Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolonha, Fabíola Jundurian
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166
Resumo: For more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training.
id UESB-7_b579ce0989facf390ee6631121ac4f88
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13166
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicinaSexualidad, biopoder y gobierno: acciones en el proyecto político pedagógico de un curso de medicinaSexuality, biopower and government: actions in the pedagogical political project of a medical coursebiopoderformação medicasexualidadebiopoderentrenimento medicosexualidadbiopowermedical trainingsexualityFor more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training.Há mais de uma década o Brasil se mantém como o país que mais mata pessoas LGBTQIA+ (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transgênero, Transexuais e Travestis, Queer, Intersexo, Assexuais +) e a violência se estende aos espaços de saúde, ocupado por profissionais que ainda fazem uma abordagem heterocisnormativa, demosntrando despreparo e preconceito. Partindo deste reconhecimento do presente, gostaria de voltar ao passado para investigar a cruzada moral promovida pelo saber médico na criação das normas da sexualidade humana e a presença de heranças desta invenção na formação médica na atualidade. Meu foco será a análise documental que governa as condutas acadêmicas, inspirada nas teorizações de Michel Foucault. Mostrarei o contexto e modos como a sexualidade foi inventada, definida e situada entre o normal e o patológico pelos discursos médicos e, a partir disto, proponho identificar os corpos e sexualidades acionados neste PPC, que atua como manifestação do biopoder na formação médica.Desde hace más de una década, Brasil es el país que más mata a personas LGBTQIA+ (Lesbianas, Gays, Bisexuales, Transgénero, Transexuales y Travestis, Queer, Intersex, Asexuales +) y la violencia se extiende a los espacios de salud, ocupados por profesionales que aún toman un enfoque heterocisnormativo, que demuestra falta de preparación y prejuicios. A partir de este reconocimiento del presente, me gustaría volver al pasado para indagar en la moral cruzada que el saber médico pudo tener en la creación de normas de la sexualidad humana y la presencia de legados de este invento en la formación médica actual. Mi enfoque estará en el análisis de documentos que rigen la conducta académica, inspirado en las teorías de Michel Foucault. Mostraré el contexto y las formas en que la sexualidad fue inventada, definida y situada entre lo normal y lo patológico por parte de los discursos médicos y, a partir de ello, propongo identificar los cuerpos y las sexualidades desencadenadas en este PPC, que actúan como manifestación del biopoder en formación médica.  Edições UESB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1316610.22481/praxisedu.v19i50.13166Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e131662178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166/8006Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBolonha, Fabíola Jundurian2023-07-21T13:47:30Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13166Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-21T13:47:30Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
Sexualidad, biopoder y gobierno: acciones en el proyecto político pedagógico de un curso de medicina
Sexuality, biopower and government: actions in the pedagogical political project of a medical course
title Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
spellingShingle Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
Bolonha, Fabíola Jundurian
biopoder
formação medica
sexualidade
biopoder
entrenimento medico
sexualidad
biopower
medical training
sexuality
title_short Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
title_full Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
title_fullStr Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
title_full_unstemmed Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
title_sort Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
author Bolonha, Fabíola Jundurian
author_facet Bolonha, Fabíola Jundurian
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bolonha, Fabíola Jundurian
dc.subject.por.fl_str_mv biopoder
formação medica
sexualidade
biopoder
entrenimento medico
sexualidad
biopower
medical training
sexuality
topic biopoder
formação medica
sexualidade
biopoder
entrenimento medico
sexualidad
biopower
medical training
sexuality
description For more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166
10.22481/praxisedu.v19i50.13166
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.13166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166/8006
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813670285312