Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278 |
Resumo: | The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education. |
id |
UESB-7_b5e8653cc091b34242ed69cd0272d7a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11278 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022Juventud y educación del campo: un análisis de la investigación realizada en Brasil de 2002 a 2022Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022educação do campojuventude ruraljuventude do campoeducación del campojuventud ruraljuventud del camporural educationrural youthcountryside youthThe present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.O presente presente artigo tem como objetivo discutir as relações entre a Educação do Campo e a juventude em sua pluralidade. Para isso, foi realizado um levantamento do que dizem as teses e dissertações produzidas no Brasil de 2002 a 2022, a partir de duas categorias de análise: juventude rural e do campo; educação no/do campo. Ao todo, foram 124 trabalhos selecionados. O mapeamento tornou possível uma análise do rigor científico adotado nessas pesquisas, a partir de Charlot (2006), das escolhas teórico-metodológicas dos pesquisadores e dos principais resultados alcançados. O estudo revela carência de investigação em escolas localizadas em assentamentos, escolas itinerantes, comunidades rurais e até mesmo a inexistência de estudos em acampamentos de movimentos sociais. Aponta-se, ainda, a importância de pesquisas que discutem limites e possibilidades de propostas e experiências em educação do campo, a partir de suas concepções epistemológicas, a fim de exercitar a perspectiva metodológica de compreender o movimento real da Educação do Campo.El artículo tiene como objetivo discutir la relación entre la Educación Rural y la juventud en su pluralidad. Para eso, se realizó un levantamiento de lo que dicen las tesis y disertaciones producidas en Brasil de 2002 a 2022, a partir de dos categorías de análisis: juventud rural y del campo; educación en/desde el campo. En total fueron seleccionados 124 obras, la cartografia posibilitó un análisis de rigor científico basado en Charlot (2006); las elecciones teóricas y metodológicas de los investigadores, y sus principales resultados alcanzados. El estudio revela la falta de investigación en escuelas ubicadas en asentamientos, escuelas itinerantes, comunidades rurales e incluso la falta de estudios en campamentos de movimientos sociales. También se señala la importância de investigaciones que discutan límites y posibilidades de propuestas y experiencias en educación rural desde sus concepciones epistemológicas al fin de ejercitar la perspectiva metodológica de comprender el movimiento real de la Educación del campo.Edições UESB2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1127810.22481/praxisedu.v19i50.11278Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e112782178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278/7559Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Lia Machado dos Pacheco, Luci Mary Duso2023-05-01T12:54:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11278Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-05-01T12:54:26Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 Juventud y educación del campo: un análisis de la investigación realizada en Brasil de 2002 a 2022 Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022 |
title |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
spellingShingle |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 Santos, Lia Machado dos educação do campo juventude rural juventude do campo educación del campo juventud rural juventud del campo rural education rural youth countryside youth |
title_short |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
title_full |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
title_fullStr |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
title_full_unstemmed |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
title_sort |
Juventudes e educação do campo: uma análise das pesquisas realizadas no Brasil de 2002 a 2022 |
author |
Santos, Lia Machado dos |
author_facet |
Santos, Lia Machado dos Pacheco, Luci Mary Duso |
author_role |
author |
author2 |
Pacheco, Luci Mary Duso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Lia Machado dos Pacheco, Luci Mary Duso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação do campo juventude rural juventude do campo educación del campo juventud rural juventud del campo rural education rural youth countryside youth |
topic |
educação do campo juventude rural juventude do campo educación del campo juventud rural juventud del campo rural education rural youth countryside youth |
description |
The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278 10.22481/praxisedu.v19i50.11278 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11278 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278/7559 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11278 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813510901760 |