Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Ângela Rita Christofolo de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510
Resumo: This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle.
id UNESP-15_e7e74fa0524472dbd5c79b99db01c686
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11510
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato GrossoReflexiones de una experiencia en cuanto formadora regional en el contexto del PNAIC en Mato GrossoReflexões de uma experiência enquanto formadora regional no contexto do PNAIC em Mato GrossoContinuing educationTeaching innovationLiteracy.Formación continuaInnovación docenteAlfabetización.Formação continuadaInovação docenteAlfabetização.This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle.Este manuscrito socializa aspectos de una experiencia realizada como Formadora Regional del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta, edición final de 2017/2018, coordinado por el Programa de Postgrado en Educación, de la Universidad Federal de Mato Grosso, Campus Universitario de Rondonópolis. Los encuentros formativos ocurrieron a finales de 2017 (octubre, noviembre y diciembre) en Rondonópolis/MT y principios de 2018 (marzo, abril y mayo), en Cuiabá/MT. Los análisis y reflexiones emanan de los extractos autobiográficos seleccionados de los informes escritos por los Formadores Locales al final del último encuentro de formación realizado. Estos evidencian, entre otros aspectos, que el PNAIC fue una política que movilizó conocimientos alfabetizadores y, con ello, provocó reflexiones acerca de la necesidad de repensar el trabajo realizado en el ciclo de la alfabetización.Este manuscrito socializa aspectos de uma experiência realizada enquanto Formadora Regional do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, edição final de 2017/2018, coordenado pelo Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. Os encontros formativos aconteceram no final de 2017 (outubro, novembro e dezembro) em Rondonópolis/MT e início de 2018 (março, abril e maio), em Cuiabá/MT. As análises e reflexões emanam dos excertos autobiográficos selecionados dos relatórios escritos pelos Formadores Locais ao final do último encontro de formação realizado. Estes evidenciam, dentre outros aspectos, que o PNAIC foi uma política que mobilizou conhecimentos alfabetizadores e, com isso, provocou reflexões acerca da necessidade de se repensar o trabalho realizado no ciclo da alfabetização. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiência. Análise de abordagem qualitativa. Estratégia metodológica: análise de excertos autobiográficos extraídos de relatórios.application/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1151010.21723/riaee.v14i3.11510Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-12441982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8259https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8565https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/9048Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Ângela Rita Christofolo de2020-05-21T23:47:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11510Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:47:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
Reflexiones de una experiencia en cuanto formadora regional en el contexto del PNAIC en Mato Grosso
Reflexões de uma experiência enquanto formadora regional no contexto do PNAIC em Mato Grosso
title Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
spellingShingle Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
Mello, Ângela Rita Christofolo de
Continuing education
Teaching innovation
Literacy.
Formación continua
Innovación docente
Alfabetización.
Formação continuada
Inovação docente
Alfabetização.
title_short Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
title_full Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
title_fullStr Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
title_full_unstemmed Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
title_sort Reflections of an experience as regional trainer in the context of PNAIC in Mato Grosso
author Mello, Ângela Rita Christofolo de
author_facet Mello, Ângela Rita Christofolo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Ângela Rita Christofolo de
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing education
Teaching innovation
Literacy.
Formación continua
Innovación docente
Alfabetización.
Formação continuada
Inovação docente
Alfabetização.
topic Continuing education
Teaching innovation
Literacy.
Formación continua
Innovación docente
Alfabetización.
Formação continuada
Inovação docente
Alfabetização.
description This manuscript socializes aspects of an experience realized as Regional Trainer of the National Pact for Literacy in the Right Age, final edition of 2017/2018, coordinated by the Postgraduate Program in Education, Federal University of Mato Grosso, Campus Universitário de Rondonópolis. The formative meetings took place at the end of 2017 (October, November and December) in Rondonópolis/MT and beginning of 2018 (March, April and May), in Cuiabá/MT. The analyzes and reflections emanate from the autobiographical excerpts selected from the reports written by the Local Trainers at the end of the last training meeting held. These evidences, among other aspects, that the PNAIC was a policy that mobilized literacy knowledge and, with this, provoked reflections about the need to rethink the work carried out in the literacy cycle.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiência. Análise de abordagem qualitativa. Estratégia metodológica: análise de excertos autobiográficos extraídos de relatórios.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510
10.21723/riaee.v14i3.11510
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11510
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8259
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/8565
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11510/9048
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1229-1244
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856634920960