Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166 |
Resumo: | For more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training. |
id |
UESB-7_b579ce0989facf390ee6631121ac4f88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13166 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicinaSexualidad, biopoder y gobierno: acciones en el proyecto político pedagógico de un curso de medicinaSexuality, biopower and government: actions in the pedagogical political project of a medical coursebiopoderformação medicasexualidadebiopoderentrenimento medicosexualidadbiopowermedical trainingsexualityFor more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training.Há mais de uma década o Brasil se mantém como o país que mais mata pessoas LGBTQIA+ (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transgênero, Transexuais e Travestis, Queer, Intersexo, Assexuais +) e a violência se estende aos espaços de saúde, ocupado por profissionais que ainda fazem uma abordagem heterocisnormativa, demosntrando despreparo e preconceito. Partindo deste reconhecimento do presente, gostaria de voltar ao passado para investigar a cruzada moral promovida pelo saber médico na criação das normas da sexualidade humana e a presença de heranças desta invenção na formação médica na atualidade. Meu foco será a análise documental que governa as condutas acadêmicas, inspirada nas teorizações de Michel Foucault. Mostrarei o contexto e modos como a sexualidade foi inventada, definida e situada entre o normal e o patológico pelos discursos médicos e, a partir disto, proponho identificar os corpos e sexualidades acionados neste PPC, que atua como manifestação do biopoder na formação médica.Desde hace más de una década, Brasil es el país que más mata a personas LGBTQIA+ (Lesbianas, Gays, Bisexuales, Transgénero, Transexuales y Travestis, Queer, Intersex, Asexuales +) y la violencia se extiende a los espacios de salud, ocupados por profesionales que aún toman un enfoque heterocisnormativo, que demuestra falta de preparación y prejuicios. A partir de este reconocimiento del presente, me gustaría volver al pasado para indagar en la moral cruzada que el saber médico pudo tener en la creación de normas de la sexualidad humana y la presencia de legados de este invento en la formación médica actual. Mi enfoque estará en el análisis de documentos que rigen la conducta académica, inspirado en las teorías de Michel Foucault. Mostraré el contexto y las formas en que la sexualidad fue inventada, definida y situada entre lo normal y lo patológico por parte de los discursos médicos y, a partir de ello, propongo identificar los cuerpos y las sexualidades desencadenadas en este PPC, que actúan como manifestación del biopoder en formación médica. Edições UESB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1316610.22481/praxisedu.v19i50.13166Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e131662178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166/8006Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBolonha, Fabíola Jundurian2023-07-21T13:47:30Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13166Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-21T13:47:30Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina Sexualidad, biopoder y gobierno: acciones en el proyecto político pedagógico de un curso de medicina Sexuality, biopower and government: actions in the pedagogical political project of a medical course |
title |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
spellingShingle |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina Bolonha, Fabíola Jundurian biopoder formação medica sexualidade biopoder entrenimento medico sexualidad biopower medical training sexuality |
title_short |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
title_full |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
title_fullStr |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
title_full_unstemmed |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
title_sort |
Sexualidade, biopoder e governo: acionamentos no projeto político pedagógico de um curso de medicina |
author |
Bolonha, Fabíola Jundurian |
author_facet |
Bolonha, Fabíola Jundurian |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bolonha, Fabíola Jundurian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
biopoder formação medica sexualidade biopoder entrenimento medico sexualidad biopower medical training sexuality |
topic |
biopoder formação medica sexualidade biopoder entrenimento medico sexualidad biopower medical training sexuality |
description |
For more than a decade, Brazil has been the country that kills the most LGBTQIA+ people (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders, Transsexuals and Transvestites, Queer, Intersex, Asexuals +) and violence extends to health spaces, occupied by professionals who still take a heterocisnormative approach, demonstrating unpreparedness and prejudice. Based on this recognition of the present, I would like to go back to the past to investigate the cross morality that medical knowledge could have in the creation of norms of human sexuality and the presence of legacies of this invention in medical training today. My focus will be on document analysis that governs academic conduct, inspired by the theories of Michel Foucault. I will show the context and ways in which sexuality was invented, defined and placed between the normal and the pathological by medical discourses and, based on this, I propose to identify the bodies and sexualities triggered in this PPC, which act as a manifestation of biopower in medical training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166 10.22481/praxisedu.v19i50.13166 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.13166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13166/8006 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e13166 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813670285312 |