Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510 |
Resumo: | This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle. |
id |
UNESP-15_e7e74fa0524472dbd5c79b99db01c686 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11510 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato GrossoReflexiones de una experiencia en cuanto formadora regional en el contexto del PNAIC en Mato GrossoReflexões de uma experiência enquanto formadora regional no contexto do PNAIC em Mato GrossoContinuing educationTeaching innovationLiteracy.Formación continuaInnovación docenteAlfabetización.Formação continuadaInovação docenteAlfabetização.This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle.Este manuscrito socializa aspectos de una experiencia realizada como Formadora Regional del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta, edición final de 2017/2018, coordinado por el Programa de Postgrado en Educación, de la Universidad Federal de Mato Grosso, Campus Universitario de Rondonópolis. Los encuentros formativos ocurrieron a finales de 2017 (octubre, noviembre y diciembre) en Rondonópolis/MT y principios de 2018 (marzo, abril y mayo), en Cuiabá/MT. Los análisis y reflexiones emanan de los extractos autobiográficos seleccionados de los informes escritos por los Formadores Locales al final del último encuentro de formación realizado. Estos evidencian, entre otros aspectos, que el PNAIC fue una política que movilizó conocimientos alfabetizadores y, con ello, provocó reflexiones acerca de la necesidad de repensar el trabajo realizado en el ciclo de la alfabetización.Este manuscrito socializa aspectos de uma experiência realizada enquanto Formadora Regional do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, edição final de 2017/2018, coordenado pelo Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. Os encontros formativos aconteceram no final de 2017 (outubro, novembro e dezembro) em Rondonópolis/MT e início de 2018 (março, abril e maio), em Cuiabá/MT. As análises e reflexões emanam dos excertos autobiográficos selecionados dos relatórios escritos pelos Formadores Locais ao final do último encontro de formação realizado. Estes evidenciam, dentre outros aspectos, que o PNAIC foi uma política que mobilizou conhecimentos alfabetizadores e, com isso, provocou reflexões acerca da necessidade de se repensar o trabalho realizado no ciclo da alfabetização. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiência. Análise de abordagem qualitativa. Estratégia metodológica: análise de excertos autobiográficos extraídos de relatórios.application/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1151010.21723/riaee.v14i3.11510Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-12441982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8259https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8565https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/9048Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Ângela Rita Christofolo de2020-05-21T23:47:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11510Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:47:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso Reflexiones de una experiencia en cuanto formadora regional en el contexto del PNAIC en Mato Grosso Reflexões de uma experiência enquanto formadora regional no contexto do PNAIC em Mato Grosso |
title |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
spellingShingle |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso Mello, Ângela Rita Christofolo de Continuing education Teaching innovation Literacy. Formación continua Innovación docente Alfabetización. Formação continuada Inovação docente Alfabetização. |
title_short |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
title_full |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
title_fullStr |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
title_sort |
Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso |
author |
Mello, Ângela Rita Christofolo de |
author_facet |
Mello, Ângela Rita Christofolo de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mello, Ângela Rita Christofolo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing education Teaching innovation Literacy. Formación continua Innovación docente Alfabetización. Formação continuada Inovação docente Alfabetização. |
topic |
Continuing education Teaching innovation Literacy. Formación continua Innovación docente Alfabetización. Formação continuada Inovação docente Alfabetização. |
description |
This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiência. Análise de abordagem qualitativa. Estratégia metodológica: análise de excertos autobiográficos extraídos de relatórios. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510 10.21723/riaee.v14i3.11510 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8259 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8565 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/9048 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856634920960 |