Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lia Machado dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pacheco, Luci Mary Duso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278
Resumo: The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.
id UESB-7_b5e8653cc091b34242ed69cd0272d7a0
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11278
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022Juventud y educación del campo: un análisis de la investigación realizada en Brasil de 2002 a 2022Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022educação do campojuventude ruraljuventude do campoeducación del campojuventud ruraljuventud del camporural educationrural youthcountryside youthThe present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.O presente presente artigo tem como objetivo discutir as relações entre a Educação do Campo e a juventude em sua pluralidade. Para isso, foi realizado um levantamento do que dizem as teses e dissertações produzidas no Brasil de 2002 a 2022, a partir de duas categorias de análise: juventude rural e do campo; educação no/do campo. Ao todo, foram 124 trabalhos selecionados. O mapeamento tornou possível uma análise do rigor científico adotado nessas pesquisas, a partir de Charlot (2006), das escolhas teórico-metodológicas dos pesquisadores e dos principais resultados alcançados. O estudo revela carência de investigação em escolas localizadas em assentamentos, escolas itinerantes, comunidades rurais e até mesmo a inexistência de estudos em acampamentos de movimentos sociais. Aponta-se, ainda, a importância de pesquisas que discutem limites e possibilidades de propostas e experiências em educação do campo, a partir de suas concepções epistemológicas, a fim de exercitar a perspectiva metodológica de compreender o movimento real da Educação do Campo.El artículo tiene como objetivo discutir la relación entre la Educación Rural y la juventud en su pluralidad. Para eso, se realizó un levantamiento de lo que dicen las tesis y disertaciones producidas en Brasil de 2002 a 2022, a partir de dos categorías de análisis:  juventud rural y del campo; educación en/desde el campo. En total fueron seleccionados 124 obras, la cartografia posibilitó un análisis de rigor científico basado en Charlot (2006); las elecciones teóricas y metodológicas de los investigadores, y sus principales resultados alcanzados. El estudio revela la falta de investigación en escuelas ubicadas en asentamientos, escuelas itinerantes, comunidades rurales e incluso la falta de estudios en campamentos de movimientos sociales. También se señala la importância de investigaciones que discutan límites y posibilidades de propuestas y experiencias en educación rural desde sus concepciones epistemológicas al fin de ejercitar la perspectiva metodológica de comprender el movimiento real de la Educación del campo.Edições UESB2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1127810.22481/praxisedu.v19i50.11278Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e112782178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278/7559Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Lia Machado dos Pacheco, Luci Mary Duso2023-05-01T12:54:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11278Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-05-01T12:54:26Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
Juventud y educación del campo: un análisis de la investigación realizada en Brasil de 2002 a 2022
Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022
title Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
spellingShingle Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
Santos, Lia Machado dos
educação do campo
juventude rural
juventude do campo
educación del campo
juventud rural
juventud del campo
rural education
rural youth
countryside youth
title_short Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
title_full Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
title_fullStr Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
title_full_unstemmed Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
title_sort Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
author Santos, Lia Machado dos
author_facet Santos, Lia Machado dos
Pacheco, Luci Mary Duso
author_role author
author2 Pacheco, Luci Mary Duso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lia Machado dos
Pacheco, Luci Mary Duso
dc.subject.por.fl_str_mv educação do campo
juventude rural
juventude do campo
educación del campo
juventud rural
juventud del campo
rural education
rural youth
countryside youth
topic educação do campo
juventude rural
juventude do campo
educación del campo
juventud rural
juventud del campo
rural education
rural youth
countryside youth
description The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278
10.22481/praxisedu.v19i50.11278
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11278
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278/7559
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813510901760