el enunciado de la mejora de los índices de desempeño en el aprendizaje de la lectura y de la escritura y apuntaron a la estandarización de las metodologías de alfabetización. Las discusiones de este estudio apuntan para la necesidad de acciones que abarquen los múltiples aspectos involucrados en la construcción de una educación de calidad, que no se limiten sólo a las políticas de formación continua de los alfabetizadores, con el sesgo de culpabilizar a los docentes por las bajas tasas de alfabetización.Edições UESB2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1153310.22481/praxisedu.v19i50.11533Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11533Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11533Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e115332178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11533/7746Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManfroi, Iloni FreyGräff, Patrícia2023-04-03T17:17:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11533Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-04-03T17:17:38Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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