A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grützmann, Thaís Philipsen
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Alves, Rozane da Silveira, Lebedeff, Tatiana Bolivar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982
Resumo: The paper aims to present and analyze two videos produced in the research project "Production of Basic Math Videos with translation in Libras –MathLibras", about the content fractions. The project was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and is developed at the Federal University of Pelotas (UFPel), Rio Grande do Sul (RS). The videos produced at MathLibras are considered as a visual resource for deaf students, understanding its singularities of apprehension and construction of meanings, based on Visual Pedagogy. In total the project has already made 13 videos available on the MathLibras YouTube Channel. The theoretical and methodological support is based on the works of Campello (2007; 2008), Lacerda, Santos and Caetano (2014), Lebedeff (2010; 2017), Nogueira (2013), Nuneset al (2013), Silva (2010) and Smole and Diniz (2016).Audiovisual production technology has enabled the MathLibras videos to provide, it is believed, Libras' leading role as a language of instruction, from the perspective of Visual Pedagogy and Deferred Textuality. It is also important to emphasize the importance of working in a multidisciplinary team and of continuous communication between the different groups that make up the project.
id UESB-7_bed361455ea883f1fb33512002cd4fa4
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5982
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRASLA PEDAGOGÍA VISUAL EN LA EDUCACIÓN PARA SORDOS: UNA EXPERIENCIA CON LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN MATHLIBRASA VISUAL PEDAGOGY IN DEAF EDUCATION: AN EXPERIENCE WITH MATH TEACHING IN MATHLIBRASEducação de SurdosMatemáticaPedagogia VisualEducación para sordosMatemáticasPedagogía VisualDeaf EducationMathematicsVisual PedagogyThe paper aims to present and analyze two videos produced in the research project "Production of Basic Math Videos with translation in Libras –MathLibras", about the content fractions. The project was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and is developed at the Federal University of Pelotas (UFPel), Rio Grande do Sul (RS). The videos produced at MathLibras are considered as a visual resource for deaf students, understanding its singularities of apprehension and construction of meanings, based on Visual Pedagogy. In total the project has already made 13 videos available on the MathLibras YouTube Channel. The theoretical and methodological support is based on the works of Campello (2007; 2008), Lacerda, Santos and Caetano (2014), Lebedeff (2010; 2017), Nogueira (2013), Nuneset al (2013), Silva (2010) and Smole and Diniz (2016).Audiovisual production technology has enabled the MathLibras videos to provide, it is believed, Libras' leading role as a language of instruction, from the perspective of Visual Pedagogy and Deferred Textuality. It is also important to emphasize the importance of working in a multidisciplinary team and of continuous communication between the different groups that make up the project.O trabalho tem como objetivo apresentar e analisar dois vídeos produzidos no projeto de pesquisa “Produção de Vídeos de Matemática Básica com tradução em Libras – MathLibras”, sobre o conteúdo frações. O projeto teve financiamento do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e é desenvolvido na Universidade Federal de Pelotas (UFPel), no Rio Grande do Sul (RS). Os vídeos produzidos no MathLibrassão considerados como um recurso visual para os estudantes surdos, entendendo suas singularidades de apreensão e construção de sentidos, fundamentados na Pedagogia Visual. No total o projeto já disponibilizou 13 vídeos no Canal do MathLibras no YouTube. O aporte teórico-metodológico está baseado nas obras de Campello (2007; 2008), Lacerda, Santos e Caetano (2014), Lebedeff (2010; 2017), Nogueira (2013), Nunes et al (2013), Silva (2010) e Smole e Diniz (2016).A tecnologia de produção de audiovisuais deu condições para que os vídeos do MathLibras propiciem, acredita-se, o protagonismo da Libras como língua de instrução, na perspectiva da Pedagogia Visual e Textualidade Diferida. É importante ressaltar, ainda, a importância do trabalho em uma equipe multidisciplinar e da comunicação contínua entre os diferentes grupos que constituem o projeto.El artículo tiene como objetivo presentar y analizar dos videos producidos en el proyecto de investigación "Producción de videos matemáticos básicos con traducción en Libras - MathLibras", sobre las fracciones de contenido. El proyecto fue financiado por el Consejo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico (CNPq) y se desarrolla en la Universidad Federal de Pelotas (UFPel), Rio Grande do Sul (RS). Los videos producidos en MathLibras se consideran un recurso visual para estudiantes sordos. Sus singularidades de aprehensión y construcción de significados, basadas en la Pedagogía Visual. En total, el proyecto ya ha puesto a disposición 13 videos en el canal de YouTube MathLibras. El apoyo teórico y metodológico se basa en los trabajos de Campello (2007; 2008), Lacerda, Santos y Caetano (2014), Lebedeff (2010; 2017), Nogueira (2013), Nunes et al (2013), Silva (2010) y Smole y Diniz (2016).La tecnología de producción audiovisual ha permitido que los videos de MathLibras proporcionen, según se cree, el papel principal de Libras como lenguaje de instrucción, desde la perspectiva de la pedagogía visual y la textualidad diferida. También es importante enfatizar la importancia de trabajar en un equipo multidisciplinario y de una comunicación continua entre los diferentes grupos que conforman el proyecto.Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/598210.22481/praxisedu.v16i37.5982Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 51-74Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 51-74Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 51-742178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982/4484Grützmann, Thaís PhilipsenAlves, Rozane da SilveiraLebedeff, Tatiana Bolivarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5982Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
LA PEDAGOGÍA VISUAL EN LA EDUCACIÓN PARA SORDOS: UNA EXPERIENCIA CON LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN MATHLIBRAS
A VISUAL PEDAGOGY IN DEAF EDUCATION: AN EXPERIENCE WITH MATH TEACHING IN MATHLIBRAS
title A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
spellingShingle A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
Grützmann, Thaís Philipsen
Educação de Surdos
Matemática
Pedagogia Visual
Educación para sordos
Matemáticas
Pedagogía Visual
Deaf Education
Mathematics
Visual Pedagogy
title_short A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
title_full A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
title_fullStr A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
title_full_unstemmed A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
title_sort A PEDAGOGIA VISUAL NA EDUCAÇÃO DE SURDOS: UMA EXPERIÊNCIA COM O ENSINO DA MATEMÁTICA NO MATHLIBRAS
author Grützmann, Thaís Philipsen
author_facet Grützmann, Thaís Philipsen
Alves, Rozane da Silveira
Lebedeff, Tatiana Bolivar
author_role author
author2 Alves, Rozane da Silveira
Lebedeff, Tatiana Bolivar
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grützmann, Thaís Philipsen
Alves, Rozane da Silveira
Lebedeff, Tatiana Bolivar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Surdos
Matemática
Pedagogia Visual
Educación para sordos
Matemáticas
Pedagogía Visual
Deaf Education
Mathematics
Visual Pedagogy
topic Educação de Surdos
Matemática
Pedagogia Visual
Educación para sordos
Matemáticas
Pedagogía Visual
Deaf Education
Mathematics
Visual Pedagogy
description The paper aims to present and analyze two videos produced in the research project "Production of Basic Math Videos with translation in Libras –MathLibras", about the content fractions. The project was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and is developed at the Federal University of Pelotas (UFPel), Rio Grande do Sul (RS). The videos produced at MathLibras are considered as a visual resource for deaf students, understanding its singularities of apprehension and construction of meanings, based on Visual Pedagogy. In total the project has already made 13 videos available on the MathLibras YouTube Channel. The theoretical and methodological support is based on the works of Campello (2007; 2008), Lacerda, Santos and Caetano (2014), Lebedeff (2010; 2017), Nogueira (2013), Nuneset al (2013), Silva (2010) and Smole and Diniz (2016).Audiovisual production technology has enabled the MathLibras videos to provide, it is believed, Libras' leading role as a language of instruction, from the perspective of Visual Pedagogy and Deferred Textuality. It is also important to emphasize the importance of working in a multidisciplinary team and of continuous communication between the different groups that make up the project.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982
10.22481/praxisedu.v16i37.5982
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.5982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5982/4484
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 51-74
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 51-74
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 51-74
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818238930944